Hur få till tamingen i bytena?

Sv: Hur få till tamingen i bytena?

Nu får vi till bytena från höger till vänster hela tiden.. :D åt andra hållet är mkt svårare dock :p
Men jag byter (lr ger hjälpen) när inner fram är i marken för efter det är det ju svävningsmomentet och där ska han byta till andra galoppen.. (Lr det är så jag försöker tänka men när det blir vä->hö så blir jag för snabb lr för långsam)
Har provat och räkna men det går ju ALLDELES för fort :eek:

Jag har försökt mentalträna utan häst jag , jag tänker galoppsprången. vänster bak->höger bak+vänster fram->höger fram.
När höger framben lämnar marken ska istf vänster bakben, nya fattningsbenet :höger bak, ner i marken direkt igen och så har man den nya galoppen

Oj sånt skulle bara trassla till det för mej:o

KL

För mej gäller det att inte tänka för mycket utan känna mera, och ha en bra galopp. Vi fungerar ju alla olika, men när jag börjar tänka och planera alltför mycket i detaljer och bli nervös över tajmingen så drar jag ner galoppen omedvetet, (för att själv hinna tänka allt, gissar jag:D) Då blir det pannkaka.
Som jag skrev tidigare i tråden så måste jag först och främst tänka på att rida på framåt, vara tydlig när jag byter ytter och sen fixar hästen det bäst själv, ganska mycket, (om man ger rätt förutsättningar, dvs en galopp att byta ur)

Det är när jag brister där och blir nervös och ska planera själva bytet för mycket som det blir tokigt. :o

För mej är förberedelsen att ha en bra galopp och ha hästen lydig för hjälperna viktigast:idea: I vårt fall är det sista mest viktigt, hon tänker gärna själv och lgger före och gör saker på sitt sätt, särskilt sånt som är roligt, (som byten) Vill inte vänta, och det går ju inte, så där ligger mitt största jobb, att låta henne galoppera framåt men fortfarande lyssna och vänta...trots att hon vet att det kommer byten. :bump:

I seriebyten gissar jag att man ännu mer måste ha rytmkänslan för att inte trassla till det, tycker att det blir tydligt redan när jag försöker byter ett par tre gånger på en långsida. Inte börja agera med hjärnan alltför mycket utan komma in i en rytm.

Senast ändrad av en moderator:

Hur hinner du räkna stegen?
rider du så sakta:p.

då blir det svårt att byta under svävmomentet- om den inte har ngt.

Haha,:p nej då, men det är känslan jag vill hitta genom att -känna- stegen. kanske inte räkna på riktigt, det ska bli på automatik lite grand.
För att hitta känslan när hjälpen måste ges måste jag hitta rätt tid i språnget. Det går ju mycket mycket snabbare på hästen än vad det gör att tänka varje steg i soffan ;) Men det har hjälpt mej iaf. För nu har jag förståelse för HUR och NÄR hästen byter och då är det lättare för mej att hitta rätt läge på hästryggen. Men det gick ju inte över en natt precis, det blev endel galopp innan känslan satt och jag insåg att man måste vara rätt snabb ;)

Äsch jag vet inte, jag är inte så bra på o förklara saker:p

Då kanske man får ge hjälpen inför svävmomentet, innan innerfram går ner i marken(?) min häst har en markbunden galopp med lite sväv, men är däremot mycket känslig. Det funkar för mej. Jag har inte ridit byten på någon annan häst eftersom jag inte har någon som är så utbildad så jag kan testa, så jag får svara för mej själv här när jag säger såhär Jag vet helt enkelt inte hur de fungerar på en annan häst än min egen;)

Nu får vi till bytena från höger till vänster hela tiden.. :D åt andra hållet är mkt svårare dock :p
Men jag byter (lr ger hjälpen) när inner fram är i marken för efter det är det ju svävningsmomentet och där ska han byta till andra galoppen.. (Lr det är så jag försöker tänka men när det blir vä->hö så blir jag för snabb lr för långsam)
Har provat och räkna men det går ju ALLDELES för fort :eek:

Det handlar om dej kan jag nästan garantera:D Jag hade svårt höger-vänster länge men det handlade ju helt om mina hjälper, att jag inte hade hästen på nya ytter först, jag fick bla tydligare få upp hästen på nya ytter och rakrikta innan jag gav byteshjälpen och inte bli kvar i nya inner...att själv se till att sitta om och inte lägga vikten på nya innerbogen:cool:

Jag trodde ett tag hästen hade det svårt och fick inse under en intensivträning med detta att det hade den inte:o

Jag tänker iofs aldrig numera, det går automatiskt och känslan bara finns där. Men jag hittade den genom att mentalträna hemma i soffan för när hjälpen borde ges. Det tog jag med mej upp på ryggen senare. Men alla funkar olika som sagt!

I ditt fall kanske det skulle hjälpa att komma ut på en långsträcka(en långsida på ridbanan har jag insett är ganska kort ändå ;) ) och 'bara göra byten'? Bara för att få in känslan för när? För hittar du timingen så kommer du ju antagligen kunna fokusera mer på galoppkvaliten än hjälperna sas.

Jo det är JAG som är problemet :o Han har jättelätt för att byta och han är BRA på det även om vi inte gjort det så mkt...

Har du (Lr nån annan?) nån bra övning eller nått sånt så man kan träna upp så JAG får till de så hästen ka visa hur duktig han är? ;)

Bra galopp är jag jättenoga med så det brukar inte va ngt problem så just det :)

Nej jag har inte så många övningar just för byten, utan för mej var det mera att få upp känslan för var jag har mej själv och hästen innan bytet, att galoppen är bra, att hästen tar hjälperna och väntar, att faktiskt får svar i halvhalter och framförallt att känna var jag faktiskt har vikten och vad jag gör. Min häst är så känslig att jag ofta kan ge motstridiga hjälper utan att veta det:o
Dessutom tar hon gärna egna initiativ när något är roligt och vill ligga före, så det är urviktigt att ha henne på hjälperna och inte börja träna byten innan för det blir pannkaka och hon hetsar upp sej och byter bara jag andas:cool:

Så mitt enda tips är att inte frestas att börja byta innan man har alla grunderna klara så att hästen verkligen följer hjälperna även i galopp och man kan kontrollera stegen och få svar och känna att den är på ytter så att det blir tydligt byte av sida.

Och sånt finns ju massor av övningar för, sidvärts, ställa om på volt, övergångar förstås, ja allt sånt:idea: När man sen ska byta är hästen i bästa fall bra framme och då gäller det bara att checka av innan att den verkligen är kvar på ytter, sen byta ytter och sitta om!

Låter lätt och det är det när man har hästen där, men att få den dit är svårt och det är jag den första att erkänna:cool: Om min stretar emot på nån sida så är det ingen idé att byta för då blir det inte bra i alla fall.

Jag måste växla mycket mellan övningar i galopp för att hon ska lära sej vänta på vad det blir och inte ligga före, och det är otroligt svårt, galoppen är allra svårast att jobba henne i, faktiskt.:cool:

Här är en video där man ser väldigt tydligt (iaf i slutet) när ryttaren ger hjälpen för byte. Kanske du kan få ut någonting av den? :)

http://www.youtube.com/watch?v=i90uitCdq54

Jag vet att det inte är en dressyrhäst, men som sagt, TS kanske kan få ut någonting av den ändå :) Man ser hästens galoppsprång och ryttarens hjälper väldigt tydligt

Jag tränar på en utbildad häst med tränare men får det inte rätt FÖR MIG iallafall. Hästen gör rätt, tränaren är nöjd, men JAG är inte nöjd med vad JAG presterar.

Ursäkta att jag blir lite grinig, men jag är jättenöjd med min tränare i övrigt men han har inte alla gånger förmåga att förklara i ord så som jag tycks behöva för att bli nöjd. Hästen byter och det ser rätt ut - klart han är nöjd och jag har aldrig ridit byten på någon annan häst förut så det är ett jättelyft för mig att faktiskt göra det över huvud taget, och jag tror inte min häst tar skada på annat sätt än att han antagligen undrar varför jag är otydlig med vad jag vill, eftersom jag rider så otroligt försiktigt.

Visst kan jag ta hjälp av en annan tränare för att få till just bytena, men eftersom Buke finns tänkte jag höra efter här först för att få tips.

Om DU inte blir nöjd med vad DU gör så finns det ett fel någonstans, jag har haft lite samma problem som dig där och provade att byta tränare, efter ett par försök hittade jag en som kändes rätt för MIG också! :D :)

KL

Min tränares princip är
1 ställ om
2 ta bak nya ytterskänkeln (och fram nya innerskänkeln)
3 ge hjälperna i svävmommentet

Jo det är JAG som är problemet :o Han har jättelätt för att byta och han är BRA på det även om vi inte gjort det så mkt...

Har du (Lr nån annan?) nån bra övning eller nått sånt så man kan träna upp så JAG får till de så hästen ka visa hur duktig han är? ;)

Bra galopp är jag jättenoga med så det brukar inte va ngt problem så just det :)
Byt mkt o lek lite- träna på att känna.

Att ställa om innan gör att den har större chans att byta rakt o att inte dra iväg iom yttertygeln.

Halvhalt , rid framåt med sätet för att bibehålla den på bakdelen, lägg om lägg till.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 320
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst