Hur får jag travaren att bli mjukare?

H

Hammond

Jag är medryttare på ett travarsto som är 16år.
när hon var yngre gick hon på travet men var inte där så länge.
hon vart såld till några som red in henne men helt fel, hon hade en för liten sadel, ett för stort bett och hon hade inte fått lära sig vissa saker rätt.
t.ex, hon kunde inte galoppfattning, och hon rusade på i traven helt okonrollerat.
till slut så tröttnade hon på det där och började backa och stegra sig, hon backade gärna ner i djupa diken och hon har slagit över gflera gånger.
för tre år sedan köpte min "låssasmamma" henne som sällis häst till sin arab för slaktpriset.
men hennes arab vart sjuk för 2,5 år sedan så hon och hennes vännina började rida till kickan ordentligt. hon började gå fint och vi slutade anv'nda bett. men hon kan inte höger galoppfattning och är väldigt stel i sidorna.
hur får jag henne mjukare??

vill ha tips från alla håll och kanter.
jag funderar på att tömköra henne varannan dag väldigt mycket på volter.
hon är väldigt sur av sig allmänt. hon blir sur när man hälsar på henne i hagen och i boxen, hon nickar ilsket med huvudet men blir välsdigt pigg när man ska rida henne.
hon blir lätt avundsjuk på araben men hon vill inte att vi ska röra hene, bara se henne. hon gillar inte att bli fångad i hagen så vi kan få försöka fånga in henne i 1 timme innan vi får fast henne.
men det går bättre och bättre.

och en sista sak, hon blir lätt anfådd i galoppen, hon kan trava hur längesom helst men efrer vi galopperat henne ca 40m så blir hon jätte anfådd.
hur får vi upp henens galoppkondis???

usäkta för en lång text men blir tacksam för alla som tog sig tid att läsa detta.

MVH Maslin

Sv: Hur får jag travaren att bli mjukare?

Har ni kollat så hästen inte har ont någonstans?

Japp, hon har inte ont. Veterinären har kollat på henne.
dock har hon haft ont i ryggen för något år sedan.
Men sedan dess inga skador.

har hon slagit över med nån på :eek:

hej jag har själv en travare som jag köpte när hon var 15, nu är hon 23. När jag fick henne hade hon varit travare, sen avelssto och sedan bara gått i en hage i flera år. Hon var oregerlig i hagen/stallet och när man skulle rida! Men efter många års slitande har jag nu en underbar häst! Hon är mjuk, hoppar fint, tävlat i klubbhoppning med fina reslutat, underbart tillgiven, går snyggt i form, galopperar samlat, "leder" henne utan grimskaft! Antar att det är allt sånt du är ute efter!? Steg ett är att undersöka henne ordentligt med en veterinär så det inte finns några smärtsamma skador, steg två är att ta hjälp att välja ut en väl anpassad utrustning! Sedan börjar arbetet! Jag började om på noll med min häst. Började från början helt enkelt. Det blev mååååååånga lååååååånga skrittpass där vi tränade på att gå i form, många timmars kämpande med mjukgörande övningar, har lagt mycket tid på att bygga upp ett förtroende mellan mig och hästen, att ohn ska lite på mig och vilja bli riden. Sen har jag stegvis ökat svrighetsgraden på träningen, men aldrig glömt att vi måste vara ute och busa i skogen oxå så hon inte tappar glädjen!! Du måste ha mycket tålamod och mycket tid!

Jag tycker det låter som att hästen faktiskt har ont. En veterinär kollar exempelvis oftast inte ifall den har ett snett bäcken. Ta ut en duktig kiropraktor/Equiterapeut. Du kan få nummer av mig! Sen när ni uteslutit alla sådana problem DÅ kan ni börja jobba med att få hästen mjuk men i dagsläget skulle jag nog inte ens sätta mig på den hästen om den beter sig så.. Det är tydliga tecken på att den kan ha ont.

Börja om från början med hästen helt enkelt!
Jobba mycket från marken, tömkör osv.
Ta en gångart i taget, börja med skritt.
Fuska inte! Det går inte att skynda med en omskolad travare.

Fortsätt inte med nästa gångart innan du är helt 100 med den du jobbat med.

Halvhalter, halvhalter, halvhalter. Träna mycket på skolor.

Du har ett år med mycket arbete framför dig.
Hästen är inte tillräckligt stark för att ridas som du förväntar dig.

Vad äter hästen?
Se över foderstaten. Öka grovfodret och minska kraftfodret.

hej jag har själv en travare som jag köpte när hon var 15, nu är hon 23. När jag fick henne hade hon varit travare, sen avelssto och sedan bara gått i en hage i flera år. Hon var oregerlig i hagen/stallet och när man skulle rida! Men efter många års slitande har jag nu en underbar häst! Hon är mjuk, hoppar fint, tävlat i klubbhoppning med fina reslutat, underbart tillgiven, går snyggt i form, galopperar samlat, "leder" henne utan grimskaft! Antar att det är allt sånt du är ute efter!? Steg ett är att undersöka henne ordentligt med en veterinär så det inte finns några smärtsamma skador, steg två är att ta hjälp att välja ut en väl anpassad utrustning! Sedan börjar arbetet! Jag började om på noll med min häst. Började från början helt enkelt. Det blev mååååååånga lååååååånga skrittpass där vi tränade på att gå i form, många timmars kämpande med mjukgörande övningar, har lagt mycket tid på att bygga upp ett förtroende mellan mig och hästen, att ohn ska lite på mig och vilja bli riden. Sen har jag stegvis ökat svrighetsgraden på träningen, men aldrig glömt att vi måste vara ute och busa i skogen oxå så hon inte tappar glädjen!! Du måste ha mycket tålamod och mycket tid!

hon går att leda utan grimskaft och sånt. efter jag ridit brukar jag släppa henne , gå till stallet och säger sedan varsågod, så får hon komma in. hon är faktisk väldigt väluppfostrad, stannar om man ramlar av, står stilla när man ber henne och dylikt. hon är undersökt men som sagt för massa år sedan så skadade hn ryggen, kan bero på att det var för tungt för henne med en fölis i magen... ??
och hon har ärtt anpassad utrustning, förra året köpte vi en ny sadel till henne, en för över 7tusen kr. och den sitter super.
vi brukar använda ett sidepull på henne men ibland ett tre-delat D-bett. hon är väöldigt lätt att stoppa/stanna och få igång. ja rider western med henne och det går ganska bra iaf, båda är på nybörjarnivå.
jo, jag brukar göra så att jag tömkör henne ganska ofta, lite på ridbanan, ute på en äng och runt på gården det tycker hon om och ibland bukar vi hoppa bana det älskar hon. och hon älskar att vara ute i skogen så detta varierar jag men dressyr blir som sagt inge kul eftersom hon inte är så mjuk (men hon har dock blivit lite mjukare efter sommaren då hon vart riden extra mycket, ibland 2 ggr om dagen)

Jag tycker det låter som att hästen faktiskt har ont. En veterinär kollar exempelvis oftast inte ifall den har ett snett bäcken. Ta ut en duktig kiropraktor/Equiterapeut. Du kan få nummer av mig! Sen när ni uteslutit alla sådana problem DÅ kan ni börja jobba med att få hästen mjuk men i dagsläget skulle jag nog inte ens sätta mig på den hästen om den beter sig så.. Det är tydliga tecken på att den kan ha ont.

hon vart kollad i sommras så hon har inte ont.

Börja om från början med hästen helt enkelt!
Jobba mycket från marken, tömkör osv.
Ta en gångart i taget, börja med skritt.
Fuska inte! Det går inte att skynda med en omskolad travare.

Fortsätt inte med nästa gångart innan du är helt 100 med den du jobbat med.

Halvhalter, halvhalter, halvhalter. Träna mycket på skolor.

Du har ett år med mycket arbete framför dig.
Hästen är inte tillräckligt stark för att ridas som du förväntar dig.

hon är dock inte riden så jätte mycket på sista tiden, min låssasmammas vännina skadade ryggen när hon vart avkastad rätt in i en roidhusvägg och det var ca 1,5år sen, innan dess gick hon fin fint.

Vad äter hästen?
Se över foderstaten. Öka grovfodret och minska kraftfodret.

hon får lagom med foder, det har en norsk vänninna till hos sagt.
(och hon har mer erfarenhet av hästar än vad alla på buke har tillsammans kan jag lova)

vad säger norsken/norskan att ni ska göra?

hon tycker att vi ska tämköra henne, ungås mycket med henne.

de va tänkt att hon (marit heter hon) skulle kommit för 2 veckor sedan och hjälpa mej med kickan men hon fick aldrig tid men i vinter så ska jag åka till hennes ridskola och träna med både hammond oh kickan ev tävla om det går bra

Jag håller med de andra om att det verkar som att hästen har ont. Oavsett hur mkt/lite veterinärkollad hon är, så tittar de inte efter muskelspänningar eller snedhet i t ex bäcken eller låsningar i nacken. Så för att vara riktigt säker på att hon inte har nåt sånt, så kan det ju vara väldigt bra att ta ut nån utbildad och erfaren massör/ET/kiropraktor som kan kolla igenom hästen.

Jag vet flera fall där hästen varit grinig men veterinär inte hittat nåt den första tiden, men hästen efter längre tids belastning på det onda till slut släppt lös det onda och blivit t ex JÄTTEHALT.
Hästar kompenserar gärna för det de har ont av och därför är det jätteviktigt att även se till beteendet och humör.

I övrigt undrar jag vad du ville ha ut av denna tråd eftersom du inte tar till dig de råd som ges.

Har du löslongerat henne och använt ditt kroppsspråk för att stryra henne utan att driva henne för hårt?
Det brukar vara bra gymnastik, samtidigt som du ser hur hästen rör sig i dom olika varven. Då går det inte att undvika att se ifall hästen har problem med sin kropp.

I övrigt undrar jag vad du ville ha ut av denna tråd eftersom du inte tar till dig de råd som ges.

jag tar åt mej av det. men som sagt, vi har kollat henne hos en veterinär och min mammas syster är kiropraktor, hon hittade att hästen hade ont i ryggen men vart behandlad och detta var förra sommaren.
nu för ca 1 vecka sedan så va hon här igen men hittade inget fel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka