Hur få in bett på bångstyrig tvååring.

rabalder

Trådstartare
Jag har en tvåårig flicka som gått på lösdrift tills nu. Är mycket hanterad i grimma och snäll och godmodig på alla sätt. Idag gjorde jag det första försöket att få ett bett i munnen på henne. Satte tränset på henne och fast med bettet på ena sidan. Försökte sedan vika, leka in det i munnen på henne. Men nix, det ville hon inte. Provade att doppa det i betfor osv men icke. Nu är hon ju väldigt stor så när hon drar upp huvudet så har man inte en chans att nå bra heller.

Nån som har bra tips på hur jag ska göra?

Sv: Hur få in bett på bångstyrig tvååring.

Antar att du har värmt bettet först? Annars kan detta ge obehag även hos vana hästar..

Har du tränat på att kunna öppna hennes mun med ett finger i mungipan, som när man avmaskar hästen osv.? Detta använder sig en del av även vid tränsning

Prova annars att smörja in bettet i något gott som äppeljuice, b- vitamin kanske honung?

Att hon drar upp huvudet kan du träna på med hjälpt att tryckningar bakom öronen/nacken och ge henne beröm när hon sänker huvudet.
Något man tränar mycket med inom western och akademiskt :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 243
Senast: Cattis_E
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 892
Senast: Lager
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30