Hur få honom sluta stegra??

Sv: Hur få honom sluta stegra??

Jag tycker också att du ska skaffa en springrem, för din egen säkerhets skull. När du har den kan du koncentrera dej på att försöka komma underfund med varför han reser och försöka komma till rätta med problemet så du kan ta bort remmen sen. Om de reser utan förvarning hinner man inte göra nåt och att sitta på en häst som går över är INTE kul och fullkomligt livsfarligt.

Nä det är ju precis det att han reser sig helt utan förvarning och jag hinner INTE dra ner honom i tygeln för jag har fullt upp att hålla i mig runt halsen på honom. Hinner inte ens tänka att jag ska dra ner honom...

Kan man snurra runt honom när han "landat" eller fattar han inte vad han gjort för fel då? Jag kommer aldrig hinna göra det när han är i luften.

hej hej. När jag gick gymnasiet (hästhållning) så pratade vi om stegring på lektion och då var det en i min klass som hade dragit runt sin häst, bakåt och sen hade den aldrig stegrat igen. Hon hade ju inte suttit på. Kanske låter hårt att göra så, men det kanske funkar.

Men min stegrar inte när jag inte sitter på.. Har iofs inte varit ute och gått med honom på ett tag men tror knappast han stegrar när jag inte sitter på honom.

Idag när jag red så var han ganska snäll. Hade ingen graman eller nåt extra på honom utan bara mitt raka äppelbett med lösa ringar. Han stannade och tittade på massa saker men gick snällt fram när jag bad honom. Det enda "dumma" han försökte med var att vända och resa sig liiiite men då la jag mig nästan åt vänster (det är alltid åt höger han vänder) och höll ner tygeln ledande så gav han sig och vi kunde fortsätta hemåt.

Vi tog en galopp och efter det gick han sååååå grymt bra! Vet inte om han nånsin gått bättre faktiskt. Jag älskar mitt nya bett!! :love:

Jag var nervös innan jag skulle rida idag och det har jag inte varit på väldigt länge, typ innan tävling. Iaf så känns det bättre nu...igen. Det går upp och ner dag för dag. Imorn kanske han är ett monster igen. Men då ska iaf inte jag rida utan en kompis :angel: Dessutom i ridhus. Ska filma så ska ni få se hoppetåssan!

hej
jag tänker till skillnad från alla andra INTE rekomendera dig att betsla upp din häst, detta kan bara ställa till mer problem om du frågar mig. antagligen skulle det då bara innebära att han stegrar för att det gör ont i munnen vid minstalilla berörning och ett problem med oss som sitter på ryggen är ju att vi har mkt balans i munne på hästen. prova med att klippa till med spö på bogen, antagligen går han då ner i ren chock. gör då halt och när han står still klappar du honom. om detta inte funkar driver du uti bara.... tills han galopperar för då kan det vara en bjudningsfråga... alltid värt att prova innan du bestlar upp...?

lycka till!

Vad jag vet har väl ingen sagt åt mig att betls upp??:crazy: Aldrig varit tal om det och det tänker jag inte göra!

Skulle jag slå till honom med spöt på bogen skulle han förmodligen bli helt galen och jag tror inte man "botar" stegringar" med att slå hästen.. särskillt inte när jag inte vet varför han gör det.

Tänka framåt, hålla hästen i rörelse när den börjar tänka på annat (bus), är nog bra. Så löste jag det med en foderhäst en gång, som fick för sig att hon inte ville lämna stallbacken och då ställde sig på bakbenen. Det är svårt att stå på bakbenen och samtidigt gå eller springa framåt ;)

raderad***

Senast ändrad av en moderator:

precis i samma ögonblick som hon reste sej, så fick ja dra runt henne så mycket så att hon gick omkull. Jag satt på, men hellre att hon gick omkull på sidan, än att hon skulle slå över. Jag ville hellre få henne att hon la sej på sidan, då hade jag större chans att komma undan, än att slå över, man har nästan ingen chans att komma undan då. Hon reste sej alltid HÖGT och två ggr har vi slått över, men som tur är har båda klarat oss med lite skrapsår, och ja har hunnit i sista sekund att flytta mej från hästen

om du inte fått tag på nån springrem så kan du ta en cykeldäcks slang och sätta en hacke på. funkar lika bra de :idea:

Exakt så håller min lilla varmblodsflicka också på. Så fort man inte gör som hon vill eller går dit hon vill så börjar hon kasta sig, småstegra eller frysa fast. Hon är verkligen en riktig bebis. Men rösten funkar nästan alltid på henne, gorma lite lätt och så sköter hon sig som en ängel resten av ridturen xD

Min pålla, idag superperfekt orädd och trygg, var rädd för allt cyklar, gående ja allt. Hon stod mer på bakbenen än på alla fyra. Jag valde att börja rida med spö (vilket jag normalt inte gör). När hon stegra kasta jag mig fram och slog till henne på bringan. Det mesta blev små träffar men en gång fick jag in en träff och efter det har hon aldrig ställt sig upp. Jag hade innan hört att om man får in en träff där så vill de inte blotta bringan mer. Vet inte om det stämmer detta är över 5 år sedan men min tjej har inte stegrat mer iaf.

Min ponny höll ett bra tag på med att stegra då tog jag mitt spö eller handen funkar också och bara smällde till honom lite lätt mellan öronen. Det funkade jag behövde bara göra detta runt 3 gånger till han slutade helt med det och ändå duttade jag bara honom lite mellan öronen.

Min häst stegrade med mig förut och jag tog pisken och drämde till mellan öronen på henne. (Alltså med den delen av pisken som man håller i, den hårda) de första gångerna blev hon arg och stälde sig igen men då slog jag till igen och till slut så gav hon sig. du får verkligen inte ge dig. du ska inte hålla på och snurra runt och använda hjälptyglar för då kommer hästen aldrig att sluta. du måste blocker den där flyktvägen, markera och visa att det inte är okej. jag förstår att det är läskigt när de göra så där, tro mig jag blev skräckslagen första gången det hände mig. Lycka till och hoppas att det blir bra. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
H
Hästhantering Hej! Jag har ett stort problem som jag verkligen måste ha hjälp med. Min ponny Wilma, ca 11, som jag både tränar och tävar regelbundet...
Svar
12
· Visningar
3 027
Senast: Dressyrtroll
·
V
Träning Jag äger ett 10-årigt varmblodssto. Hon har tränats för travet och eventuellt gått i några enstaka lopp (vet inte säkert) men hon dög...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Varmblod-freak
·
Övr. Hund Idag har jag och en klasskompis av en "slump" räddat en hund.. Vi har haft ledigt från skolan idag så vi har åkt runt lite med bilen...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix