Hur få i häst medicin?

Texaz

Trådstartare
Fram med era bästa tips för att få i era hästar medicin!

Min går ju på Butta nu och jag har hittills sprutat in det uppblandat med lite vatten och en droppe sirap. Vill gärna ha tips på andra bra sätt då just sirap kanske inte är idealiskt....

Så hur gör ni?

Sv: Hur få i häst medicin?

Som självutnämnd Butta-expert (pga häst med långvariga ögonproblem) så det som funkat super för oss är äppelmos! Ta en 20-ml spruta och klipp av HALVA toppen (inkl pipen), blanda äppelmos och butta och tryck ner i sprutan "framifrån" (plastkniv är perfekt för ändamålet! :D )
Döljer mycket smak och är smidigt att ge, min häst som protesterade efter 2 dagar med vattenblandning kunde jag ge äppelmosblandning lös i hagen i 2,5 månad :)

Smart med äppelmos...ska jag prova nästa gång.

Sist min pålle åt butta tog jag nån näve lusern och la i blöt över natten, typ hälften vatten hälften lusern. När det va dags att fodra la ja blöta lusernen i krubban och på det buttan sen täckte med lite blöt lucern över det. Första tuggan hon tog så fick hon i sig det mesta av buttan. Fungarade jätte bra på min pålle men så är hon inte så kräsen heller. ;)
Betfor hade säker också funkat.

Problemet med att blanda det i fodret är dels att du inte kan säkerställa när hästen äter det (det ska ges samma tid varje dag) om man blandar det i en större mängd samt att lite känsligare hästar i stället kan börja matvägra :crazy:
Så jag rekommenderar aldrig att ge det i fodret, om hästen inte heller äter det så står du där utan att ha gett den givan...

Hej!

Jag är också något av en butta-expert tyvärr..

Min förra sorterade ut buttan ur maten, henne gav jag med vatten och spruta. Först hällde jag i pulvret i sprutan, satte på den där man trycker på och sen drog jag in vatten från en medicinburk och skakade om. sen var det bara att ge och sen ge ett äpple efteråt. Den pållan kunde jag spruta på det viset i hage utan grimma.

Nya pållan sprutas på samma sätt, men vägrar äta belöningen efteråt.. Då har matte redan försökt förgifta henne!! Henne ger jag hellre metacam, då kommer hon när man ropar och försöker sno sprutan med nommet i:)..

/Lavinia

Med tanke på att det är en fånghäst så skulle jag skippa droppen sirap också.
Skulle inte ens ge "sockerfritt" äppelmos.

Varför fungerar det inte med vatten och pulver bara?

Jag har provat det mesta, vatten+butta i spruta (är ganska drygt egentligen), blandat med olika fodersorter, t.ex. betfor, blandat med sirap eller melass osv, men brukar ändå svära över att behöva ge butta istället för Metacam som ju hästarna älskar. Men här i Tyskland finns även butta i gelform precis som Metacam, och det är toppen! Det tänker jag fråga efter i Sverige också nästa gång jag måste ge butta... :)

Proviva nypon är det särklass bästa jag blandat butta med även om sista hästen jag gett det till nu inte var jätteförtjust men två tidigare som riktigt hårdnackat nekat butta blev som en omvänd hand efter att jag började blanda det med proviva nypon det var ju smasken sa dem och det blev helt slut på kriget när det var dags att få medicin.
Förutom då att det ju är bra för magen så funkar konsistensen väldigt bra att blanda ut buttan med dessutom är det inte lika rinnigt som bara vatten så spillet om de sölar med munnen blir mkt mindre. Jag tar bara ca 1 cm proviva nypon i botten på en plastmugg, häller i pulvret och blandar om och drar upp det i sprutan.

När min hade fång fick han butta uppblandad med vatten i spruta och därefter ProViva Manog, hans favorit i krubban. Det har funkat bra för oss:)

Kan bara svara för min del, men Butta smakar vedervärdigt och alltså är det bra med något som kan dölja smaken annars får man en högst osamarbetsvillig häst efter ett par dagar. Detta i kombination med att konsistensen är alldeles för rinnig när man blandar det med vatten= rinner lätt ut ru munnen igen...

Problemet med att blanda det i fodret är dels att du inte kan säkerställa när hästen äter det (det ska ges samma tid varje dag) om man blandar det i en större mängd samt att lite känsligare hästar i stället kan börja matvägra :crazy:
Så jag rekommenderar aldrig att ge det i fodret, om hästen inte heller äter det så står du där utan att ha gett den givan...

Om man ger fodret samma tid varje dag så funkar det ju... mina hästar har alltid ätit upp och inte börjat matvägra heller. Men jag har kanske bara haft tur;)

Med tanke på att det är en fånghäst så skulle jag skippa droppen sirap också.
Skulle inte ens ge "sockerfritt" äppelmos.

Nu tror ju inte jag att en tesked äppelmos kan göra så mycket skada, och det fungerade bra!:laugh:

Tja hon äe en mycket kräsen dam, dessutom reser sig och allmänt krånglig om man tar henne på fel sätt. Hellre då smaksätta buttan och få i hene utan krångel, än att slåss varje gång....:idea:

Jag har en pålle som vägrar äta finadyn. Ända tills jag kom på att om jag råriver äpple o morot o blandar det med lite gott müslifoder så slinker det ned fortare än kvickt. Se bara till att det inte blir för stor mängd. Kraften drar jag iaf ned på när behovet av finadyn finns eftersom det ofta också innebär att hästen rör sig mindre. Med min lilla blandning så har jag inte haft några som helst problem.

Kan bara svara för min del, men Butta smakar vedervärdigt och alltså är det bra med något som kan dölja smaken annars får man en högst osamarbetsvillig häst efter ett par dagar. Detta i kombination med att konsistensen är alldeles för rinnig när man blandar det med vatten= rinner lätt ut ru munnen igen...

Har aldrig haft problem att ge hästar så och då har jag gett rätt många och i flera dagar, flera gånger om dagen. Handlar om uppfostran i min åsikt.

I långa loppet kan det göra gigantisk skillnad och nu är det väl en månad sedan fången började va? Och hon är fortfarande inte smärtfri? Många bäckar små...

Jag har bara blandat det med lite mat som hästen gillar. Den har ju numera något smaksämne i så den skall smaka bättre. Mina har inte protesterat iaf.

Jag håller i hinken för att vara säker på att de får i sig allt.

Har inte haft det problemet, och skulle inte våga blanda med NÅGOT sött till en fånghäst. Jätterinnigt behöver det inte bli. Jag brukar hälla i pulvret, droppa i lite vatten ovanifrån, på med "avtryckaren", och sedan skaka ordentligt (tummen för hålet ;)). Ju mindre vatten desto bättre, bara precis tillräckligt så att det blandar sig. Om man däremot ger butta av helt annan anledning än fång skulle jag absolut kunna tänka mig att blanda med något som hästen tycker om. Men vid fång skulle jag aldrig våga!

Jag sprutar med ingivare. Efter att ha testat provivas nypon samt blåbär så har min häst tydligt valt blåbär som den smak som bäst maskerar buttan. Jag blandar ut så mkt att den bittra smaken knappt känns, sedan sprutar jag, ger en äppelbit, sprutar, ger en äppelbit etc.

Jag ger visserligen inte butta utan levotyroxin, dagligen. Förmodligen resten av hästens liv. Men när jag gav butta använde jag samma princip.

Jag blandar ut med vatten i en ingivare och sprutar direkt i munnen på hästen. Han gnäggar så fort han får syn på ingivaren ;) När han började medicineras för över ett år sedan klickertränade jag honom till att acceptera proceduren. In med ingivare i mungipan, klick och godis. Upprepa flera gånger, sedan öka svårighetsgraden osv. Nu behöver jag bara ge medicin och gå min väg, inget krångel med mos eller blötläggning eller godis. Och det bästa av allt: Han generaliserar till alla typer av sprutor! Avmaskning, medicinering, you name it. Mycket praktiskt.

Enda problemet, var hittar man vettiga ingivare som håller? De jag köper i foderbutiken håller max tre veckor, om jag inte använder dem dagligen..

Nuförtiden blandar jag medicinen i kraftfodret, det ska ändå blötläggas så jag kan lika gärna gegga i medicinen med. Bara ingen annan rör hans hink!

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka