Hur få till den rätta sitsen?

M

Molliijeh

Vill ha tips hur man får till den rätta lodräta sitsen!

Hästen jag rider äger ingen dressyrsadel, men enligt mig så ska det inte vara alltför svårt att få till en bra sits ändå, eller?

Detta är en bra och färsk exempelbild på mig när jag rider:
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Molly/Skrivbord/hellu.JPG

Det här vet jag själv att jag hade kunnat göra bättre, om man endast utgår från bilden:
Höja händera, brukar inte ha dom så långt nere, men här har jag det, vet inte varför.
Ner med hälen, väldigt svårt för mig, tror att jag har lite korta hälsenor, men jag gör alltid så gott jag kan.

Ser ni nåt som inte jag ser? Någon som har några tips på hur jag kan bättra sitsen, även om det kanske inte finns alltför många fel? Bör jag kanske länga/korta lädren? ;) Man får va petig och påpeka minsta lilla! =)

Vill dock inte ha kommentarer över att hästen går som en struts, vi jobbar på det. :rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få till den rätta sitsen?

Mina spontana tankar:

Ser ut som att du kniper med knäna, släpp ner benen och slappna av så kommer hälen/foten också att falla på plats. Tror också att du skulle tjäna på att vara mer framåt och följsam i din sits, men det är svårt att avgöra utifrån en enda bild. Själv skulle jag aldrig kunna sitta ordentligt med så korta läder, men det kanske blir svårt att länga mer med tanke på att du är ganska lång på den hästen (menar absolut inte att du är för lång nu).

:)

träna upp mkt balans, gärna barbacka, utan att "knipa"
Du ser lite spänd ut från midjan och neråt, släpp stigbyglarna ibland och skaka loss lite. Tänk att du är en tygdocka fylld med sand i underkroppen, avslappnat och följsamt. hälen behöver inte vara nertrampad, men tänk på att iaf inte dra upp hälen när du skänklar (supersvårt, jag har tränat på det i 3 år :p)

Edit: Sitt gärna lite längre fram i sadeln, så är det lättare att få till bra vinkel på benen. kanske länga stiglädren något hål också?

Senast ändrad:

Träna upp balansen genom att rida barbacka. Har man bara balansen brukar resten falla på plats av sej själv. :D

Jag tycker du har lite stolsits, prova att länga stiglädrena lite så faller benen i en mer naturlig position.

tackar :)
Är jag lång på honom? Lr menar du att jag håller på att bli?
Menar du det sista så kan jag pusta, för jag blir inte längre :D
Jag är typ 168-170. Han är d-ponny, vi har inte mätt honom men, 144-146 kanske :)
När jag rider på ridskolan så skriver min ridlärare ibland upp mig på en stor c-ponny, han är 39. Det beror såklart mkt på ponnyn, men antagligen är det ingen fara när jag rider cponnyn. Han är inget kallblod, utan mer åt fullblods-hållet. Men aja, nu var det inte det vi snackade om, men svara ändå på min fråga, fick en liten tankeställare nu =D

Jag drar alltid upp hälen när jag skänklar :o har börjat tänka på det först nu, på senaste tiden :o Har också försökt göra det utan att dra upp hälen, men funkar inte jättebra, haha x) Det är nog en skänkling på bilden också, för jag brukar faktiskt ha antingen hälen neråt eller helt rakt om du förstår vad jag menar :) tack för tipsen :)

Vad är stolsits nu igen? :confused:
Är det när man inte har skänklen tillräckligt långt bak lr nåt sånt? :angel:

Jag menade att du är lång på honom, men absolut inte för lång. Det är ju lite klurigt med längden på stiglädren om man är lite längre, det gäller väl att hitta något mellanting där det känns bra :)

Kan svara på frågan om stolsits, det är när du sitter som du skulle göra på en stol (böjda ben) istället för att sitta i lodrät sits. Att skänkeln kommer långt fram är ju ett resultat av hur du vinklar ditt bäcken och ofta även att man spänner sig i knäna. Tycker inte att du skall sitta och tänka "skänkeln bak" när du rider, utan lägg fokus på att släppa ner benen så hamnar resten på plats.

Lite längre än lagom helt enkelt? :idea:

Okej :) för jag är väldigt fladdrig i skänkeln, så är väldigt svårt att hålla den stilla ifall jag slappnar av. Även i traven har jag problem med att sitta stilla med den :crazy:

Någon kan gärna slänga in en bild på den exakt korrekta lodräta sitsen, gärna i hästens alla tre gångarter. Även fast jag vet hur sitsen ska se ut, så är det alltid bra att se lite olika bilder =D

det ingen tidigare tagit upp är olika spänningar/muskler i din kropp? Det finns något som heter något i stil med "höftböjarmuskeln" som kan vara för kort för en bra lodrät sits och som bara ska strechas/töjas för resultat. Och om du sätter dig i sadeln och provar att ta ner hälen, känner du en spänning i vaden/hälsenan? Isåfall stretcha vaden också.

En länk som innehåller övningarna: http://hem.passagen.se/rogojd/stretchingbilder.htm

Sen kan jag inte låta bli att fråga om detta med sadel. Jag är 174 cm och jag får inte plats med mina ben i en "vanlig" 17" hoppsadel vilket sätter stopp för en bra sits. Men om det är en 17" så är det kanske inte problem med just sätesstorleken. (Detta kan även gälla allroundmodeller, jag vet inte riktigt)

tackar :)

det är en 17" allround :)

Ja, har med hört det. Men det är rätt svårt att bara börja göra det sådär. Rider på ridskola, de är inte alls noga med att kolla hur man skänklar .__.

okej, jobbigt. Kan du inte börja rida privat?? Skulle nog bli bättre, visst det är dyrare men behöver du inte träna lika ofta. tex 1 gång i månaden för en riktigt bra tränare och gå kvar på ridskolan oxå:) Du kommer komma mycket längre om du gör så :) Hoppas det går bra =)

Har en medryttarhäst också.
Menar mest att det är bara där jag lär mig nånting, för när jag rider min medryttarhäst så tränar jag bara för mig själv så att säga, får liksom försöka se mig själv från sidan. Finns inga speglar i ridhuset där heller :/

Liknande trådar

W
Ridning Sitsen är ju av stor betydelse för att ridningen ska fungera bra. Men nu har jag hamnat i ett moment 22, och jag kommer inte ur det. :(...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama