Hur får jag hönsen sams?

K

Karamella

Jag har sedan tidigasr 5 hönor och 4 tuppas (2 ska tas bort) och han nju införskaffat 3 nya höns.

DOm nya hönsen fick sitta en vecka i bur (kompostgaller) och sedan möblerade jag om i hönshuset när det var mörkt och slöppte ut honsen. Några timmar senasre öppnade jag dörren och släppte in ljus. DOm gamla hönsen började mer eller mindre direkt hacka på dom nya. Ha försökt flera dagar nu, men dom gamla hönsen är på dom nya så fort dom får chansen.

Någon som har tips på hur jag ska lösa detta? :confused:
Vad "går" hänsen på, utseende eller lukt? Är det lukt kanske man kan dutta på parfym på alla hönsen så kanske det går bättre?

Tacksam för alla förslag!

Sv: Hur får jag hönsen sams?

Skojjar du? Ska dina höns yra omkring och lukta Chanel?

Förlåt att jag lägger mig i men jag höll på att trilla av stolen när jag läste det där.....:rofl: :rofl: :rofl: Kan tänka mig synen: Lyft på vingen lite Agda, så kommer du att lukta så gott sen!:rofl: :rofl:

Släpp ut dom!
Dom har mycket lättare att etablera sin rangordning i frihet. Att dom hackar på nykomlingarna är ganska naturligt fördet gäller ju att behålla sin position i flocken. Är dom nya i nivå med dom gamla, kommer dom också att börja "hacka sig uppåt" i rang.

Ursäkta, men är du kanske lite för fjompig? Det känns så med tanke på alla förberedelser. Släpp som sagt ut dom och låt dom klara upp det sins emellan. Dom bör kunna det.

LAI

:cool: Rangordning
Rangordningen spar energi för när alla vet sin plats kan man istället koncentrera sig på födosök och bevakning mot fiender. En underlägsen höna måste gå undan för en högre. Den dominanta har fin fjäderdräkt och röd kam, den underlägsna en hopkrupen kroppsställning. Rangordningen ändras om det t. ex. kommer nya höns eller en höna blir sjuk.
Dina höns rangordnar sig nu och dom löser det säkert helt själv.
Lycka till!! :eek: :eek: :eek: :devil:

LIA skrev:
Släpp ut dom!
Dom har mycket lättare att etablera sin rangordning i frihet. Att dom hackar på nykomlingarna är ganska naturligt fördet gäller ju att behålla sin position i flocken. Är dom nya i nivå med dom gamla, kommer dom också att börja "hacka sig uppåt" i rang.

Ursäkta, men är du kanske lite för fjompig? Det känns så med tanke på alla förberedelser. Släpp som sagt ut dom och låt dom klara upp det sins emellan. Dom bör kunna det.

LAI

Dom har öppet och kan vara både ute (frigående) och inne. Tipset att ha dom i bur och sedan möblera om fick jag av människan som jag köpte hönsen av. Han har hållt på med höns i ca 20 år så han borde veta vad han pratar om.

Fjompig? Ja, kanske lite. men när man hittar en av hönsen med ett stort upp pickat sår på ryggen så blir man nog det. (hönan ifråga dog några timmar senare)

Du gjorde på helt fel sätt. Det är dom GAMLA hönsens som ska flytta ut i en vecka och dom nya ska sitta i hönshuset. När 1 vecka gått släpper man in de gamla hönsen i hönshuset igen. På så vis har dom nya boat in sig i själva huset och vet sin plats.

Adrenochrome skrev:
Du gjorde på helt fel sätt. Det är dom GAMLA hönsens som ska flytta ut i en vecka och dom nya ska sitta i hönshuset. När 1 vecka gått släpper man in de gamla hönsen i hönshuset igen. På så vis har dom nya boat in sig i själva huset och vet sin plats.
Låter mycket klokt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka