Hur få ponnyn att hoppa av tidigare?

Eastwick

Trådstartare
Vår ponny kryper gärna in på hindret innan hon hoppar av, finns det bra övningar för att hjälpa henne med avståndet?

Hon är en stor C-ponny med en ganska normal galopp. Ibland kan jag få en känsla av att hon slutar bjuda och ta tag i hindren oxå.
Hon är inte mycket hoppad, startad ca 5-6 clear rounder sommaren 2008 sedan inte riden alls tills i feb. när vi köpte henne. Nu har hon startat 2 ggr med totalt 4 nollor men jag skulle önska en bättre bjudning på själva hindret, som det är nu galopperar hon bara fram och låter det bli lite som det blir känns det som. Trampar gärna om så hon kommer helt in på hindret.

Sv: Hur få ponnyn att hoppa av tidigare?

Jag skulle först och främst testa med en bättre galopp och en rejält utrullad markbom. Även serier (t.ex. studs) med lite längre avstånd så den får sträcka lite på sig och hitta en större galopp. Sen ut i skogen och galoppera och träna på att korta och länga galoppsprången. Lägga ut bommar överallt på ridbanan och galoppera över för att träna ryttarens öga att lägga hästen rätt på hinder. Det kan ju bero på att ryttaren lägger hästen nära hindret?

Om hästen är frisk så är det nog bara massa träning som gäller! Vissa hästar är lite fega att hoppa av om de ligger lite stort, så börja med små hinder och mycket galopp. Det gäller även att ryttaren är med och inte hamnar efter om det blir ett större språng.

Lär dig se en distans och avståndspunkt så du kan hjälpa ponnyn att komma rätt på hindret. Rid mycket bommar för att träna upp ditt eget öga. Lycka till

Svarar båda,

det är nog så att det mest är när ponnyn börjar bli trött och dottern med sina korta ben inte riktigt orkar få igång galoppen längre som det händer.

De startade i alla fall sin första lokaltävling i söndags med stilbedömning och fick en 6:e placering så så illa kan det ju inte vara!! :)

Vi tackar för tipsen och tränar på!

Svarar båda,

det är nog så att det mest är när ponnyn börjar bli trött och dottern med sina korta ben inte riktigt orkar få igång galoppen längre som det händer.

Det har nog med just styrkan och bjudningen att göra.

Vi äger en ponny som tävlas av en tjej i hoppning. Just detta hände honom förut med, framförallt i slutet av passen när han började bli trött och därmed också tappade bjudningen och suget i hindret. Om dessutom din dotter inte riktigt orkar driva hästen så blir det ännu svårare.
Våran ponny är nu i mkt bättre kondition och har fått bättre styrka så nu händer detta väldigt sällan.

Mitt tips är att träna mkt kondition och styrka med hästen och framförallt se till att hästen hela tiden håller en bra galopp. Det är bättre att till en början göra lite färre språng men med bättre kvalitet än att hoppa för mkt om det är just i slutet av passen som tendensen kommer. Och se ALLTID till att hålla en bra galopp, det är a och o. Sen som någon annan sa, rulla ut bommen en liten bit framför hindret, ca 2-3 dm kan vara lagom, för att hjälpa hästen. Träna också mkt styrkeövningar i hoppningen, serier, studs mm.

/Maria

Jo, vi får ut och köra lite kondition och styrketräning i bergen!! Ridvägarna här är obefintliga just nu av olika anledningar, vi får leta oss fram över stock och sten. Inte mycket galopperande men däremot mycket klättra!

Bra galopp (dvs rund och kraftig), stark häst och gärna övningar med markbom så att hästen "måste" hoppa av tidigare! :)

Träna gärna på låga längdhinder så att hästen får hoppa av större och på så sätt öva upp styrkan, och studs i olika kombinationer! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 460
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka