Hur få hästen att vila på steget?

J

jeslin

Min häst är väldigt "rapp" i steget. Med det menar jag att han har en snabb takt, "ponnytakt" och är väldigt markbunden med bak, dock bättre fram. Nu har vi inte kommit så långt med samligen utan jag rider honom fortfarande i en låg och lång form utan vidare krav på samling. Kommer detta automatiskt med förbättrad styrka och när han får in bakbenen längre under sig? Eller finns det något, utöver bomarbete, som jag kan göra för att få honom att mer vila på steget? Har försökt att liksom vänta med att resa mig tills det nästan är för sent så att säga, vid lättridningen, men det funkar inget vidare. Han blir mest förvirrad och börjar "tölta" i stället.
Det är en travare.

Sv: Hur få hästen att vila på steget?

ingen som har ett bra svar? vill också veta :D

jobba mkt med övergångar halvhalter osv så att hästen får sina bakben mer under sig, och i längden orkar bära sig, även i lugnare tempo

Känn takten i dig själv och rid lugn lättridning precis som du redan tänkt själv, hämta upp med halvhalter om han springer iväg men försöka att mest känna takten i dig själv. Jobba på volter och byt om volt, flytta ut bakdelen, minska, öka och så så att han måste tänka lite, hela tiden som du själv tänker, takt, takt, takt. Ett hjäpmedel kan vara att lyssna på musik samtidigt som du rider.

/Camilla

Lite sent ute, kanske, men ett tips är att se till att hästen hela tiden väntar sig ett avbrott, och alltså är beredd att sakta av. Många travare är ganska dåliga på att bryta av, så man får fundera över om det rent av är halter ur skritt man ska börja med. Halt vartannat steg, sedan var 3:e, sedan var 4:e, så småningom varvat med halvhalter är underskattat som träning. Att hela tiden bromsa och skjuta på om vartannat är jättebra styrketräning, likaså blir hästen både lydig och uppmärksam. Sedan får du utveckla själv, du känner fort när hästen slutar vara beredd på avsaktning, för då rullar den iväg så som du beskriver, och då skulle du ha gjort en avsaktning/halt/halvhalt redan innan det händer, annars blir det obalanserat. Ju lydigare hästen är för förhållningar, desto mindre tempominskningar måste man göra får att få tillbaka den i balans.

Min häst var oxå lite trippig i takten i början. Min tränare hjälpte mig och vi fokuserade hela tiden på att hålla rätt takt. Fick jobba ganska mkt med min sits så att han skulle följa den takt jag satt i. Började i lägre tempo. långsam trav-skritt några steg-trav osv. Sen när han kunde hålla takten i lungt tempo började vi långsamt öka upp tempot. Å först när han kunde hålla takten i arbetstrav kunde man börja öka tempot och kräva mer längning.

Jag brukar räkna (tyst) 1,2 - 1,2 - 1,2, i trav lättridning. 1 när jag reser mig o 2 när jag sätter mig. I en lugn takt ungefär som sakta hjärtslag. Om jag kan göra detta jämnt och i det tempot jag önskar har jag hittat en jämn och bra takt. Rinner hästen iväg gör jag halvhalter, tills jag känner att hästen "väntar på mig".

Det viktigaste är nog att känna lugnet själv och inte överila traven, och rida lätt i den takt som man önskar att hästen ska gå i.

Ett MYCKET bra sätt är att, som uppvärmning flytta hästens bak undan för skänkeln LÅNGSAMT för att aktivera bakbenen, de ger också effekten att hästen väntar på dina signaler (även om du inte behövde de innan). Han hästen för brottom blir det ingen bra effekt.
Ha det bra :bow:

OCH! (glömde en sak) :idea:
Hästens samling beror inte på vart den har huvudet utan hasböjningen. Om du vill hjälpa hästen med att komma under sig och aktivera bak mer så blir det lättare om den har ngt högre samling. för att om de blir mer hasböjning blir det atomatiskt att den går i högre form och avbelastar frambenen.
:D

Min förra ponny var otroligt trippig i traven. Jag stretchade henne väldigt mycket och traven blev mycket bättre. I början var hon så stel i bogen att man var tvungen att ha hoven i marken när man skulle sträcka benet rakt framåt, men innan hon såldes kunde man hålla det i min höfthöjd. När hon inte var lika stel kunde hon ta ut och vila lite mera på steget. Så det kan vara värt att prova, om det inte fungerar är ju stretching alltid bra :)

Som CamillaH och flera andra redan svarat så är ett fel man själv ofta gör det att man luras med i hästens tempo och bidrar till att "jaga på" med sitsen. Så du är redan inne på rätt tänk i det att du försöker "slå av på takten" med din egen sits, och tex leda hästen genom långsammare lättridning. Tänk då även på att rida lätt "nära" sadeln på hästen - ju högre du reser dig desto mer tenderar man att jaga på, blir mjukare och subtilare att rida lätt nära nära sadeln.... som de andra säger också, tänk igenom din kropp noga och var avslappnad och våga vänta in hästens rörelser utan att förekomma den.

det är svårt, särskilt med en häst som själv tenderar att pinna på så att säga... men går definitivt att förbättra om man jobbar med sig själv och med träning.

lycka till!

Prova serpentiner och att rida lätt långsamt! Min medryttarhäst var åxå så, hadejämt bråttom och ville inte vil på steget, så min ridlärare sa åt mej att rida seperntiner för att hon skulle lugna ner sig!
och det funnkade!! det räckte med en 4-6 bågar så i lungt tempo så slappnade hon av och blev mkt stadigare i formen .

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: AW
·
Hästvård Min fyraåring (snart femåring) vilar bakbenen mycket, växlar dock mellan de olika benen och står ibland precis som vanligt på båda...
Svar
7
· Visningar
2 631
Senast: Allie
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025