Hur få ner proteinhalten?

S

Stolpskottet

Någon som har något tips på hur man kan få ner proteinhalten i den här foderstaten utan att minska på energin? Energimässigt klarar hon sig bra på den mängd energi som hon får nu.

Det enda jag ger hästen är hösilage och mineraler.

Sv: Hur få ner proteinhalten?

Det finns ingen anledning att minska på proteinet, det är ofarligt med överskott från grovfoder.

SÄger som andra, varför ska du ta ner proteinet? KOllar man på totalsumma så är kvoten inte allt hög (nästan tvärtom) och överskott från grovfoder är ingen fara, och om hästen kräver mer MJ än tabell så kan det vara en sån som kräver mer protein med.

OM du märker att hästen går ner (det kostar att ta hand om proteinöverskott, för vissa svårfödda mer än det ger), ja då kan du börja jobba på att sänka överskottet av protein gentemot tabell, men varför ska du prompt ha ner proteinet nu?

Din största risk är att hästen blir fet av överskottet (protein som inte används blir energi), men jag hade inte brytt mig om överskottet om hästen inte visar några problem med det.

Hade inte alls brytt mig om proteinöverskottet, dels är det så lite överskott, dels pga att det är från grovfodret.

Jag hade istället bara varit glad över att ha ett hö som jag slipper en massa kraftfoder till...

/Camilla

Din största risk är att hästen blir fet av överskottet (protein som inte används blir energi), men jag hade inte brytt mig om överskottet om hästen inte visar några problem med det.
Fast den andel av proteinet som blir till energi finns redan med i värdet för "omsättbar energi" i analysen.

Jag har fått lära mig att det överskott som uppstår (alltså det som inte förbrukas av musklerna) omvandlas till energi. Men att musklerna har "första tjing" på bränslet.

En del av proteinöverskottet blir energi, men det är redan inräknat, som sagt.

Jag har fått lära mig att det överskott som uppstår (alltså det som inte förbrukas av musklerna) omvandlas till energi. Men att musklerna har "första tjing" på bränslet.

Vaddå första tjing på bränslet?
ett eventuellt överskott onmvandlas till energi men jag har svårt att tro att den energin skulle gå till mukslerna i första hand. varför det?

Sedan håller jag med övriga den energi som finns i aminosyrornas kolskelett finns redan inräknad i analysen. Ett proteinöverskott kan alltså aldrig ge mer energi än vad som står i analysen. Möjligen kan man tänka sig att energin från fodret blir mindre eftersom det kostar en del att göra sig av med detta överskott,

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka