hur få häst att gå ut själv??

L

lafantasta

här kommer mittt premiär inlägg!
Jag har köpt en häst och han fick med sig sin sällskapshäst som jag har på foder. Dom kan inte skiljas åt så jag kan inte gå ut med bara min häst för han blir verkligen tokig då och slänger sig fram ocvh tillbaka och så. Det går inte heller att gå på nya vägar med dom fast båda är med utan jag kan bara gå en väg, samma varje gång. Nu undrar jag om någon vänlig själ kan berätta hur jag kan träna så att dom kan gå ut och ridas en och en och hur jag ska få dom att våga gå nya vägar inte bara samma hela tiden!!
Hoppas att någon är snäll och svara ursäkta mitt svammel :bow:

Sv: hur få häst att gå ut själv??

Jag har haft samma problem i...snart ett år men det har blivit MYCKE bättre. I början umgicks jag med dom i hagen, sen var det dags att byta sommarbete som låg 6 kilomter bort så då passade man ju på att träna dom. Vi ledde dom dit och det gick förvånansvärt bra, så ja tror allt handlar om att dom skall våga lita på dig, våga lägga över ansvaret på dig så dom vet att så länge du inte är rädd så behöver inte dom vara det. Jag är ingen expert, jag bara utgår ifrån att umgås med hästarna så mycket som möjligt så dom känner att du är liksom en i gänget.
Jag har inte kommit längre än att jag kanske kan ta ut den ena i ca fem min och gå runt lite på gården där den andra hästen fortfarande ser den, så det kan ta lång tid och det kan ta kort tid. Den ensa hästen kan inte ens gå ut medan den andra är i hagen om hon inte skall in för ståss. Men träna dom stå en och en ute i hagen i korta stunder, eller gå ut med den ena ut ur hagen och stå vid grinden. Det är träning, träning, och åter träning. Jag håller fortfarande på som sagt och jag tycker vi har kommit långt påväg ändå, nu kan dom stå en och en i stallet och i hagen i korta stunder iallafal utan att få panik, de väntar på sin tur och tar det lugnt.
jag vet inte om du fattar någonting utav det här för jag är inte så bra på att förklara men men... träning

Sv: hur få häst att gå ut själv??

hej
När jag fick hem min fjord så ville han inte lämna hagen ensam.Men jag har övat och mutat med hö en liten stund i taget tills vi nu kan rida själva och han kan vara själv 1 timme utan att bli hysterisk.Det är bara att öva och öka en stund i taget.Ta god tid på er.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka