Hur få hästen att stanna i boxen?

niardasp

Trådstartare
Min häst har lärt sig att öppna boxdörren och det är ju inte så lyckat när han också rymmer och äter upp allt hö. Hittills är jag bara glad att han inte hittat allt kraftfoder.. Men jag vill verkligen inte att det ska hända!

Det måste ju finnas någon annan som haft samma problem, hur har ni löst det?

Hans boxdörr är öppen, svängbar och med sånt här lås:
1018398.jpg

Förut var den trög att öppna men nu har vi fixat till den så det är jättelätt, den går igen bara man trycker på dörren och det tar inte emot någonstans när man ska stänga. Förut, när det var svårt att öppna/stänga kunde han inte komma ut, men det känns ju inte som någon lösning, att göra den svåröppnad igen alltså :crazy:

Jag vet inte hur han öppnar men det enda jag kan tänka mig är att han tar tag med tänderna och drar, hur han nu kommit på det..

Sv: Hur få hästen att stanna i boxen?

Har sett lösningar där man satt en träkloss ovanför låset. Det blir svårare att komma åt "ovanifrån".

Träkloss ovanför låset så att hästen inte når att öppna är ju en klassiker, för att inte säga standard? Längesedan jag såg ett "naket" boxlås. ;)

Annars kanske det går att sätta ytterligare ett lås längre ner på dörren som hästen inte når. Koppla ihop låsen med en wire så att de kan öppnas samtidigt.

Eller en hasp eller annan enklare anordning längre ner på dörren?

Sådanna boxlås är det många hästar som lär sig öppna.
Det du kan göra är att se till så att han inte kan komma åt låset genom att sätta något över.
Eller om det bara är när han är när det inte är någon i stallet som håller på med honom kan du göra som jag har gjort.
Jag har kompletterar box låsen med sådana byglar man har till hänglås så som på bilden. Kan tillägga att hästen som den boxen är gjord för kunde öppna:
- sånt lås som du har
- vanlig regel
- hasp
Boxls002.jpg

Tack för tipsen, tror nog att jag provar med ett extra lås av något slag. Får åka till affären och kolla vad som finns :)

Annars är det ju bara att täcka över det med något. Träbit/plast, vad som så hästen inte kan komma åt den.
Skulle iaf jag tycka var enklare än dubbla lås :p

min unghäst är expert på att få upp boxlåset.. vi fick slut på det genom att sätta upp galler över boxdörren så att han inte fick över huvudet :) men det höll inte länge för vår ponny.. efter ett tag fick han upp "galler" låset och sen öppnade boxdörren. vi har fortfarande galler över boxdörren med lås och även på boxdörren har vi ett hänglås :crazy: nu hålls han inne :D

Hej!

Vissa hästar (och boxar) funkar det med grimskaft knutet runt dörr och vägg/galler. Beror ju lite på hur det ser ut.

Där jag jobbade hade vi 2 såna rymlingar- den ena fick stå i box med speciallås, den andra satte vi grimskaftknut på- funkade när folk gjorde som lappen sa- "men det är väl inte så farligt om hästen kommer ut" verkade många tänka...

/ Lavinia, som även dagtid såg hästen rymma flera gånger "nej dagtid behövs det inte"... mmm

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 268
Senast: mmbot
·
Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 213
Senast: limona
·
Hästhantering Hej! Jag har två hästar som älskar varandra. Min ena är en amerikansk travare och är hur snäll, lydig och uppfostrad som helst, han är 6...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: lilladylay
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 382
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama