Hur får jag upp kvoten?

C

CindyLou

Hur får jag upp kvoten? 9.7 MJ 28 smrp.

Upptäckte att efter analys att dom fick en kvot på 2.8 och 2.9 och hur jag än gör så får jag det inte till högre än 6.5 och 6.2. Vad ska kvoten ligga på för 4 åring och ett ett vuxet dräktigt sto?

Sv: Hur får jag upp kvoten?

Gå in och titta på ett foderstatsprogram, där får du bra vägledning om både behov och det är också lätt att laborera med olika fodermedel och se vilken effekt de får på totalfoderstaten.

Snälla sätt att öka proteinet är t ex lusern, mindre snälla sätt (som främst riskerar mag/tarmbalans och som också kan överutfodras) är t ex soja eller sojarika kraftfoder.

Tråkigt dock att ha ett så dåligt grovfoder till ett dräkigt sto, i dina skor hade jag nog (om inte annat för ekonomins skull, proteintillskott är dyrt!) letat efter ett annat grovfoder.

Hittar tyvärr inget annat hö. Har aldrig analyserat med hösilage och jag har bara två hästar. Har kollat på hippocampus och provat med både lusern och krafftprotein men jag får inte ihop högre kvot än 6.5 till unghästen och 6.2 till det dräktiga stoet.

Usch vilket trist hösilage du fått tag på.

Jag har läst i andra fodertrådar här att Kvarnbyfoder har ett grisfoder som är bara potatisprotein och innehåller, tror jag, 680 g smrp/kg.

Det är tydligen riktigt dyrt men enligt vad jag begriper, ett "bra" protein. Det kanske kan va nåt att kika på.

Nu lyckades jag faktiskt fixa stoet foderstat ganska bra. 7kg hö och 3 kg lusern blir en kvot på 7.5, är det ok för ett dräktigt sto?
67.9 MJ och 511 pr
mot förut
106 MJ och pr 308 och 2.9 i kvot på 11kg hö.

attans några siffor fföll bort så nu stämde det inte alls:(

Strunta i kvoten, se till att behoven är täckta. Kvoten är bara en snabb fingervisning om hur bra t ex ett grovfoder kommer att fungera som bas i foderstaten. I slutänden hänger det på hur och med vad behoven är täckta.

tack för infon! Hur ser man på om det blir överskott med energi och protein?
Räknade ihop till stoet.
6,5kg hö 1kg lusern, 0.8kg protein,60g mineraler =
81.1MJ 551 Pr 6.79 kvot

59 MJ 400.1 Pr 6.7 kvot ska ha enligt hippocampus
106 MJ 308 Pr 2.9 kvot Får nu,innan vetskap av analys

Ett proteinöverskott från grovfoder kan du i de flesta fall bara strunta i (om inte hästen är känslig och t ex inte klarar av att beta). Proteinöverskott blir fett, så den risken du löper är att hästen blir tjockare än du tänkt.

Överskott av energi blir antingen sprutt eller fett på kusen. Hur du vet om det blir överskott - du räknar. Första gången får du använda ett tabellvärde och sedan justera när du sett hur foderstaten påverkar hästen, efter första året vet du ungefär vad hästarna kräver och kan räkna fram en exakt foderstat omgående (så länge fodersiffrorna stämmer).

Tack så jätte mycket för dina kloka ord!:bow::bow:
Nu gäller det alltså att räkna och åter räkna och se hur hästen mår och ser ut.

Kan berätta att jag fodrat ett kallblodssto med ett superhö (mjölkkor), kvot 13. Hon har aldrig varit så fin, och det var en otroligt billig vinter.

Till en normal häst är jag inte rädd för proteinöverskott från grovfoder, däremot är jag väldigt restriktiv med protein från kraftfoder, då jag sett hästmagar som ballat ur fullständigt vilket lett till en massa tråkigheter (troligen fångkänslighet och mugg bl a). Det är inget roligt att mocka när hästen sprutlackerat allt och allt strö är dyngsurt :(

Hittar inget annat hö. Men hur är det med hösilage,har aldrig fodrat med det. Hur länge är hållbarheten? Eller funkar det inte om man bara har två hästar?
har hittat ett som säljs i småbalar på 200kg
Analys: Ts 80%
Smältbart råprot. 57g/ kg foder
Energi 6,5

Det beror ju helt på hur mycket man ger, hur länge balen får vara öppen innan den är förbrukad. Vi har 170 kg´´s bal till två hästar, det fungerar (fyrkantsbal, lätt att lufta). 200 kg är precis vad jag mäktar med att hantera utan traktor.

Vi har traktor:)
Är det max en vecka som en hösilagebal kan vara öppnad? Vi har 5-6 plus grader nu men när det blir kallt här så blir det riktigt kallt. Sedan om man fodrar med hösilage blir dte inte problem till våren när det är varmare ute?

Beror helt på ts och om det är rund eller fyrkantsbal. Blöt fyrkantsbal hade jag inte velat ha öppen mer än 4-5 dagar faktiskt. 5 dagar är om det är kallt ute. Själv utfodrar jag inte om det är fryst, så jag förvarar den öppnade balen inne (tillsammans med den jag ska öppna näst).

Torrt silage har jag under gynnsamma omständigheter haft öppet 10 dagar, men det kräver ju kunskap om varningssignaler när det börjar bli dåligt, hur man förvarar det, bra stallmiljö m m. Det är inget jag rekommenderar generellt.

Det var fyrkantsbal med ts 80% men jag har ingen erfarenhet av hösilage. skit allting är då! Får väl andvända vårat skithö och försöka med lusern och protein men det blir skyhögt MJ och inte mer hö än 6,5kg per häst och det låter inget vidare.

Så torrt plastat material har ju andra risker, det är t ex rätt vanligt att de torra stråna sticker mikroskopiska hål i plasten, varpå luft kommer in och mögel angriper balen. Sällan synligt, utan yttrar sig mer som en "inte-bra" lukt när man öppnar balen. Själv föredrar jag max 60-65 % ts, men det får jag sällan (jag föredrar att köpa från en känd, noggrann leverantör med bra rutiner för hela proceduren från sådd till fakturering och eventuell reklamation).

Eftersom jag inte är förtjust i proteinmedel som t ex soja (vilket många andra fodrar utan att få probelm) så hade ditt grovfoder ställt till det en del för mig, jag vill gärna fodra mycket grovfoder (gärna fri tillgång) men det blir ju svårt med de värden du har

krafftprotein då?

gillar verkligen att jag ska behöva gå ner i kg mängd på grovfodret men till stoet 11kg så är det ju över 100 MJ och det är nästintill dubbelt så mkt.:(

Tycker iknte du ska stirra dig blind på mängden Energi. Jag fodrar hellre med för mycket energi än för lite. Behovet av energi kommer öka mer och mer ju kallare det blir.
Vad väger hästarna?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar