hur får jag henne att ligga på kommando

Z

zeldagumman

hej, nu har jag försökt med allt jag kan för att lära min häst att ligga på kommando utan att lyckas. Hur gör man egentligen? :confused: Finns det nån som lyckats här som kan förklara hur man lär sin häst det.
Och så är det ju så att när jag tränar på banan eller är i skogen så vill hon bara springa hem och verkar tycka att det inte är ett dugg roligt att vara med mig. Vet nån hur det blir roligt för hästen att träna? :bump: För det viktigaste för mig är att hästen också tycker att det är roligt att träna, annars tycker inte jag heller att det är roligt.

Sv: hur får jag henne att ligga på kommando

Har absolut ingen aning om hur man gör, men är nyfiken på varför du vill lära din häst just detta. Finns ju så mycket annat att öva på med mer praktisk nytta.

Har absolut inget tips, men fy va coolt att kunna be sin häst lägga sig ner på kommando :love:. Måste följa tråden :)

Man kan väl säga såhär, att ligga är det mest underkastande tricks en häst kan lära sig, medan stegra är det mest dominanta. Det krävs alltså en hel del förtroende, tid och framför allt tålamod för att lära de flesta hästar att lägga sig ned.
I trickträning är ju inte själva tricken målet, utan vägen dit och att främja kommunikationen, respekten och tilliten mellan häst och människa.

Men om du vill lära hästen att ligga bör du först börja träna med buga, för att sedan gå över till kompliment och sist ligg. Tänk att du ska vara hästens lärare, eller snarare vägvisare, och ge hästen den tid den behöver för varje trick. Ju längre tid hästen får på sig att bygga upp självförtroendet för en rörelse/ett trick, desto säkrare kommer den att utföra det!

Jag själv har kommit så långt som till kompliment med min arab, som jag tränat trickträning med sedan i våras. Med shettisen däremot, skulle jag börja lära honom buga, och då lade han sig ned på en gång. Dock är han även snabbare på att resa sig upp, ur både kompliment och buga (övar inte ligg, eftersom jag vill att han ska behärska de lättare tricken först). Medan min arab stannar oftast stannar kvar i både kompliment och buga tills jag ber henne gå upp igen. Här finns lite bilder med mera.

Och kom ihåg, gör träningen enkel och omväxlande, med korta repitioner och många pauser för att inte tråka ut hästen. Träningen ska mer likna ett spel eller lek mellan dig och hästen :laugh:
Och ger du hästen den tid den behöver, och ber om lite i taget, kommer den snart att börja bjuda på mer än du ber om!

När jag ska få henne att buga så använder jag den varianten när man lockar med godis mellan frambenen. Är den andra bättre när man ska lära hästen kompliment längre fram i tiden och hur lär man hästen den varianten och hur lär man hästen kompliment?
Just med "trickdelen" är jag lite oerfaren eftersom jag är rätt ensam i dom stall jag varit om intresse för sådanna saker :rofl:

Okej! Kan ta det steg för steg hur jag lärt Ella, men det finns säkert åtminstone 10 olika tillvägagångssätt och varianter av det hela, så vilket som passar en själv och hästen bäst är upp till var och en.

För det första tycker jag att man bör träna utan godis, eftersom hästen då får en mycket mer positiv inställning till själva tricken och till dig. Med godis blir det lätt så att om man vill sluta använda det, vägrar hästen utföra tricken eftersom den inte ser meningen med det, och då är man tillbaka på ruta ett.
Dock kan man använda godis om man vill som belöning i "pauserna" eller liknande, vilket piggar upp sinnet lite och gör hästen mer avslappnad och höjer koncentrationsförmågan av att tugga. Men inte som muta i tricken. Jag har själv använt godis till en början, och så fort jag slutade, och vi lärt oss tricken "igen" blev allt mycket säkrare, lugnare och framför allt roligare!

Det första jag lärde in var att backa/förskjuta vikten bakåt (spelar ingen roll vilket, så länge hästen tänker bakåt), när jag tryckte på manken/bringan bakåt, eventuellt med en halsring eller liknande.

Sedan bad jag Ella lyfta ena frambenet, och gav trycken bakåt. När hon svarade med att ge efter och förskjuta vikten bakåt/backa lite med bakbenen gav jag efter och berömde med en strykning på halsen. Så småningom kunde vi gå ända ned, men vi har fortfarande lite problem med att lägga över vikten på skenan i marken.

Kompliment lärde jag in genom att lära henne lyfta benen när jag knackade på knäet/skenan med spöet. Sedan knackade jag en gång på båda benen, och då gjorde hon ett snabbt hopp från det benet hon höll i luften till det benet som stod på backen (hoppade från ena benet till det andra) då berömde jag, och efter ett par gånger gick hon ned på knä. Nu ber jag henne lyfta ena benet, och knackar sedan på det andra och då går hon för det mesta ned. Men ibland växlar hon bara ben, och då är det bara att försöka igen.

Det viktigaste är att du inte provocerar fram något, utan låter det ta lite tid, och låter hästen hitta balansen och säkerheten i övningen :laugh:

hej allihoppa. jag tycker att de är jätte intressant med de här att få hästen att tex ligga ner. själv har jag en shettis som jag tränar lite, hon kan stegra, sparka, buga och krafsa med hoven på komando. jag har försökt att få henne att ligga med de funkar inte så jätte bra :)

än så länge har jag inte kommit så långt som till buga men idag kanske det blir ändring på det!
Förut, eller ja, igår senast, så har alla mina försök till buga varit vldigt misslyckade... Och bland alla misslyckade försök kom jag ändå på att bästa kommandot för buga är förmodligen att trycka på bogen eller dra i ena frambenet. Även om hon bara backar då man trycker på bogen.
men igår när jag skulle göra en "fusk"bergsgeten genom att ställa henne på ena sidan av ett vattenfyllt dike och själv stå på andra sidan och locka med gräs (kom jag på att man kunde göra när hon ytterligare en dag innan på samma plats ställt sig i bergsgeten och betat av gräset på andra sidan diket)
Men den här gången klev hon över diket med frambenen för att nå och när jag försökte backa tillbaka henne gjorde hon en så fin bugning för hon inte ville kliva igenom vattnet, vilket hon hade blivit tvungen att göra, när hon backade tillbaka till "rätt" sida av diket.
Så därför tänker jag prova att lägga något precis bakom frambenen nästa gång jag tränar buga.

har fortfarande inte förstått hur man gör för att lära hästen kompliment, jag skulle behöva en noggrann förklaring...

hej:D<33
jag är ny på detta här men asså jag vill med lära min häst att ligga ner men liksom vet inte hur hehe:(
men det skulle vara roligt om någon kunde lära mig steg för steg:)
jag har lärt min häst att göra tass och lyfta på hoven när jag sitter på honom när jag nuddar spöet lite lätt på benet:)
min nweforest d-ponny har förtroende för mig det känner jag och jag vill komma ännu närmare honom genom att lära honom trick vilket får honom att lita på mig
om någon kundehjälpa mig med 3 olika saker jag vill lära honom skulle det vara mkt eller otroligt snällt:)
sitt,ligg och att han lyfter på sina ben när jag lyfter mina?:)
snälla behöver hjälp.
han är mycket lättlärd och vill väldigt mycket och den snällaste som finns:D
och när han fått mer förtroende för mig skulle jag gärna vilja lära han att stegra på kommando med:D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar