Daimstruten
Trådstartare
Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används alls just nu. Har märkt att ena katten skiter mitt på gräsmattan istället för i rabatten vilket inte är optimalt. Förstår så klart att har man inte världens största rabatt så borde den bli ganska otrevlig efter ett tag även för katter så jag har satt ut en täckt kattlåda utan lucka under en buske. Båda katterna pinkar i den men bara den ena bajsar i den. Hade lillkatten vägrat gå in i den hade jag trott att locket kanske var problemet men nu går ju båda i den. Jag tömmer den morgon och kväll så den är ren och fräsch.
Är det nån som har några bra teorier om vad beteendet kan bero på och tips på hur jag kan styra in även lillkissen så han gör sina behov på rätt ställe? Tycker inte att bajsa på gräsmattan borde vara kattens vanliga instinkt då den sitter helt öppet och inte kan gräva ner det efter sig men å andra sidan tror jag den katten varit lite halvdålig vintertid på att gräva i lådan inne också men då används i alla fall lådan.
Är det nån som har några bra teorier om vad beteendet kan bero på och tips på hur jag kan styra in även lillkissen så han gör sina behov på rätt ställe? Tycker inte att bajsa på gräsmattan borde vara kattens vanliga instinkt då den sitter helt öppet och inte kan gräva ner det efter sig men å andra sidan tror jag den katten varit lite halvdålig vintertid på att gräva i lådan inne också men då används i alla fall lådan.