Hur få häst att söka sig framåt,nedåt?

lis

Trådstartare
Ja,som överskriften lyder så har jag lite problem med min unghäst på 5år. Han vill inte söka sig framåt med nosen. Han knäpper av i nacken. Jag kan få honom att söka sig lite framåt och nedåt men då har jag ingen kontakt med munnen. Jag kan få honom att gå i mkt lång och låg form men han har ändå nosen bakom lod. När jag vill ha upp formen på honom går han stadigt och bra men bakom lod.Vi har startat några LB:2 och då får jag på bla: Något kort i traven,bra skritt men behöver ha fram nosen något,går något bakom hand, mkt bra galopp men hamnar något bakom lod etc. Tips någon?

Sv: Hur få häst att söka sig framåt,nedåt?

jag är inte bra på sånt här men jag har fått lära mig att om man höjer handen så brukar det hjälpa.

men som sagt jag är inte bra på detta och det var länge sen:p

Jag har försökt höja handen också men det hjälper inte mkt. Han blir lite bättre men inte tillräckligt.Så fort jag lägger honom på en volt så är nosen bakom igen.

Mitt tips är att först och främst se över dina händer. Avknäppt nacke och nosen bakom lodplan är oftast något som är framridet (även om det naturligtvis finns undantag, unga hästar är ju ganska svaga i början och har olika "knep" för att tackla det). Ofta "fifflar" folk alldeles för mycket med händerna på unga hästar och försöker forma hästen framifrån. Försök få fram mer energi bakifrån, möt upp med en mjuk och stilla hand (som ligger på ungefär samma ställe vare sig hästen släpper kontakten med bettet eller försöker dra) och lägg ingen vikt vid att hästen kanske går upp för högt med huvudet eller växlar mellan att gå för högt och för lågt. Strunta i "formen" med andra ord. Med massor av övergångar (harva inte runt långa sträckor i samma gångart utan växla ofta, ofta) och bättre framåtbjudning (och större styrka) mot en bra hand brukar detta problem rätta sig till utan någon större ansträngning. Det tar dock tid. Kan ta ett bra tag innan hästen börjar söka kontakt med bettet och ännu längre tid tills den går stadigt med bibehållen kontakt. Och en mjuk, lugn och "medveten" hand är en absolut förutsättning.

Tänk också på att inte försöka "få tag i" hästens mun genom att föra handen bakåt eller uppåt, utan ha handen på sin rätta plats och låt hästens mun hitta dit istället. Men som sagt det har mycket med styrka att göra, speciellt som du nämner att hästen "dyker" i volter. För att rätta till det "för stunden" kan du försöka öka tempot lite, men i det långa loppet är det bara att kämpa på med träning så blir det säkert bra till sist!

Jag har alltid lärt mig att sådan hästar måste ridas FRAM. Den ska FRAM till bettet, den ska vara framme för hjälperna och tänka framåt. Samtidigt får man inte fippla med bettet utan erbjuda stabilitet, hästen ska kunna känna att den kan lita på bettet och din hand och söka sig till den.

Men först och främst tycker jag du ska strunta i var den har huvudet. Visst, den ska söka sig till bettet men det finns ju också en anledning till att den hamnar bakom lod - den jobbar inte rätt. Om den jobbar rätt bakifrån och fram så kommer korrekt huvudposition men man ska ändå inte stirra sig blind på den. Undertramp, upp med ryggen, fram mot bettet och en stabil hand, det är bra ledord för mig i sådan situationer.

Ja,som överskriften lyder så har jag lite problem med min unghäst på 5år. Han vill inte söka sig framåt med nosen. Han knäpper av i nacken. Jag kan få honom att söka sig lite framåt och nedåt men då har jag ingen kontakt med munnen. Jag kan få honom att gå i mkt lång och låg form men han har ändå nosen bakom lod. När jag vill ha upp formen på honom går han stadigt och bra men bakom lod.Vi har startat några LB:2 och då får jag på bla: Något kort i traven,bra skritt men behöver ha fram nosen något,går något bakom hand, mkt bra galopp men hamnar något bakom lod etc. Tips någon?

en av mina 4åringar har tendens til samma sak. så fort han börjar kännas avknäppt i nacken rider jag på helt lång tygel och fokuserar på bjudning.
en unghäst ska kunna ridas på lång tygel.
plockar efterhand upp tygeln tills jag har lätt jämn kontakt med munnen men rider som om jag hade lång tygel, dvs inte alls med händerna förutom sväng och stanna. denna häst har blivit otroligt mcket starkare i formen med detta arbete.
han har blivit säkrare i bjudningen och söker sig fram mot bettet istället för att vika undan för det.

mer framåtbjudning! Fram fram fram!! och som någon skrev, strunta i huvudet-håll handen stilla och erbjud ett mjukt stadigt stöd. Men först - FRAM
Min treåring kan oxå "knäppa av" men det är för att han tappar bjudning ibland, rider jag på honom så kommer han tillbaka genom kroppen. När domarna dessutom skriver "kort trav" så är det kanske lite så...?

För fram händerna lite, de flesta hästar brukar vilja leta reda på bettet. Låt det ta lite tid.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 615
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 625
Senast: MimmiNO
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka