Hur få fram hästen mer ?

M

MadeleneFroden

Rider en islandshäst på min praktik där jag är och får den inte att gå fram. Det kvittar hur mkt jag än kämpar med skänkeln eller lägger till spöt. Han går inte fram ändå utan lunkar kvar i sitt tempo. Och får jag väl upp han i trav el galopp så saktar han av i stort sett direkt. Hästen i fråga är bara 7 år och gjort några tävlingar. Äter som den ska. Den har inte ont det är redan kollat av ägaren. Ägaren har också gått bet på att orka få den fram.

Sv: Hur få fram hästen mer ?

"Tävla" med en annan häst och ha lite draghjälp?

Fast en del hästar har ingen tändning och går inte framåt. Det bara är så. Då får man tycka om de ändå.

Korta intensiva ridturer gärna med draghjälp av pigg häst. Börja ridturen direkt med fart, trav, tölt, galopp, bara det går undan. Sitt inte o åk i skritt, led hellre hästen om behov av uppvärmning/avskrittning finns. Rid 15min med fart till en början. Allt eftersom hästen vaknar till liv så kan man öka tiden. Glöm inte berömma, var positiv o hejja o tjoa när ni rider.

Jag har en liten latmask som blivit superpigg av denna typ av träning. Vi har några ggr/månad fortfarande såna korta räserturer och det är jätteskillnad på hästens intresse!
Vi har hållt på i fyra år med denna typ av träning, full fart ut o full fart hem, alternativt full fart i paddocken.
:cool:
Kan låta hårt att bara rida iväg i full fart, men om man kravlöst springer i 15-20min så är det inte något hästen far illa av. De värmer ju inte direkt upp i hagen när de leker o busar. Man kan ju som sagt alltid leda dom efteråt i avskrittning.

Testa detta några ridturer o se om det funkar. Tänk på att inte seg-driva hela tiden om hästen inte vill. Ge skänkel, lyssnar inte hästen så på med spöet på rumpan, en gång ordentligt! Hellre att hästen skuttar fram än att den stänger av skänkelhjälper. De lär sig snabbt, även om det låter hårt. Glöm inte beröm, även om hästen så bara tar två steg i högre fart!

Korta intensiva ridturer gärna med draghjälp av pigg häst. Börja ridturen direkt med fart, trav, tölt, galopp, bara det går undan. Sitt inte o åk i skritt, led hellre hästen om behov av uppvärmning/avskrittning finns. Rid 15min med fart till en början. Allt eftersom hästen vaknar till liv så kan man öka tiden. Glöm inte berömma, var positiv o hejja o tjoa när ni rider.

Jag har en liten latmask som blivit superpigg av denna typ av träning. Vi har några ggr/månad fortfarande såna korta räserturer och det är jätteskillnad på hästens intresse!
Vi har hållt på i fyra år med denna typ av träning, full fart ut o full fart hem, alternativt full fart i paddocken.
:cool:
Kan låta hårt att bara rida iväg i full fart, men om man kravlöst springer i 15-20min så är det inte något hästen far illa av. De värmer ju inte direkt upp i hagen när de leker o busar. Man kan ju som sagt alltid leda dom efteråt i avskrittning.

Testa detta några ridturer o se om det funkar. Tänk på att inte seg-driva hela tiden om hästen inte vill. Ge skänkel, lyssnar inte hästen så på med spöet på rumpan, en gång ordentligt! Hellre att hästen skuttar fram än att den stänger av skänkelhjälper. De lär sig snabbt, även om det låter hårt. Glöm inte beröm, även om hästen så bara tar två steg i högre fart!

Kvandis tips är jättebra :) :bow:

MEN det kan också vara så att en häst är så slö därför att den är sjuk. Det råkade jag ut för i vintras. Tyckte att mitt sto, som inte har mycket vilja i vanliga fall, var ännu slöare än vanligt. Tog prover och det visade sig att hon hade fästingsjuka... :(

Hör med ägaren om hästen "alltid" har varit så här seg eller om den har blivit värre på senaste tiden. Om den har tävlats kan den väl inte vara hur sölig som helst? Ett enkelt blodprov kan ge svar om hästen kanske inte är frisk.

"Tävla" med en annan häst och ha lite draghjälp?

Fast en del hästar har ingen tändning och går inte framåt. Det bara är så. Då får man tycka om de ändå.

Det skulle jag aldrig acceptera.
Det är en annan sak om hästen är ur kondition men framåtbjudning är A&O annars blir det ingen ridning av det hela och då kan den lika gärna vara sällskapshäst. Sålänge hästen är fullt frisk dvs.

Precis som Kvandi skriver.

Man måste vara konsekvent, även när det "bara" gäller en mysig utetur.

Nej, och därmed har du ingen sån häst förmodar jag?
Jag vill också ha hästar som går fram för egen maskin men det betder ju inte att alla hästar motsvarar mina krav... Men de kanske passar någon annan? :angel:

Också ska man försäkra sig om att hästen är frisk. Jag hade en fullblodskorsning som länge gick i sirap, sen upptäcktes en rejäl luftrörsinflammation och jag fick en startraket. ;-)

Nu har jag ingen islandshäst men häst som häst.
Om hästen vägrar att gå fram så får man precis som du gör börja fundera på varför. Det jag konstaterade med min dam (som är ett ritkigt istadigt kräk ;) ) var att hon hatade dressyren. Det var helt enkelt urtråkigt. För att få fram henen det misnta lilal så var det både sporrar och spö. Idag rider jag med ett långt dressyrspö för att "peta rumpa" med men inte för drivning. Det jag gjorde var för det första att försöka variera arbetet. Om vi var ute och hon var pigg och framåt så lekte vi tex lite i snabb galopp. på ridbanan red jag ca 15-20 minuter och hela tiden massor av beröm när något gick bra. Till att börja med fattade jag alltid galopp på samma ställe på ridbanan för att skapa en vana. Kom galoppen så blev det beröm. Om hon gjorde något bra så skrittade jag på lång tygel någgot varv eller satt kanske tom av och gick hem.
Min häst är som sagt istadig och det kommer hon alltid att vara. Hon älskar att diskutera och gör inte mer än hon själv vill precis då så man får helt enkelt till viss del gilla läget (vissa dagar är det ingen idé då hon har en dålig dag) och försöka få henne att vilja det man själv vill.
Hästen som från början inte gick att rida ut på eftersom hon frös fast har tränats och tävlats i distans upp till 80 km och i distansen får man inte rida med varken sporrar eller spö.

Nej, och därmed har du ingen sån häst förmodar jag?
Jag vill också ha hästar som går fram för egen maskin men det betder ju inte att alla hästar motsvarar mina krav... Men de kanske passar någon annan? :angel:

Också ska man försäkra sig om att hästen är frisk. Jag hade en fullblodskorsning som länge gick i sirap, sen upptäcktes en rejäl luftrörsinflammation och jag fick en startraket. ;-)

Har haft och har, men omvandlat.

Jag kanske lät lite kaxig, men jag står kvar vid vad jag skrev.
En del hästar har fått gå och lulla självmant och blivit lite avdankade, brukar gå att omvandla relativt snabbt när arbetet visar sig bli roligare och när blodets syreupptagning ökar med konditionen så kan man kräva mer och "latheten" är som bortblåst.

Sen ditt tillägg "Också ska man försäkra sig om att hästen är frisk"
Läste du inte klart vad jag skrev sist? Eller var det kanske allmänt till tråden.

Jag har en ponny som jag rider just nu som hade/tendenser kvar av samma problem.
Han har fått en jättetrevlig inridning som jag nu ska jobba vidare med men ägaren har tyvärr inte kunskapen.
Då han bara är 4 år är mina krav inte höga men maskande tillåter jag inte och det vet han. Nu har vi börjat träna lösgjordhet och lydnad vilket inte hade gått om han fått fortsätta som han gjort.

En del tar längre tid på sig att få upp flåset, han är fortfarande rätt ung, korta, snabba, roliga turer tror jag också är lösningen. Sitt inte och slit ut skänklarna i en paddock det dödar glädjen både hos häst och ryttare. Vi pratar ju mycket om form i det här forumet, men det går inte att börja i den änden. Först måste man ha lite flås och balans, det får man bäst genom att rida ut. Helst med nån annan om hästen ändå är lite trött, men sitt av under skrittpartierna. Rid bara när det ska ökas tempo.

Sedan kanske inte hästen är sjuk, men utrustningen kan sitta illa, en obalanserad ryttare ger också dålig framåtbjudning på en del, en intensiv insektssommar kan ta udden av en häst även om den inte har regelrätt exem, jag förutsätter att den är skodd och inte ömmar, nu i vinter kan man ju prova att öka på havregivan för att få en extra skjuts en period, samtidigt som en överviktig häst inte heller går fram så bra.

Låter som du praktiserar i något stall? Finns det inga ansvariga tränare som kan hjälpa dig? :) Det kan finnas många anledningar till att en häst inte vill gå fram, och det är svårt att hjälpa till endast utifrån en tråd på ett forum.

Jaaa... men det finns ju gott om "nedsunkade" hästar som man KAN sätta fart på! :)

Och det var allmänt i tråden, jag såg att du skrev det så jag hakade på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 144
Senast: QueenLilith
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4