hur få hästar på en storbal ensilage? hur länge håller den?

_jeanette

Trådstartare
ja, vad är minst antal hästar på en ensilage bal? den ena kan absolut få fri tillgång i boxen och den andra kan äta rätt mkt med... där jag köper hö är höet slut och hittar inget bra.

hur länge håller en storbal öppnat nu mellan 8 grader och neråt?!?

Sv: hur få hästar på en storbal ensilage? hur länge håller den?

Beror ju på vad det är för typ av hästar, hur mkt balen väger och hur blött hösilaget är.

Beror ju på vad det är för typ av hästar, hur mkt balen väger och hur blött hösilaget är.

har ett varmblod som är för mager och behöver äta äta äta=) den andra är ett halvblod som kanske inte behöver lika mkt mat dock..
tror det är "normal" blött för ensligase men vet inte % nu på rakarm. tror den väger 300.

Behöver ju inte få ett Exakt svar utan mer ungefär.

På min lösdrift går ett fullblodssto, en 2-årig fjordvalack och två hingstungar födda i år, och det går åt ca 80-100kg hösilage/dygn på fri tillgång. Ungarna äter ju inte lika mkt som de andra två, så lägg ihop dom till en stor häst, 3 st alltså. Det innebär i snitt 26-33kg/häst.
Vi har ganska låg ts 40-45%.

Senast ändrad:

Tidigare hade vi ett torrare hösilage, 74%. Då räckte en 300kg-bal 6 dagar till fullblodet, fjordis och en unge. Fri tillgång.

okej men är det på något sätt möjligt för 2 hästar att kunna förbruka 2 bal utan att få slänga allt för mkt? vet ju att det är för mkt men det börjar krisa sig lite o måste lösa det utan attbehöva åka flera mil för att hämta hö - då kostar d lika mkt som att få slänga

Om hästarna äter rejält så kan det funka. Den här årstiden håller ju balarna längre, en vecka är inte omöjligt. Håll koll på lukt och att det inte påbörjas värmeutveckling i balen eller mögla.

Om hästarna äter rejält så kan det funka. Den här årstiden håller ju balarna längre, en vecka är inte omöjligt. Håll koll på lukt och att det inte påbörjas värmeutveckling i balen eller mögla.

tack för dina svar!! ska kolla med säljaren vilket TS o sådär ;) måste jag ju vaccinera oxå - hur långt innan ska man göra det innan dom kan börja få?

Fullgott skydd mot botulism har du inte innan hästen är grundvaccinerad dvs efter 2 månader, de ska ha 3 sprutor med en månades mellanrum.
Jag har dock valt att inte vaccinera mina 9 pållar.

Vi vaccinerar inte heller våra hästar som äter hösilage. men däremot så kräver dom alla att man vänjer in dom från hö till hösilage under minst en veckas tid annars så blir dom lösa i magen.

Där ligger det stora problemet för dig med två hästar, bäst är om du kan köpa ett par småbal som du har då du vänjer in dom.

När vi hade två hästar (stora halvblod) så räckte en bal på ca 350kg i mellan en vecka och 10 dagar. Så länge det är minus så har det fungerat. När det varit lite varmare frammåt vårkanten så har vi fått slänga en del av balen på slutet. Bäst hållbarhet är det om det inte är för torrt och inte för blött tror det är 60-65% som ska vara bäst enligt dom som kan.

KL: Lägger in en egen fråga:

Om hösilaget börjat bli varmt och man luftar det och det slutar ånga, kan man servera det då eller är hösilaget förstört?

KL: Lägger in en egen fråga:

Om hösilaget börjat bli varmt och man luftar det och det slutar ånga, kan man servera det då eller är hösilaget förstört?

Nej det ska du inte fodra med. Värme i balen tyder på att en föruttnelseprocess påbörjats = otjänligt foder;)

Ok, tack för svar!

Jag är helt ny på hösilage - provar det första gången i år, så här kommer fråga två:

När balen är öppnad, är det bäst att öppna lite eller mycket för att den ska hålla så länge som möjligt? Fler tips på lång hållbarhet?

Angående lös i magen, är det ofta så att hästarna blir lösare om TS-halten är låg? Har provat hösilage två gånger. Första gången låg nog TS på 60-65%. Min haflinger var lös hela vintern då. I år har jag åter hösilage, men denna gång ligger TS-halten på 74%. Inga problem - hästarna är jättefina i sina magar! Beror det på TS-halten eller är det något annat?

Ofta beror lös mage på att hästen får för lite ts. Ett blötare hösilage krävs ju att man ger mer av.

Det har ingen betydelse om du öppnar balen lite eller mkt, det är så fort syre kommer in som balen bör förbrukas relativt snabbt. Tänk på att kontrollera så balarna är hela innan du öppnar dom, det räcker med ett litet hål i plasten för att hösilaget ska vara otjänligt.

Har du bara två hästar så finnns det risk att du får slänga en del.
Vi fick kassera väldigt mkt förra vintern men då har vi två mindre hästar..
I år är det fyra hästar som delar (två som får liite i komb. med halm dock) och vi har bara behövt kassera en liten del av en bal hittils, men det var en bal som stod direkt i solen när det var rätt varmt.

Har du tur med vädret (kallt o mörkt) så håller sig balen säkerligen i en vecka, kanske även mer.
För att slippa slänga så behöver du ge över 20 kg /häst och dag (Tror jag räknade rätt iaf :p - bal 300 kg och 7 dagar ) och det är ju inte helt orimligt.

När balen är öppnad, är det bäst att öppna lite eller mycket för att den ska hålla så länge som möjligt? Fler tips på lång hållbarhet?

Det lät krångligt. Hur hade du tänkt dig då? Inte så kul att stå och slita loss ensilage från ett "hål".. :D

Håll balen borta från solen så mkt som möjligt.
Tycker det blir dåligt direkt om det stått i solen en hel/halv dag, även om det är kallt ute.

*kl*

Hur länge står sig en öppnad bal med hösilage med ts runt 80 % vid ca + 5-6 grader?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka