Hur få ner energin?

J

jezzibell

Hej,
Följande värden på mitt hö:
84% TS
53 g smrp
8,6 Energi MJ
2,5 g Kalcium CA
2,2 g Fosfor P
1,1 g Magnesium MG
18,1 g Kalium K
Per kilo foder.

Har islandshästar. På den hästen som rids så blir det jättebra värden om jag bara kompletterar med lusern. Men på mitt föl/unghäst, så blir det för mycket energi. Jag vet inte riktigt hur jag ska uppväga det på bästa sätt? Har provat på Hippocampus med att laborera med mindre hö och mer lusern men det blir inte riktigt bra. Behöver mer protein och mindre energi...
//Jezz

Sv: Hur få ner energin?

Hej,
Följande värden på mitt hö:
84% TS
53 g smrp
8,6 Energi MJ
2,5 g Kalcium CA
2,2 g Fosfor P
1,1 g Magnesium MG
18,1 g Kalium K
Per kilo foder.

Har islandshästar. På den hästen som rids så blir det jättebra värden om jag bara kompletterar med lusern. Men på mitt föl/unghäst, så blir det för mycket energi. Jag vet inte riktigt hur jag ska uppväga det på bästa sätt? Har provat på Hippocampus med att laborera med mindre hö och mer lusern men det blir inte riktigt bra. Behöver mer protein och mindre energi...
//Jezz
Lägga till soja istället då??? Extremt hög i smrp i förhållande till energiinnehållet. Du behöver inte alls ge mycket då. Så kanske hästen kan få mer hö att knapra på :)

Sv: Hur få ner energin?

Ge hö så den har och komplettera med något protein rikt typ soja, finns ju massa avelsfoder oxå som brukar ha högre protein innehåll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 088
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka