Hur får en islänning avspänd?

solhattar

Trådstartare
Jag har en islandshäst som har haft stora problem med ryggen,nu är han mycket bättre men stelheten sitter kvar lite.Det går jätte bra att rida ut på honom men så fort vi rider på banan blir allting jätte jobbig.Försöker att variera ridningen mycket vi klättrar jag tömkör vi rider tempo växlingar.Tidigare hade han svårt med bakdelen att den liksom inte hörde till framdelen,samt att när vi galopperade blev det korsgalopp,men nu fattar han från stillastående och man känner hur svävand galoppen blir.Men vad kan jag göra på banan för att få honom mjuk,som det är nu kan han inte ens trava på spåret!:confused:

Sv: Hur får en islänning avspänd?

Hur gör han om du bara skrittar på banan?

Har du testat att löslongera honom? jag har haft stelhets problem med min häst också, men jag har jobbat henne mycket från marken och det har givit resultat :)

volter. både från marken och när du rider. låt bli formen och låt honom ha lite längre tyglar så att han får hitta sin egen balans och bry dig bara om att han ska böja sig ordentligt och släppa i sidorna. glöm inte bort energin. med lite tid kommer han att mjukna, slappna av, höja ryggen och börja arbeta med hela kroppen.

Jag löslongerar kanske en gång i veckan,han springer då på hela spåret och kan då behålla traven,varjefall i ena varvet andra varvet tycker han är jättejobbigt.När ni säger att jag ska rida honom med lösa tyglar på volterna,ska jag då låta honom gå på i grisepass,för han travar absolut inte då,plus att hans trav går så snabbt så kan han inte samla sig så mycket som det behövs för att gå på volt..

Menar de inte att det handlar om skrittarbete? Min blir mer avspänd om jag kör mycket serpentiner och volter med ledande tygeltag.
Att bara sitta en stund och hitta en gemensam balans känns också bra...

börja med skritten så att du får igenom böjningen helt. Om han ändå inte travar utan fortfarande väljer grisepassen kan det fungera att bara ge honom tid. fortsätt på volt så lösa tyglar som möjligt utan att du tappar böjningen så att han får lov att länga sig och sen bara driv. så fort traven kommer låt volten bli större så att det blir lite lättare för honom och han känner att han gjort rätt.
Red ett sto för ett tag sedan som tidigt haft rätt mycket press på sig så så fort man satte sig på henne föräntade hon sig att allt skulle bli jättejobbigt. så hon spände sig, körde upp huvudet och sprang, oftast i tölt faktiskt. På henne kunde jag få rida på en liten liten volt med ledande tygeltag, ta och släpp helt, ta och släpp efter helt, i varv efter varv tills hon tillslut slappnade av och började trava... så fort hon gjorde det så gjorde jag volten större. det gäller att ha tålamod och låta dem hinna tänka efter och forstå vad man menar. Efter någon månad kunde hon trava lugnt och avslappnat och jag märkte att hon höjde ryggen och började söka sig mot form. när hon då och då fick "återfall" så var det bara att ta in henne på en volt och efter ett par varv blev hon lugn igen...
en sak som är viktigt att tänka på när du rider på volten, var noga med sitsen. det gör mer skillnad än man tror speciellt med en häst som har svårt med traven. hamnar du fel är det mycket svårare för honom att hitta balansen.

Prova att göra lite varierande saker. Lägga ut bommar tycker min e kul o får energi av så det gör vi ibland.
Ta det lugnt o prata trevligt så smittar lugnet av sig till slut.
Varva m skritt i lång form under träningspassen.

Du skriver att han haft problem med ryggen. Vilken typ av problem? Han du felsökt och haft diagnos?

Vi har åkt in och ut till ulltuna med honom för att han var halt,han är röntgad och kollad men de kunde inte hitta någonting.Vetrinären sa att vi skulle försöka få honom utdömd,men jag vägrade så jag åkte hem med honom och fick tag i en som masserar och som en kotknackare,det har tagit lång tid och kostat MYCKET pengar,men han är så gott som bra,hon kommer och tittar till honom en gång i månaden ,men med rätt ridning och stretching varje dag så har han repat sig otroligt bra..

Mår hästen fysiskt bra så kanske det här fungerar:

Be hästen böja huvudet så långt som möjligt, mot din tå. Håll innertygel mot ditt knä, knäveck. När det går, be hästen skritta runt på en liten volt så här. Gå några varv, byt och gör samma på andra varvet. Börja med det "lätta" varvet.

Håll på ca 10 minuter. Rid sedan fram i skritt, trava några få steg och gör den här övningen igen i båda varven.

Det tar tid, men den här övningen stretchar ena sidan och mjukar upp den andra. Hästen tänker klart och får tid smälta vad den lärt, slappnar av.

Börja, gör den i mitt av ridpasser, samt avsluta med den här övningen.

När den fungerar bra i skritt kan man prova den i trav men på större volt. Det kan dock ta längre tid komma dit.

Hästen får dessutom mer bärighet och styrka, kan bära sje på bakbenen utan att man behöver hålla upp den.

Läst om men inte provat. hade så en tränare som ville jag skulle göra det o det fungerade bra, men hade inte exakt samma metod. Läste så om den här som verkade vara snäppet bättre, provade och den verkar mer effektiv, hästen slappnar av direkt när den förstår vad jag vill. Kändes super! Hästen liksom kopplar av, blir mer koncentetrad och ÄR med mej. Jättekul!

Har man inte gjort något liknande alls, är det bra först börja på marken!! Be hästen böja halsen på marken o stå still, kan vara väldigt svårt, vill gärna sno runt.

OBS - det är bra ha en rem under hakan, fäst i bettringarna så inte bettet åker på sniskan. Jag använder ogärna nosgrimma som man då kanske får spänna lite mer så bettet inte far iväg. Man ska inte DRA runt hästen men även om det går mjukt o bra vill bettet fara iväg.

Några försök till idéer:

Kanske är det en psykisk stress på ridbanan. Han har negativa förväntningar, han vet sedan tidigare att här brukar ni göra sådant som han har svårt för. Han har inte kopplat riktigt ännu att kroppen blivit lättare.

En annan tanke jag har är att det kanske är bra att tänka sej att du slappnar av och gör dej till ett med hästen när du rider. Ägna några ridpass enbart till att göra dej och hästen till en kropp. Så ska du se att även han slappnar av och dessutom blir han så mycket mer lyhörd. Du kommer att känna mer exakt hur du ska ge honom hjälperna korrekt, helt naturligt. Börja med att göra det lilla du kan utan att svika er enhetlighet, och bygg på efterhand.

En enkel metod att hjälpa en häst att stresa av är att rida den i åttvolter. Små åttvolter en lång stund. Efterhand så lugnar den sej.

Du kan prova att starta rid turen med att stå lite i trepunktssits, dvs lätta aktern så att hästen känner att den bakre delen av ryggen går lite fri. Oftast är det här som stress momentet uppstår, de vill skydda sin bakre del av ryggen och ger man dem då ingen anledning att göra det så brukar stressen avta.

Du kan prova att starta rid turen med att stå lite i trepunktssits, dvs lätta aktern så att hästen känner att den bakre delen av ryggen går lite fri. Oftast är det här som stress momentet uppstår, de vill skydda sin bakre del av ryggen och ger man dem då ingen anledning att göra det så brukar stressen avta.

Vad händer då när man sätter sig ner igen på hästens "bakre del av ryggen"? Hur reagerar hästen då?

Bara nyfiken:)

Som sagt, man smyger ner aktern. Men vad man har gjort är att bereda hästen tillfälle att slappna av i ryggen redan från början, istället för att mot tidigare spänna den. En avslappnad rygg är inte lika känslig som den spända, de flesta som säger att deras hästar går bättre mot slutet av ett ridpass har ofta detta problem. Så varför inte lösa den redan från start, istället för att ägna ett helt ridpass till hästen för att slappna av och sen få 10 minuters vettig ridning av 60 min möjliga.

hej,,

Symptomen som du beskriver på din islänning låter som de min häst hade.

Jag var på strömsholm 2 ggr och de kunde inte hitta felet.

Till slut kontaktade jag kiropraktor/equiterapeut Håkan Lundell som fann det som var fel, ett sk SI-ledsproblem som sitter i länd/kors.

Det låter som att det kan vara din hästs problem.
Vill du kan du kontakta Håkan Lundell han kan troligen diagnostisera din häst.
Dessa problem kan komma tillobaka upprepade gånger, om de inte åtgärdaspå rätt sätt.

Jag har som sagt oxå en en häst som behöver jättemycket mjukgörande arbete tx att böja i halsen åt båda håll(ge morot i skänkelläge), Ta morotsbit mellan fram och bakben.

Skritta runt träd,gå över stockar, halvhalter och byta riktning(sätta under sig) volter och spiraler, klättring och att backa i låga uppförsbackar. Även skänkelvikning.

Lycka till
SuzanneHuni

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 366
Senast: Madick
·
A
Ridning Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år. Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något...
2
Svar
23
· Visningar
3 411
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar