Hur få otroligt glad hund att sluta hoppa??

Minerva

Trådstartare
Att vara liten är ingen ursäkt..
visst att han va söt när han var liten när han stog å kollade en i ögonen..
Men nu 3 år senare håller man på att bli stortokig när han hoppar upp å skitar ner en eller bara är allmänt "jobbig" .

Vidar är min första hund som jag haft ända sedan han var valp (därav misstaget att "låta" han kliva upp med frambenen)
Är en Australisk terrier, underbar på alla sätt och vis förutom just det här att han hoppas i tid och otid.
Kommer det folk så blir han "blockerad" och ska fram till vilket pris som helst,
men han är som sagt inte elak på något vis utan bara Otrooligt glad!

När han väl hoppar så säger jag såklart Nej, men just det här när det kommer folk på besök så har han glömt vad det betyder.

Tips och råd mottages TACKSAMT :)

Sv: Hur få otroligt glad hund att sluta hoppa??

Istället för att säga nej, säg sitt. När hunden sen sitter lugnt hälsar du.

Samma sak när det kommer gäster, säg åt de att inte hälsa förrän han är lugn och har alla tassar på marken.

Jag nochalerade min hund och vände min sida till när hon hoppade. Så fort hon satte sig ner eller stod lugnt så gav jag henne en klapp bara eller sa bra med lugn i rösten. Efter ett tag förstod hon att hoppar jag så får jag ingen uppmärksamhet men sätter jag mig ner eller lägger mig på rygg så klappar matte om mig vilket är det hon vill( älskar att bli killad på magen;)). Så jag bröt det oönskade och belönade det jag gillade.

Likaså när gäster kommer. Hon får inte lämna sin bädd utan gästerna ska få komma in, ta av sig och sätta sig ner. När hon har släppt fokus på dom och struntar i dom kan jag bara kalla hennes namn så jag bryter komadot att hon inte behöver ligga kvar och då är hon lugn så blir inget hoppande. I bland säger jag ingenting och då sover hon vidare medan gästerna är här och går utan att hon hälsat på henne.

Istället för att säga nej, säg sitt. När hunden sen sitter lugnt hälsar du.

Samma sak när det kommer gäster, säg åt de att inte hälsa förrän han är lugn och har alla tassar på marken.

Ovanstående rekommenderar jag verkligen. Jag provade nonchalera och ignorera och alla andra 'klassiker' med NOLL resultat.

Tills jag började med ovanstående. Nu kan han fortfarande bli exalterad, men kommer snabbt på sig själv och sätter sig och tindrar med ögonen. Ibland blir han exalterad igen när man hälsar och bryter sittandet, men då är det bara att sluta klappa så sätter han sig igen.

ETt annat sätt som kan funka men nog är mycket mer beroende på hund, är att de inte får hälsa om de inte har något i munnen. Av någon mystisk anledning så båda mina riesen har/hade någon inbyggd bugg att man kan inte hoppa om man har något i munnen ;) Viktor har jag lärt sitta, men Utter lärde jag att han var tvungen att ha något i munnen för att få hälsa. Dvs när jag kom hem kunde han komma i full sula, grisnita och vända och hämta något att ta i munnen, och sen komma och hälsa =)

Även Viktor vänder ibland för att hämta något, och får överdrivet beröm för det, men annars funkar som sagt sitträningen bra. Viktigt att besökare kör samma sätt dock.

Ha en skål med "smågodis" innanför dörren, kliv in med rumpan före, ta en näve och skicka ut på hallgolvet.
Att äta har ofta en stressdämpande effekt, så att du både riktar om hundens fokus och kan säga just "sitt". Kliver du bara in och säger "sitt" är det ofta; "ingen hemma att ta emot meddelandet, vg försök senare..."

delvis knapp*

Tack så mycket för alla tips!
Kommer att prova genom allihopa och se vad som passar bäst på just han :)

Vad skulle man göra utan Buke?? :bump:

Jag har gjort lite samma "miss" men min lillskit. Jag veeeet ju hur man gör och hur viktigt det är - på de stora hundarna - men jag insåg inte förrän det började bli lerigt ute att det kunde vara bra att lära även små hundar att inte hoppa. :o

Min är kvick och inser ganska snabbt fördelarna med att uppföra sig bara det är värt besväret och han är godisgris så det skriker om det. Jag har lärt in att "en hand på bröstet" = sitt ner lugn och fint så kommer godis och kel på hans nivå. Sen när gästerna kommer ber jag dem göra likadant och det har funkat hittills. Har inte så många gäster... :p

Oh! men det kan ju min lilla skit oxå, att hand på bröstet betyder nått gott :)
ska testa det oxå :D kan hända att det är det lättaste på han :D

Den JRT jag har hemma har börjat lära sig att vill man göra något roligt så får man sitta först. Det fungerar när man kommer hem och han blir GLAAAAD :banana: och även ute när han vill springa på gräs i långlina. Sitt först, spring sen.

Jag har sett det på Viktor med, att om han 'vill något', så då sätter han sig. Jag har inte tränat det utan det har kommit automatiskt sen sitt först - hälsa sen träningen. T ex om vi ska gå ut, nu i vintras när det var sjuttiofemton lager kläder osv och dröjde lite. Hunden satt sig och tindrade. Antagligen för han tog dröjsmålet som att matte väntade på att han skulle sitta (precis som folk väntat med att hälsa tills han satt sig), men ändå praktiskt. Hitills har det bara varit praktiskt de andra lägen han självmant gjort det med.

Vi började med att sitta och vänta på maten. Och sen sitta och vänta innanför dörren tills man får "varsågod" och sen innan man får springa iväg. Nu ber jag inte alltid men han sätter sig oftast ändå. Även ute om han vill busa :D

När hunden hoppar kan man ta ett steg fram mot hunden = balansbrytning så de hamnar på marknivå igen och distrahera med något. Beroende på hur mycket hunden kan kan man ju köra på "hämta bollen!" för att distrahera och beröm när de gör rätt. Min ena var pissjobbig på det där trots hårda bud sedan valpålder. Distrahera funkade skitbra, nu drar hon direkt och hämtar nåt att bära på när någon kommer så man ska ge henne uppmärksamhet. Fortfarande lika sprallig men utan att hoppa.

:rofl:

Just det.

Hämta saker.

Det gör Edwind också men så vitt jag vet är det ingen som lärt honom det. Han kommer med en strumpa, ett ben, ett öra, tar en sko osv.

Haha! Ja när det går så långt att hunden hämtar skor (ja min har gjort det när inget annat finns) är det inte så dumt att lära in kommandot "ställ tillbaka skon" då min gärna rusar runt i huset med den. Med det kommandot går hon ut i hallen, ställer skon på golvet och går och hälsar sen :love:

Vill du få bort hoppandet helt eller mest kontrollera det?

Min stora kluns älskar att hoppa (och då gärna kampa med typ ens jackärm) vid bus och lek, det vill jag gärna kunna använda mig av som belöning men då ska det vara kontrollerat.
Så då har jag först lärt in en "startsignal", hon ser på ens kroppsspråk när det är hopp och bus dags. Sen har jag också lärt in "nu räcker det" (främst genom att helt enkelt sluta leka, ignorera och gå därifrån).
Viktigt att det är jag som startar och avslutar leken, och att man är konsekvent.

Funkar jättebra för oss :)

ja alltså det är väl mest för att kontrollera det,
men just när det kommer folk etc så ska det vara alla tassar vara på marken :p
men jag ska prova de tips jag fått så få vi se hur et går :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 745
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 794
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 680
Senast: Sand
·
Övr. Hund Delvis en spinoff på bedöma sin hund objektivt, kom att tänka på det här med andras bedömningar av ens hund. Viktor är för de som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 020
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka