Sv: hur får jag henne att ligga på kommando
Okej! Kan ta det steg för steg hur jag lärt Ella, men det finns säkert åtminstone 10 olika tillvägagångssätt och varianter av det hela, så vilket som passar en själv och hästen bäst är upp till var och en.
För det första tycker jag att man bör träna utan godis, eftersom hästen då får en mycket mer positiv inställning till själva tricken och till dig. Med godis blir det lätt så att om man vill sluta använda det, vägrar hästen utföra tricken eftersom den inte ser meningen med det, och då är man tillbaka på ruta ett.
Dock kan man använda godis om man vill som belöning i "pauserna" eller liknande, vilket piggar upp sinnet lite och gör hästen mer avslappnad och höjer koncentrationsförmågan av att tugga. Men inte som muta i tricken. Jag har själv använt godis till en början, och så fort jag slutade, och vi lärt oss tricken "igen" blev allt mycket säkrare, lugnare och framför allt roligare!
Det första jag lärde in var att backa/förskjuta vikten bakåt (spelar ingen roll vilket, så länge hästen
tänker bakåt), när jag tryckte på manken/bringan bakåt, eventuellt med en halsring eller liknande.
Sedan bad jag Ella lyfta ena frambenet, och gav trycken bakåt. När hon svarade med att ge efter och förskjuta vikten bakåt/backa lite med bakbenen gav jag efter och berömde med en strykning på halsen. Så småningom kunde vi gå ända ned, men vi har fortfarande lite problem med att lägga över vikten på skenan i marken.
Kompliment lärde jag in genom att lära henne lyfta benen när jag knackade på knäet/skenan med spöet. Sedan knackade jag en gång på båda benen, och då gjorde hon ett snabbt hopp från det benet hon höll i luften till det benet som stod på backen (hoppade från ena benet till det andra) då berömde jag, och efter ett par gånger gick hon ned på knä. Nu ber jag henne lyfta ena benet, och knackar sedan på det andra och då går hon för det mesta ned. Men ibland växlar hon bara ben, och då är det bara att försöka igen.
Det viktigaste är att du inte provocerar fram något, utan låter det ta lite tid, och låter hästen hitta balansen och säkerheten i övningen