Hur får jag upp kvoten?

Sv: Hur får jag upp kvoten?

Hittat ett hö som är 75 öre dyrare och 3,5mil längre bort än det vi köper nu med analysen MJ 8.2 och smpr 44. Inget superhö men är det bättre att sattsa på det?

Räkna på hur dyrt det blir och försök väga in hur mycket bättre foderstaten blir med det dyrare höet. Det kanske i slutänden blir både billigare och bättre.

Du kan ju ha det dyrare höet som inne-hö och fodra med det andra billigare höet ute! :idea:
Då behöver du ju inte köpa så mycket av det andra höet

vi har ändå bara ca 2 veckor kvar av det vi har hemma just nu. så frågan är att fortsätta på det gamla höt eller köpa nytt.

OBS. Av det gamla höt så är hästarna extremt blanka i pälsen. Beror det på den jättehöga energin de får i sej?

uppdatering.
har fått tag på en hel del analyserade hö nu faktiskt men alla har legat på en kvot mellan 2.7-4.5. Verkar som det generellt är många som får dåliga proteinvärden i år?
Dock hittat ett ställe bara 3,5 mil hemifrån med bara 25 öre dyrare än vad vi ger nu och det är lika långt dit som till vår gamla foderleverantör. Energin blir 8.2 och smpr 44 = en kvot på 5.3 och det är en stor ökning jämnför vårat gamla hö dock kanske inte optimalt. Tror tom att unghästen klarar sej enbart på detta hö utan andra tillägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar