Hur får jag upp min häst i hull?

L

Lillgangstah

Min d-ponny har vilat i vintras och endast blivit promenadriden och gått oklippt och var då i normalhull. Men jag klippte henne och började rida henne ordentligt i januari och då blev hon jättemager.Självklart har jag ökat fodret mkt och hon har nu fri tillgång till hö! Någon som har någon ide på vad jag kan göra för att hon ska gå upp i vikt igen?

Sv: Hur får jag upp min häst i hull?

Vad får hon mer än fri tillgång på hö då?
Och hur mkt är fri tillgång? 5 kg? 10 kg? 20 kg?

Om höet har låga näringsvärden kanske det finns en möjlighet att byta till något annat?..

Hej!
Höet har varit på analys och det är bra näringvärde i det.Har ingen koll på hur mkt det är men hon har hela tiden.
Hon får korn och ett kraft foder som heter Iform och mineraler.

Hur gammal är hästen?

Går den ordentligt täckad? Det kan gå åt energi för hästen "bara" för att hålla sig varm.

Hon är 10 år gammal.Hon går med tjock vintertäcke men fleecetecke under,dock inget halstäcke det vore kanske en ide att skaffa!?. Tänkte mest på om det fanns något foder som kunde hjälpa henne att gå upp lite snabbare i vikt,alltså hon är väldigt svårfödd,någon foder som passar till svårfödda hästar typ.

Min dam som är ytterst svårfödd får bl.a lucern, fungerar jätte bra till henne, något att pröva kanske?:)

Hur mycket får hon av kraftfodret?

aa det kanske vore något? Hon får änsålänge 2.5 kg korn och 1.5 kg Iform,Håller på och ger henne mer,men kan inte öka för fort då hon får kolik så lätt. 'Hur mkt Lucern skulle hon ha då?

Hur mycket lucern hänger på analysen av ditt grovfoder. Så skriv in det så får blir det lättare att räkna.

Bandmasken börjar visa sina symptom nu, bl.a. med avmagring. Kanske dax att avmaska mot den?

Hon är avmaskad. Vet ej var jag har det men ska skriva här när jag vet,
Ang. I de andra forumen har snackats om att jag är ett troll så skriver jag inte förklaringen även här!

Nu blir jag riktigt sur,min trådar har låsts och massa skitsnack om att lillgangstah är ett troll! Vilket jag iofs kan förstå att ni tror,men VI är 3 st som använder denna användaren för tillfället. Min lillasyster Jennie 17 som egentligen är lillgangstah har en d-ponny som hon har tävlat upp t.o.m la:1 med.Hennes kompis Maria 17 som har utbildat sina två ponnyer upp till msv/msv men inte har någon storhäst pga av penga problem och så jag Elin 22 som är Jennies syster,lånade bara hennes användare då jag hade problem med min dressyrhäst som jag tävlar på msvb nivå och fick då förslaget att skriva frågan här på buke för att höra vad ni hade för ideer om vad det kunde vara med henne. Så var snälla och sluta mer ert skitsnack och lås upp lillgangstahs trådar så vi kan få hjälp!

har du provat att ge olja på fodret,tror att lusern ska va bra också

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka