Hur få ihop 2 katter.

KonikNemo

Trådstartare
Vi har tagit hand om en katt som bott ute i 2 år under en container, hon är underbart söt och snäll, hon vill helst vara inne vi bor på landet så hon får gå ut om hon vill men föredrar att vara inne.
Några veckor efter att hon flyttat in hos oss så upptäckte vi att en annan katt flyttat in i en av våra lador, en underbart snäll och go mycket hungrig kastrerad hankatt, vi har inte hittat ägarna.
Nu behöver vi tips om hur vi ska få dessa katter att acceptera varandra, den ena är ute och den andra är inne, dom vet om varandra men vi vill helst att hon som är inne ska kunna gå ut och han som är ute ska kunna vara inne, speciellt när det blir vinter och kallt.
Tacksam för tips.:bow:

Sv: Hur få ihop 2 katter.

Hej. Det bästa är nog om ni tar in den andra katten och låter dem träffas inne. Här hemma brukar jag alltid hålla katterna separat den första veckan, så att de får samma lukt och hinner känna in sig lite.
Självklart så kan den katten som nu är utomhus bli lite orolig om den blir instängd, men man får ha lite is i magen.
Det är fullt naturligt för katter att de försvarar sina revir, så i de allra flesta fall uppstår bråk i början. om de däremot har samma lukt som varandra så brukar det gå lite lättare. Det kan ta flera veckor innan de accepterar varandra, men i de allra flesta fall går det över.

Eftersom man inte vill att katterna ska försvinna och söka sig någon annan stans rekommenderar jag även att man inte släpper ut dem förrän de lyckats komma någorlunda överrens.

Ibland går det däremot helt problemfritt!

Vi har tagit in den ena så han har fått sova i någon av barnens rum när det har varit kallt ute. Men då har dörren varit stängd.
Vi har haft dom sen januari så det är en tid.
Men jag är väl lite fjantig, han som är ute kommer nog inte att sticka men är rädd för att hon som är inne ska dra iväg.
Det kanske är bättre att dom träffas inne, måste nog tänka om, har tyckt att det är dumt om dom slåss inne. :idea:

Jag såg på nåt djurprogram på tv och där kom de med tipset att man skulle ta djuren och låta dem vara tillsammans på en okänd plats. De satt in dom i en bil och om man vill kunde man starta motorn, då skulle de "automatiskt" knyta an.
Jag vet inte hur ofta det blir gott resultat och har inte testat det själv, men det kan ju vara värt ett försök. Obs, det är jätteviktigt att man inte utsätter katterna för något stort obehag!!!

Har de alltså bott växelvis sen i Januari ?

Har de ALDRIG haft närkontakt ?

Jag har två katter som bor i mitt hus (eller jag i deras) och de är inte så intresserade av varandra. Men de träffas ju dagligen både ute och inne.

Jo, dom har jagat varandra både ute och inne.
Men honkatten som bor inne inte gärna vill/vågar gå ut. För varje gång hon har varit ute så blir hon jagad av hanen.
Dom vet om varandra och vi har försökt att tuta ihop dom. Men jag ger nog upp för lätt.

I söndags så var hanen inne och dom hade nog suttit och stirrat på varandra ett tag för honan hade kissat ner sig och hanen sprang ut när vi kom in, vi hade varit ute och ridit i 2 timmar så vi såg inte att han hade gått in, och det kanske var bra. Jag vet inte om dom slåss riktigt eller om dom bara sitter och stirrar och är allmänt sura på varandra.
Jag vill inget hellre än att dom ska kunna acceptera varandra för jag hoppas att vi kan ha båda två kvar.

Är någon av dem kastrerade? Det kan underlätta.

Katter lever ju i samhällen och brukar därför kunna lära sig acceptera att ha andra i sin närhet. Men det finns förstås alltid undantag.

Vem av dem är tryggas när båda är inomhus?

När jag tar in nya katter så håller jag mig ofta till den som är orolig. Viktigt är att de får vara ifred om de vill, dvs att om den osäkra är hos dig behöver den inte oroa sig för att den andra katten kommer för nära. I regel är det ju "nykomlignen" som är den utsatta, den som inte känner sig trygg i omgivningen än, som ju inkräktar på någon annans revir. Om inkräktaren är med mig och jag är tydlig mot de andra (jag har 5 st) att hos mig accepteras inget bråk eller uppgörelser, så betraktar de varandra på avstånd, läser av varandra, vänjer sig vid varandras lukter och närvaro och till slut blir alla mer lugna med situationen och trygga nog att lämna mattes trygga famn. :D Det brukar ta ett par dagar minst. Se till att ta in hanen på fredagen, så att du har helgen på dig att vara med dem så mkt som möjligt. Jag skulle undvika att lämna dem.

Jag tycker ju att man ska låta dem sköta saker och ting själva. Men man gör ändå detta ganska onaturligt för dem och försätter en katt i en situation där den tvingas vistas på annans revir utan att varken kunna välja eller fly undan. Det är ändå en begränsad yta och hela ytan tillhör ju den andra katten. Så här måste man vara lite försiktig tycker jag. Kommer de i osämja tycker jag dock inte att man ska lägga sig i sålänge det inte är en som jagar och en som flyr men inte kommer undan. Fräs, slag och morr är ingenting att bry sig om, dock vill jag inte höra några dispyter gentemot en katt som oskyldigt ligger i min famn eller liknande. Då ber jag katten vara tyst faktiskt. Som sagt, hos mig vill jag inte ha ngt bråk och katterna måste få ha en tillflyktsort där de får vara ifred efter som att de inte kan fly ut från huset, och i detta fall är det matte.

Jag brukar också placera kattlåda, mat och vatten nära mig så att den nya katten har möjlighet att nå detta utan att behöva oroa sig för att bli påhoppad.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
188
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama