Hur får jag min häst att tycka att det är kul

M

mimoll

Har nyligen köpt en häst som inte tycker att det är speciellt roligt att tränas på ridbanan. Hon kan en hel del dressyr men tappar intresset efter 10 minuter och då är hon istadig och seg. Om man lyckas få igång henne så stannar hon efter bara några meter. Måste då använda både sporrar och spö och det vill jag inte. Hur ska jag göra för att få henne tycka att det är kul. När vi rider ut i skogen har vi inga sådana problem, det tycker hon är roligare och då går hon bra.
Hon kan även bli lite orolig och nervös vid ridningen, hon slår med läpparna, finns det någon som har ett bra tips på vad jag kan göra för att få henne att slappna av. När jag går med henne eller hanterar henn i stallet vid ryktning och så är hon lugn och stilla och lätt att handskas med.:angel:
Om någon vill ge mig tips på vad jag kan göra vore jag tacksam.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Min häst tappar oxå gärna motivation, mina råd som jag har fått är att busa i skogen och rida markövnoingar ute, så det blir roligt för båda, på banan kan man gymnastikhoppa och rida över bommar vilket brukar lösgöra de flesta hästar, ta hjälp av tränare!
Jag vet hur det känns, man tycker inte det är mycket begärt att man kan jobba trekvart om dagen när de annars inte behöver göra mycket....det är så lätt att råda nadra men när man själv sitter där känns det hopplöst, jag har diverse problem med min nyinköpta oxå...
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Hon behöver ett Jobb, nåt att ser fram emot, nånting som hon ser har ett mål, a purpose. Det är massa man kan göra men det är svårt med så lite info och att man är inte framför er.

Det enklast är attt du lägga ut på alla stolpar godis. morroter, äpple, foder vad som helst inte mycket men bara att det finns nåt lite där när du kommer dit. Sen kan du tänka att alla stolpar har ett numer eller ett bokstav, vi säger mitten på en kort ända är nr 1 (vi säger 50 total för enkelhets skuld i nr ordning) och börja där. Titta på stolpe nr26 och gör en övnings grej t ex örkad trav dit till stolpe nr26 och låt henne hitta lite godis. Sen vända om och titta på stolpe 40 och rida dit, osv.

Att det är bara jobb när hon kommer till banan är det lätt att förstår hon bli uttråkad. Gör saker som du bruka inte göra. Göra mer lättare saker som du inte behöver har perfekta. Du måste hitta ett sätt att belöna henne när hon är positiv så att hon vill mer. Själv klart man kan inte har godis hela tiden men det är ett snabbt sätt att får hon att bli nyfiken vart du vill.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Jättesvårt när man inte sett hästen, men det jag föreslår är att du rider ytterst planerat när du beträder ridbanan, och använder positiv motivations belöning, vilket är att föredra i allt arbete med hästen.

dvs du rider en övning, tar paus och markerar när hästen är duktig - ger eftergift. tex rider en liten övning, kan vara vad du än nu tränar på men pratar vi basic, så kanske en övergång från kort trav till mellantrav - hästen svarar - du ger eftergift genom att avbryta övningen och klappa. skritt på lång tygel, korta tygeln igen, ny övning, eller upprepning av övningen.

osv.

då bygger du motivation hos hästen i det att du avgränsar det du ber om tydligt och belönar tydligt när hästen gör rätt.

det brukar ge resultat ganska snabbt. det som krävs av dig som ryttare är att du tar små steg och i början nöjer dig med det lilla. alla framsteg är ett steg på vägen - därmed eftergift/belöning.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Håller med Mackan i vanlig ordning:D .
Om den får beröm så kommer den att tycka att även det är kul.

Om den är otränad så bygger du bäst upp orken i skogen innan det fryser på.
du behöver heller inte rida varje dag. Da´n efter vila kan man träna en stund på banan.
Den ska gå framåt utan ett skänkelgnetande.
När hästen har gjort ngt bra- kan du släppa tygeln o galoppera fort o busa med den lite- klappa smeka dens öron osv.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

dvs du rider en övning, tar paus och markerar när hästen är duktig - ger eftergift. tex rider en liten övning, kan vara vad du än nu tränar på men pratar vi basic, så kanske en övergång från kort trav till mellantrav - hästen svarar - du ger eftergift genom att avbryta övningen och klappa. skritt på lång tygel, korta tygeln igen, ny övning, eller upprepning av övningen.

osv.

då bygger du motivation hos hästen i det att du avgränsar det du ber om tydligt och belönar tydligt när hästen gör rätt.
Bra råd! :)

Tänk också på att motstå frestelsen att göra en övning några extra gånger bara för att den gick ovanligt bra. Om man upprepar en övning om och om igen kan hästen uppfatta det som att man aldrig blir nöjd.

Variation hjälper, och när hästen har gjort ett stort framsteg är det i många fall lämpligt att avsluta ridpasset. Jag har många gånger valt att sitta av och skritta av hästen från marken för att förtydliga en sådan belöning.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Tack för era råd.
Jag berömmer henne jättemycket när hon varit duktig och jag pratar och sjunger för henne. Får väl kämpa vidare, det kommer förhoppningsvis med tiden om jag bara inte ger upp.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Har nyligen köpt en häst som inte tycker att det är speciellt roligt att tränas på ridbanan. Hon kan en hel del dressyr men tappar intresset efter 10 minuter och då är hon istadig och seg. Om man lyckas få igång henne så stannar hon efter bara några meter. Måste då använda både sporrar och spö och det vill jag inte. Hur ska jag göra för att få henne tycka att det är kul. När vi rider ut i skogen har vi inga sådana problem, det tycker hon är roligare och då går hon bra.
Hon kan även bli lite orolig och nervös vid ridningen, hon slår med läpparna, finns det någon som har ett bra tips på vad jag kan göra för att få henne att slappna av. När jag går med henne eller hanterar henn i stallet vid ryktning och så är hon lugn och stilla och lätt att handskas med.:angel:
Om någon vill ge mig tips på vad jag kan göra vore jag tacksam.

Har du testat att variera träningen på banan? Alltså, inte göra samma sak hur länge som helst utan ständigt låta det hända något nytt, det brukar fånga intresset hos min lille ponny. Vi kan vara ute och gå i skogen och hon kan helt plötsligt börja tycka att det är dötrist men då hittar jag på något, gör en volt och kanske ber henne trava en sväng och helt plötsligt var det roligt igen!
Helst skall man ju inte göra samma övning i mer än 3-5 minuter. Eller man kan ju göra samma övning mer men då måste man ju ha något emellan. Varva bomövningar med olika ridvägar, gör en helt spontan halt nånstans. Sen kan man ju göra så att man börjar med att rida en kvart på banan, sen kanske en kvart i skogen. Sen kanske du kan rida 30 min på banan, sen 30 min i skogen. Att du varvar det också, mina hästar tycker det är kul när något nytt händer hela tiden så dom vaknar lite. Skaffa insperation och försök variera träningen så mycket som möjligt på banan. Å glöm inte att alltid försöka vara glad och stötta henne* Ni är ju ett team..*
Å just det, väldigt viktigt med eftergift när du är nöjd med det hon gjort.
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Uppmuntran, beröm och en massa belöningar.
En godisbit eller en uppmuntrande klapp kommer man långt på.
Försök och busa med din häst och hitta de där små sakerna som du märker han/hon VERKLIGEN tycker är roligt.
Vissa individer inom hästvärlden är nog mindre lättroade än andra.
Men jag tror det finns lekar och uppgifter som passar alla hästar. Det gäller bara att hitta dem.
Och glöm inte att skratt när du är tillsammans med din häst.
Har du roligt så får hästen roligare!

Nu har det varit lite dåligt på den fronten p.g.a barnafödande och annat men det finns tillfällen då jag har haft så roligt med min häst att hade hon kunnat så hade hon asgarvat och vi hade legat och vridit oss av skratt på backen! :p

Försök och hitta din hästs busiga sida och ta vara på det som han gillar.

Lycka till!!:banana:
 
Sv: Hur får jag min häst att tycka att det är kul

Jag har samma problem som dig med min häst fast tvärt om.:crazy:
Alltså min häst älskar at jobba och träna hårt inne på bana, men tycker att det är tråkigt ute i skogen, det spelar ingen roll om man låter han springa så fort han vill, eller om man rider med flera. han verker helt enkelt tycka att det är meningslöst att harva runt i skogen. Ni kanske även har några tips på hur man gör skogsridningen lite roligare:bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp