Hur få honom sluta stegra??

Sv: Hur få honom sluta stegra??

slänger in en bild så ser du lite av vad det är för nått=)
8443757.jpg

Grålle!!!!:love: :love:

DU kan ju kila in på närmsta travsportbutik och köpa en springrem om du vill prova med en sån.

Eller så gör du en av en cykelslang och en hake ;)

ahaaaa... vi har väl kanske nåt shop vid travbanan i Rättvik. Ska skicka nån kompis därifrån att kolla :D

Du kan väl tillverka en själv? Ta en inspänningstygel el nåt.

Att böja huvud osv är inte så lätt när man sitter på en 175-häst som reser sig rakt upp.... :crazy:

Kan du inte hålla dig på banan eller väldigt nära stallet tills han lugnar ner sig?

Banan är knölig och isig, och inte inhängnad och är vi nära stallet drar han sig bara ditåt ännu mer den skiten. Han är ju lugn att rida förutom när han för sånnadär tokspel från ingenstans. Har tagit bort all havre nu också..

Ja det finns en liten shop där vid banan, en bit i från.
Som Centaut säger fungerar det precis lika bra att ta en inspänningstygel, eller så kan du göra en själv. Bara ta en cykelslang och fästa en hake i ena änden och lite ludd på det som ska vara under magen kanske ;)

Fast att stanna på ett och samma ställe kommer ju enbart förstärka hästens "obehags-känslor" utomhus, eller obehag är väl fel men ni förstår vad jag menar. Det är att skjuta upp problemen och med ganska stor säkerhet kommer det bli värre nästa gång de kommer ut.

TS: Tycker som de andra, springrem/inspänning eller liknande så slipper du det värsta och kan förhoppningsvis verkligen rida ut stormen s.a.s.

Det är det då inte, eftersom han inte betett sig såhär förut, men blivit så efter längre tids vila........

Dom allra flesta hästar blir betydligt lugnare och mindre tossiga när dom blivit ordentligt genomridna!

Min gammla häst reste sig jätte mycket och de var så att man fick hoppa av i farten för hon gick över rätt ofta. Jag provade graman en gång och de blebv bara värre för den gjorde så att hon tappade balansen lättare:crazy:

Jag skulle säga precis samma sak, en häst som stegrar med graman (och det kan de!) är absolut mycket farligare än en som stegrar utan, pga dålig balans! Dessutom finns det hästar som blir betydligt värre när de känner sig "låsta" i huvudet.

Min häst kan flippa ur och börja resa sig det enda som funkar är att precis som några andra i denna tråd sa att "dra tag" i ena tygeln och göra någon liten volt och sen hitta på nåt annat tex börja trava eller nåt, försöka distrahera litegranna om det går. Jag vet hur frustrerad man blir och både arg, rädd och förbannad om vartannat! Jag tror inte att det är bra alls att hoppa av när dom börjar då känner dom övertaget, men går dom upp för högt har man juh nästan inget annat val..

Kämpa på! Ni kommer igenom det! :D

Senast ändrad av en moderator:

Vore det inte bättre att försöka komma underfund med varför han stegrar och lägga krutet på att förändra det istället för att fundera så mycket på korrigerande utrustning som bara tar bort symtomen?

T.ex. försöka stärka hästens förtroende för dig och för sig själv genom miljöövningar, (gå över presenningar, vifta med paraplyer, vänja den vid fordon av olika slag.. ni vet nog vad jag menar) så att den lär sig att hantera oväntade situationer och saker som den kan uppleva som farliga. Samtidigt får ju du övning i att hantera hästen när den blir orolig.

Vet du varför hästen stegrar?

Mina hästar har också stegrat och det var för den ena pga stress och för den andra envishet.
Dom skulle aldrig resa sig idag, den tjurskalliga kan lätta från marken men aldrig att han reser sig mer än så.
Stoet som var absolut värst, (reste sig rätt upp flera ggr efter varandra, jämt :crazy: ) skulle ALDRIG resa sig idag.
Jag hade inga remmar eller grejer på dom för jag tycker att det bara tar bort problemet och inte orsaken.

Ta reda på orsaken och sen kan du fundera ut hur du ska göra, för visst kan det funka att sätta på springrem osv men det tar ju inte bort anledningen till stegringarna.

Senast ändrad:

ingen graman. som någon annan skrev ; snurra runt runt eller rid fråmåt gå på med benen ordentligt! :D

det slutade med att jag fick dra omkull ena stoet. Hon gick över två gånger, reste sej hela tiden. INGET var fel på henne. sen dess har hon ALDRIG haft någon tendens att resa sej igen

Senast ändrad av en moderator:

Min bockade och stegrade för att hon hade ont...
Nu kan hon bralla till om hon blir rädd, tex när grannen drog igång snöslungan förra veckan. Om jag bara är lugn så lugnar hon sig snabbt igen, bara att fortsätta där man var i arbetet.
Tror att om man gör en grej av det så har det en tendens att växa.
Men jag skulle aldrig använda utrustning av det slag som talas om här, innan hästen var utredd och symptomfri/smärtfri...

det slutade med att jag fick dra omkull ena stoet. Hon gick över två gånger, reste sej hela tiden. INGET var fel på henne. sen dess har hon ALDRIG haft någon tendens att resa sej igen

Hur drar man omkull dem då? Drar allt man orkar i ena tygeln när de reser sig? Det lär ju vara skapligt farligt om man sitter på... min häst väger nog närmare 700 kg och det blir ju lite att få över sig :crazy:

Jag satte en martingal på min ponny när hon stegrade så fort hon inte fick som hon ville. Efter det har hon aldrig stegrat... :)

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
H
Hästhantering Hej! Jag har ett stort problem som jag verkligen måste ha hjälp med. Min ponny Wilma, ca 11, som jag både tränar och tävar regelbundet...
Svar
12
· Visningar
3 027
Senast: Dressyrtroll
·
V
Träning Jag äger ett 10-årigt varmblodssto. Hon har tränats för travet och eventuellt gått i några enstaka lopp (vet inte säkert) men hon dög...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Varmblod-freak
·
Övr. Hund Idag har jag och en klasskompis av en "slump" räddat en hund.. Vi har haft ledigt från skolan idag så vi har åkt runt lite med bilen...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix