Hur få slö ponny att börja röra på sig?

snurpe

Trådstartare
Min lilla shettisgrabb är slö :cool: Han är bara två år och har påbörjat tömkörning. Men nu under sommaren i samband med min förlossning har han vilat, och jösses så slö och fet han har blivit.

Så nu har jag satt igång med "hårdträningen". Försökte longera idag och skritt går ju bra, men ber jag honom om trav, travar han några enstaka steg. Efter mycket övertalning och en genomsvettig snurpe travade han slutligen tre varv innan vi avslutade för dagen.

Hur får jag honom i form igen och hur uppmuntrar jag honom att röra på sig? Det bästa vore väl att gå ut och tömköra i skogen, men det är inte alltid jag har de möjligheterna då jag även måste ta hand om tvåmånaderssonen. Detta betyder att jag många gånger måste hålla mig på hemmaplan.

Några goda tips och råd?

/snurpe

Sv: Hur få slö ponny att börja röra på sig?

Ta det sakta men säkert så får han snart energi och börjar få upp sugen.Värme och flugor gör vilken häst som helst ovillig(oavsett ras,hull)Om du fortsätter som du redan påbörjat så börjar han så småningom tappa vikt och får då lite lättare att röra sig.Man får sätta sig in i situationen själv och utgå därifrån.

Kan du inte ta sonen i en bärsele och ut och ta lite promenader?

Det lockar så eftersom sonen älskar att åka bärsele, men jag hanterar inte hästarna i närheten av min son.

Alla mina tre hästar är väldigt trevliga att ha att göra med, men det är så lätt hänt att de blir skrämda eller så, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om de fick in en träff på sonen. En hästspark i huvudet på honom och det är tack och godnatt. Nej, Isac får vänta med hästhanteringen tills han blir bra mycket äldre...

/snurpe

Jag tycker att det låter klokt. Små barn är mycket mer utsatta eftersom de helt enkelt är små. Om hästen får in en spark eller biter så skadas så stor del av barnet. ett spädbarn är ju ännu värre.

När det gäller hästen så blir den kanske piggare om den blir lite smalare?

När det gäller hästen så blir den kanske piggare om den blir lite smalare?

Jag hoppas det också! När han var tunn och fin var han mycket mer glad över att röra på sig. Måste bara få bort alla dessa extrakilon :)

/snurpe

Jag tycker att det låter klokt. Små barn är mycket mer utsatta eftersom de helt enkelt är små. Om hästen får in en spark eller biter så skadas så stor del av barnet. ett spädbarn är ju ännu värre.

Ja, jag får rysningar i kroppen bara av att folk föreslår det. Visst vore det mysigt, men där säger verkligen mitt förnuft nej... jag är alldeles för rädd om min son för att utsätta honom för sådant...

/snurpe

Jag hoppas det också! När han var tunn och fin var han mycket mer glad över att röra på sig. Måste bara få bort alla dessa extrakilon :)

/snurpe

Lycka till! Det är inte så lätt alla gånger på små ponnyer. Inte vid den här tiden på året heller.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan En liten skriva av sig-tråd såhär på kvällen.. Hur kommer det sig egentligen att vissa människor bara måste lägga sig i vad andra...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 264
Senast: feliand
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 797
Senast: mizz
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 547
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama