Hur få kisse trygg och hemmastadd?

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag har precis får hem en ny vuxen katt och funderar lite på hur jag bäst ska göra för att få honom att känna sig så hemma och trygg så möjligt. Jag har haft katter tidigare, men de har bott hos mig sedan de var kattungar. Det har varit katter födda på gårdar med andra gårdskatter som föräldrar. Kisen jag har nu är en 5-årig kastrerad Birmahane.

Han bodde tidigare i villa med en familj med 2 andra katter och ett 2-årigt barn. Mest som innekatt, men gick ut kortare stunder när han ville. Sedan barnet kom har han inte riktigt trivts. Därav anledningen att jag fick överta honom.

Nu har han då flyttat hem till mig. Också en villa, så tanken är att kunna släpppa ut honom sedan när han blivit lite varm i kläderna.

Det mesta funkar väldigt bra, han äter, dricker och går på sin toalett. Dock "gråter" han ganska mycket. Jag förstår att han saknar hela sin familj, det finns ju inget kvar i hans liv som han är van vid. Men hur ska jag göra för att underlätta för honom? Hur lång tid brukar det ta för kisen att vänja sig vid sitt nya hem? När kan man börja bekymra sig över om den ens kommer trivas?

Jag fick hem honom i måndags kväll, alltså 2 dygn sedan. Men det gör ont i hjärtat att höra honom så ledsen :( Han är ju tyst också, men sedan går han runt i huset med svansen lite slokande och bara ropar. Likaså kan han ibland börja på natten. Vilket e lite jobbigare då man ju behöver sova när man ska upp och jobba dagen därpå :crazy:

Han är en "pratig" individ, men det låter inte som att han "bara snackar", han låter så himla ledsen och ensam! Hur brukar det gå när man låter en katt som är uppväxt med andra katter bli ensamkatt? Kan det bli bra?
 
Sv: Hur få kisse trygg och hemmastadd?

Ge honom tid! Två dygn är inte mycket:) Beroende på vad det är för individ, så tar det olika lång tid. Det kan ta veckor eller månader till och med. Engagera dig och lär känna honom. Så skulle jag tro att det löser sig :laugh:
 
Sv: Hur få kisse trygg och hemmastadd?

en kisse jag hade för många år sen tog det ca en vecka....min nuvarnde birmahona är ett skräckexempel som höll på dygnet om i nästan 4 månader tills jag sov med öronproppar:devil: och faktiskt började fundera på omplacering.:cool:....då slutade hon plötsligt:D och nu är hon världens bästa!

I början svarade jag henne och lockade på henne när hon skrek på nätterna sen när hon förstod att jag inte övergav henne så räckte med med att säga hennes namn och numera sover vi samma säng så problemet är löst:D
 
Sv: Hur få kisse trygg och hemmastadd?

Tack för era svar! Känns skönt att läsa några lugnande rader :laugh:

Tror faktiskt också det kommer lösa sig. Det verkar som att han tycker allt är rätt ok. Ropar lite i omgångar efter sina kissevänner men upplever att det blir mindre och mindre.

Han har börjat leka rätt mycket, så tror ändå han är rätt ok med situationen :idea:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp