Korta intensiva ridturer gärna med draghjälp av pigg häst. Börja ridturen direkt med fart, trav, tölt, galopp, bara det går undan. Sitt inte o åk i skritt, led hellre hästen om behov av uppvärmning/avskrittning finns. Rid 15min med fart till en början. Allt eftersom hästen vaknar till liv så kan man öka tiden. Glöm inte berömma, var positiv o hejja o tjoa när ni rider.
Jag har en liten latmask som blivit superpigg av denna typ av träning. Vi har några ggr/månad fortfarande såna korta räserturer och det är jätteskillnad på hästens intresse!
Vi har hållt på i fyra år med denna typ av träning, full fart ut o full fart hem, alternativt full fart i paddocken.
Kan låta hårt att bara rida iväg i full fart, men om man kravlöst springer i 15-20min så är det inte något hästen far illa av. De värmer ju inte direkt upp i hagen när de leker o busar. Man kan ju som sagt alltid leda dom efteråt i avskrittning.
Testa detta några ridturer o se om det funkar. Tänk på att inte seg-driva hela tiden om hästen inte vill. Ge skänkel, lyssnar inte hästen så på med spöet på rumpan, en gång ordentligt! Hellre att hästen skuttar fram än att den stänger av skänkelhjälper. De lär sig snabbt, även om det låter hårt. Glöm inte beröm, även om hästen så bara tar två steg i högre fart!