Hur få till tamingen i bytena?

Lotus

Trådstartare
Jag har aldrig lärt mig få till tajmingen i galoppombytena utan det blir antingen att hästen kastar sig in i bytet eller byter i nästa språng, och det beror helt på min usla tajming. Dessutom känner jag mig taskig mot hästen som ställer till det för honom och då blir jag otydlig i hjälperna, vilket ju gör saken ännu värre...

Hur får ni till byteshjälpen i rätt skede, och vilka hjälper ger ni? Tar tacksamt emot tips!

Sv: Hur få till tamingen i bytena?

jag rekommenderar att du tar hjälp av en tränare som kan vara dina ögon på marjen och ge rätt hjälp i rätt läge.

Rider för tränare en gång i veckan men ibland förstår vi inte varandra fullt ut.

Jag räknar.
3-2-1-Byt!

Att du planerar bytet väl och förbereder dej och hästen för bytet är en förutsättning för att det ska fungera. Finns massor av övningar att ta till för att träna byten.

Lär mig de magiska 3-2-1! Har hört många prata om dem men fattar inte helt. Är det tre språng alltså, med ett moment i varje?

Alltså, det låter som om jag är helt oduglig och har en kass tränare, men han är bara inte så bra på att förklara allt och jag behöver verkligen förstå för att kunna genomföra rätt. Vi gör byten nu men jag är aldrig helt trygg i dem eftersom jag inte vet exakt när jag gör rätt. Hästen gör rätt ändå, så gott han hinner, men jag är otydlig eftersom jag är otrygg.

Jag byter oftast på diagonal, och då sitter jag på den "nya yttersidan" genom hela diagonalen och min häst är så snäll att han byter i princip när jag ställer om. Men det känns bara som om att det är ren tur att jag har en snäll häst och att jag inte alls hjälper honom utan att han alltid får rädda situationen. Därför vill jag förstå hur ni gör. Och att räkna är inget min tränare tydligen lär ut, eftersom jag hör andra prata om det.

Byt till en tränare som är bättre på att förklara?

Jag har heller aldrig fått till timingen i bytena, undviker därför att byta för att inte förstöra häststackarna jag sitter på. Ska träna det på en utbildad häst med en tränare istället för att få det rätt.

Byt till en tränare som är bättre på att förklara?

Jag har heller aldrig fått till timingen i bytena, undviker därför att byta för att inte förstöra häststackarna jag sitter på. Ska träna det på en utbildad häst med en tränare istället för att få det rätt.

Jag tränar på en utbildad häst med tränare men får det inte rätt FÖR MIG iallafall. Hästen gör rätt, tränaren är nöjd, men JAG är inte nöjd med vad JAG presterar.

Ursäkta att jag blir lite grinig, men jag är jättenöjd med min tränare i övrigt men han har inte alla gånger förmåga att förklara i ord så som jag tycks behöva för att bli nöjd. Hästen byter och det ser rätt ut - klart han är nöjd och jag har aldrig ridit byten på någon annan häst förut så det är ett jättelyft för mig att faktiskt göra det över huvud taget, och jag tror inte min häst tar skada på annat sätt än att han antagligen undrar varför jag är otydlig med vad jag vill, eftersom jag rider så otroligt försiktigt.

Visst kan jag ta hjälp av en annan tränare för att få till just bytena, men eftersom Buke finns tänkte jag höra efter här först för att få tips.

Sista träningen fick jag lära mej känna vilken skillnad det blir för både mej i ridningen och hästen i kvalitet om jag vågar rida på framåt och inte tänker för mycket.....jag fick känna på hur mycket mera framåt jag ska rida på, mer än jag trodde, det är ju lätt att bli sittande och tänka och förbereda för mycket, och då omedvetet bromsa ner istället för att rida på friskt framåt. Lite mer nonchalant inställning :rofl: Men det var vad jag behövde i alla fall.:D

För mig är det exakt samma tänk som funkar. Jag är gärna med och försöker "hjälpa" hästen med både hand, vikt och skänklar när det egentligen inte behövs på långa vägar lika tydliga hjälper som jag ger. Det gör att det ser oharmoniskt och svårt ut, när det tvärtom ser riktigt okomplicerat ut när jag bara har is i magen och låter hästen sköta det mesta själv. :D

Det tar tid att få till timingen... Lära om lära rätt:cry: har haft många förtvivlade timmar på ridbanan!
Men
Försök att "leka" med galoppen, mkt öka-minska och framförallt mååånga enkla byten!
Först med så många skritt steg att du verkligen hinner med att sitta om o förbereda både dej och hästen (kanske framförallt dig själv i detta fall) på den nya galoppen. När du känner att det fungerar och att ni verkligen känner var ni har varandra så minskar du antalet skritt steg. När du sedan kan ta bara ngt enstaka steg i skritt utan att bli stressad eller spänd själv så försöker du med "riktiga" byten. Ofta sitter det mest i hjärnan på en själv man spänner sig lite och försöker lite för mkt. Din häst verkar ju kunna detta så försök att bara slappna av och känna efter lite mer det gör inget om det blir lite tokigt ibland:laugh: När man väl får in timingen och kan sitta o rida byten runt hela ridbanan:love: (menar inte att man måste göra det men känslan av att man kan;)) Då undrar man vad det var som var så svårt!
Lycka till!

Tack för ert stöd!
Provade ett tips från en stallkompis igår och red slutor i sax med byte, då har jag mycket lättare att göra rätt. Fick till fyra byten i följd igår, alltså inte i varje steg men på samma långa diagnonal sen när jag red rakt :D.

Det är nog som ni skriver att jag försöker för mycket och då krånglas allt till, men att vara noga har ju sina baksidor...

Tror också att min häst nog byter redan när jag drar bak ytterskänkeln, han lyssnar mer på ytter än inner i fattningen, och därför blir jag nog lite överraskad ibland. Men om jag sitter fel byter han inte alls istället, så han är ju känslig både för vikt och hjälper egentligen, och jag är inte så smidig alla gånger.

När i språnget byter hästen om man ska vara så petnoga, altså när är rätt tidpunkt att ge bytessignalen, oavsett om det är inner eller ytterskänkel hästen byter för? I svävmomentet eller när hästen har markkontakt?

Tycker att du ska sitta still fram till bytet. När hästen höjer sin nya innersida i bytet hamnar du rätt.
Skänkeln ska läggas om vid- två ,men inte användas förrän på 3. På så sätt vet den o väntar.
Som Flash skrev så kan man inte nog betona vikten av tempot eller snarae takten o energin.Tempot får inte vara för lågt( den kan tappa svävmomentet som den ska byta i )eller att man blir avvaktande. Rid!! hela vägen fram o även efter, för att få tag på hästen igen.
Halvhalt på ett- för att få vikten bakåt o sen fram- kvar på bakdelen. Mest säte då.

Innan bytena är helt raka kan man ställa om innan för att få den nya yttertygeln i bruk. Sen kan man även få ett rundare byte med det eller om hästen vill dra iväg. Lite överkurs kanske:angel:

Senast ändrad:

KL*

Tänkte göra en ny tråd om detta men de fanns redan en ju så jag snor den lite ;)

Är det fler som har tips på hur man får till tajmningen i bytena?
Jag har tyvärr inte tillgång till någon häst som byter 110% säkert utan har mha. tränare lärt min egen häst byten (varken han lr jag har tidigare gjort byten), och han har absolut inte svårt för det! Det är rena barnleken, förutom när jag blir lite fel med NÄR jag ska ge hjälperna... Det funkar typ varannan gång :p Är det bara att fortsätta nöta eller finns det nått bra knep? :D

Det viktigaste är att se till att den har rätt förutsättningar o vara medveten. Det allra viktigaste är att ha en bra grundgalopp- absolut inte för sakta eller hållas i. Rid framåt i bytet!!!

Jag tycker också det är lurigt med timingen i bytet, men lärde mig en gång att ge hjälpen när hästens bakdel lyfts och ryttaren glider fram lite i sadeln. Det händer ju en gång varje galoppsprång att man får en liten "push" och gör det lätt att räkna in sig. Om man tar ett vanligt galoppsprång och räknar "ett" när man glider fram, i nästa räknar man två och ställer om skänklarna, och i det tredje ger man hjälpen. Min häst och jag som annars lätt stressar upp oss i bytena kunde plötsligt genomföra dem lugnt och fint, så för oss funkade det.

Grundgalopp håller jag med om, den måste vara på plats först.

Jag "grundar", med några rejäla uppsamlingar, fram, åter uppsamling utan att bryta av. Sen brukar jag ta första bytet i förvänd galopp på volt och byta tillbaka till "rätt" galopp.

Jag brukar byta TILL förvänd:p. nåväl inte allra först, men....

Tack för ert stöd!
Provade ett tips från en stallkompis igår och red slutor i sax med byte, då har jag mycket lättare att göra rätt. Fick till fyra byten i följd igår, alltså inte i varje steg men på samma långa diagnonal sen när jag red rakt :D.

Det är nog som ni skriver att jag försöker för mycket och då krånglas allt till, men att vara noga har ju sina baksidor...

Tror också att min häst nog byter redan när jag drar bak ytterskänkeln, han lyssnar mer på ytter än inner i fattningen, och därför blir jag nog lite överraskad ibland. Men om jag sitter fel byter han inte alls istället, så han är ju känslig både för vikt och hjälper egentligen, och jag är inte så smidig alla gånger.

När i språnget byter hästen om man ska vara så petnoga, altså när är rätt tidpunkt att ge bytessignalen, oavsett om det är inner eller ytterskänkel hästen byter för? I svävmomentet eller när hästen har markkontakt?

Jag har haft svårare att hitta känslan för rätt timing i vänsterbytena, så jag tog helt enkelt ett långt gärde(eller en väg funkar ju..) och red byten ganska tätt för att hitta känslan och det funkade fr mej.

Nu har jag lite svårt att förklara saker när jag inte gör dom samtidigt ;) , men jag har också en känslig häst som byter lätt och ledigt, jag ger hjälpen ungefär precis när (om jag rider i höger galopp och ska byta till vänster) höger fram lämnar marken. Men man måste tajma, min häst byter inte rent om inte timingen är rätt.
Jag har försökt mentalträna utan häst jag :D, jag tänker galoppsprången. vänster bak->höger bak+vänster fram->höger fram.
När höger framben lämnar marken ska istf vänster bakben, nya fattningsbenet :höger bak, ner i marken direkt igen och så har man den nya galoppen.
Hjälpen måste komma(iaf på min häst nu då) precis när höger fram lättar/ska lätta från marken. Är man för sen kommer han fortsätta i höger galopp(eller byta orent), men är man med så sätter han ner höger bak först och så är bytet gjort.
Ja, lite lätt förklarat. Nu är det ju lättare att sitta i soffan och räkna galoppsteg, men det har defenitivt hjälpt mej att hitta känslan, även om det tog sin lilla tid.:angel:

Hur hinner du räkna stegen?
rider du så sakta:p.

då blir det svårt att byta under svävmomentet- om den inte har ngt.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 320
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst