Hur få honom sluta stegra??

sannaaah

Trådstartare
Mitt kräk till häst stegrade rätt upp idag igen..fast han var så duktig och lugn igår! Vet inte riktigt varför han gjorde det. Det kom en cross på vägen så vi gick in några meter på en sidoväg och stannade med huvudet mot crossen (som åkte saaaaaakta och den lät inte alls mkt) när den nästan åkt förbi slänger sig skrället runt och bockar och galopperar iväg en bit.

Visst visst, vi vänder och skrittar mot vägen vi var på innan, crossen har kommit lite förbi våran lilla sidoväg och helt utan förvarning ställer han sig rätt upp högt, och sen ner igen och står heeelt still. Inte ett fnys! Sen går vi hemåt som om inget hade hänt...

HUR får jag ur honom detta??? Bara skita i det, sitta och vänta ( om han inte ramlat över och haft ihjäl mig vill säga) eller är det något man kan göra? Kanske får plocka fram gamla gramanen och ha hängade och ta till om han flippar ur? Jag kan rida honom utmärkt i form utan men han borde inte kunna resa sig med graman eller?

Åh jag som var som glad igår :(

Senast ändrad:
Sv: Hur få honom sluta stegra??

Så gör min häst också när hon inte vill gå dit jag vill.. Har inte riktigt ngt bra tips men jag rider med en Chambon och hade jag inte haft den när jag red för en instruktör då hon blev grinig och ställde sej rakt upp så jag fick dra mej upp i manen :mad:

Men hade hon inte haft den så hade hon slått runt. Så jag kanske också kan få några tips på vädgen ;P

Förlåt. :devil: :p

Jag har egentligen ingenaning har tack och lov aldrig suttit på en häst som stegrat *peppar peppar*
Men jag har hört om div. olika knep... Endel säger att man kan ta ett spö och knacka till med hantaget mellan öronen på pållen när de reser sig... Vet inte om detta är ett bra sätt...
Har även hört om en tjej som hade vattenballonger med varmt vatten i fickorna på jackan. När hästen reste sig kastade hon ballongen i huvudet på hästen :cool: Tror inte detta sättet är att rekomendera alls...

Jag hade nog sattsat på gramanen jag! :)

min gör så varje gång jag rider ut, bockar, gör byten i varje, reser sig när han inte få som han vill, som tur va gör han det mesta lite halv hjärtat, inte rakt upp iaf. Graman skulle inte hjälpa på honom, bara jag tar i tygeln börjar han studsa o resa sig. Men det kan ju vara värt ett försök för dig.

Jag bryr mig inte så mkt om att han håller på, har ena hande i manen o andra försöker jag leda ner honom med. Försöker på få honom framåt, slappna av i nacken o koncentrera sig på mig.

Har provat lägga handen mellan öronen på honom när han reste sig men då blev han skitarg och ännu värre! Apan...

Om hästen reser sig eller är på väg att göra det brukar jag snabbt låsa tygeln bakom mitt eget ben och sedan snurra några varvgå fram direkt ur snurren och om tendensen finns kvar får man upprepa det.
Det gäller att vara snabb såman får böjt halsen innan de står rakt upp får då vågar i alla fall inte jag göra något annat än att vänta på att de skall gå ner.

har åxå provat med klappa till min mellan öronen men hjälper inte=)
Nu har jag börjat rida med springrem å den funkar jätte bra reser sej bara lite å sen tar d stopp å då fortsätter han ridturen å verkar ha glömt bort stegringen=):rofl:

Men jag hinner aldrig leda ner honom för han går upp så högt så jag måste hålla i mig runt halsen på honom..ska försöka hinna nästa gång! Snurra så mkt så han blir snurrig och tycker det är otäckt eller?

Man får försöka lära sig att känna hur det känns sekunden innan det händer. Oftast är det ju ett håll som de vänder ifrån och då skall man snurra åt det hållet som de vill ifrån,annars förstärker man bara hästens vilja.Så jag brukar ha den tygeln som jag skall dra i så kort det går ,så blir man snabbare. Om man har graman på så får man mer kraft och det blir svårare förhästen att komma ur ditt grepp så det kan vara en bra ide att prova med och ja det är meningen att hästen skall bli lite snurrig

Genom att böja hans huvud mot ditt ben tar du ifrån honom flykten = du är herre för han kan inte göra något. Låter elakt men funkar bra!
Har använt det på en stegrande isis och det funkade riktigt bra efter ett par gånger - han visste att det inte var någon ide när jag började böja honom. Men som någon skrev - inte när hästen redan är uppe utan precis innan!
Min egen som hellre bockar när det är nåt kan jag använda det på om jag känner att han börjar spänna sig allt för mycket, för då vet jag att snart är han onåbar m rösten.

ja det funkar jätte bra! lånar min av stallkompisen då hon även hade problem med stegringar i början men efter hon ridit med den å han inte kunde resa sej så sluta han helt!!

finns billiga på Bör**s.. finns bland travutrustning..=)

Som Zuper zandra säger så rekomenderar ja åxå springrem. Fick min frieser grabb att sluta hoppa runt på bakbenen iaf.
Å ändå tvingar man inte ner huvudet som med vissa andra hjälptyglar:angel:

Kanske värt ett försök då. Fast Börjes har ju sån lååååång leveranstid! Får försöka snurra honom tills dess att jag får nån...

:eek:
Jag fick vänta 5 veckor när jag beställde därifrån..visserligen längesen.

oj,,, har man ju hunnit glömmt bort vad man beställt ju å sen köpt d nån annanstanns ju=)

men en springrem är ju travutrustning så finns ju överallt där dom har travgrejjor=) kanske lite dyrare.. men slipper ju vänta så länge iaf... finns ju inge värre än en stegrande häst=)

slänger in en bild så ser du lite av vad det är för nått=)
8443757.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
H
Hästhantering Hej! Jag har ett stort problem som jag verkligen måste ha hjälp med. Min ponny Wilma, ca 11, som jag både tränar och tävar regelbundet...
Svar
12
· Visningar
3 027
Senast: Dressyrtroll
·
V
Träning Jag äger ett 10-årigt varmblodssto. Hon har tränats för travet och eventuellt gått i några enstaka lopp (vet inte säkert) men hon dög...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Varmblod-freak
·
Övr. Hund Idag har jag och en klasskompis av en "slump" räddat en hund.. Vi har haft ledigt från skolan idag så vi har åkt runt lite med bilen...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix