Hur få en häst mindre stressad?

Kaki

Trådstartare
Min häst blir ganska lätt stressad. Vad kan jag göra för att minska hans stress? Den syns främst på att han blir jättelös i magen. Exempelvis när jag tar in från hagen på dagen (de andra är ute) och ställer honom i stallgången. Då ser han lugn ut och vilar gärna ett ben men på magen märks det. Och att stå i boxen inne själv är inte att tänka på...

Vi har relativt fasta rutiner i stallet.

Sv: Hur få en häst mindre stressad?

han kanske bara är dålig i magen? behöver ju inte tyda på stress..

Men han är rätt bra i magen. Tills han tas in från hagen, då blir det lösare och lösare och han bajsar typ 5 ggr på en timme. Stress skulle jag kalla det iaf, jag som sett och känner honom.. Så nu söker jag tips på hur jag kan få honom mindre stressad i vardagen. :)

Mängdträna honom att var ensam i box och i stall, börja med korta stunder. Se till att han har grovfoder i boxen att tugga på.

Har lite problem med min unghäst f n med att han blir nervig på gången när vi är ensamma där och det beror enbart på mitt eget slarv med att göra detta tillräckligt ofta. Så mängdträning som sagt, är mitt tips.

tänkte eftersom hästen endå ställer sej o vilar när den står i stallgången, dom brukar ju vara lite mer spända om dom är stressade.

fast de e ju klart vissa hästar har inre stress som inte direkt visar sej utåt.

I början så brukar det synas utåt. Men efter ett tag ställer han sig som tillrätta och vilar och ser rätt lugn ut. Dock tror jag att den inre stressen finns kvar - koblajjor...

Han skiter i grovfodret om han är ensam... Springer runt och skriker från första sekunden när man stängt boxdörren. Inte så lätt att mängdträna då hästen blir stressad direkt... Och jag är ingen sån som kan tänka mig att ha honom ensam tills han lugnat sig pga att han "gett upp". Det tycker jag låter hemskt!

hästen behöver väl inte ge upp?

utan bara inse att det inte var så farligt.

Min gammelmärr kunde man inte ha ensam i stallet alls till en början. Hon var helt hysterisk, skrek och var som en ångvält. Jag tränade och tränade och tränade men det verkade inte ge nått synbart resultat. Detta var dessutom en alfamärr.
Men så fick hon fångkänning en gång när hon var högdräktig och åkte således in på box ett par dygn. Jag trodde hon skulle spränga stallet men tji fick jag. Hon härjade första dygnet men sen var det som om hon accepterade faktum.
Efter den incidenten så var det som en helt annan häst att ha ensam.

Inte för att jag menar att du ska stänga in din häst i boxen förstås.

Blir en häst stressad när man exempelvis tar in den så sätts ju en process igång (mage/tarmar)och när hästen har lugnat ner sig så fortsätter det ju ett tag efteråt. Lite efterverkningar sas.

Tja, då får du nog fortsätta ha en nervös häst i stallet när ni är ensamma. Ingen häst "dör" av att stå och skrika ett tag, så länge man har tillsyn på den och den står i en säker och bra miljö så att den inte kan skada sig på inredning etc.

Det tillhör grundutbildningen tycker jag att man lär dem kunna stå ensamma inne om det behövs. Jag var flitigare med min förra häst, började ha honom inne några timmar ensam i boxen några gånger i veckan redan när han var åring. Fick en del skit från folk där jag hade honom inhyrd, de tyckte att det var konstigt att träna på sånt. De blev lite tystare när jag sen hade stallets mest lugna och väluppfostrade unghäst på stallgången och i boxen, att sko och att klippa:angel: Det är viktigt att träna på för att få en harmonisk häst som är trevlig att hantera tycker jag.

nej, du ska inte ha honom ensam tills han börjar stressa; du ska avbryta INNAN han blir stressad. ta in honom i stallet och gå ut igen med det samma. nästa gång stannar du ett litet tag, ge godis. sen ut. och fortsätt så igen och igen..

han ska INTE bli stressad, då har du gjort för mkt. öka gradvis! det är lite tidkrävande och omständligt men det är den enda metoden som funkar i längden. han måste lära sig att dom andra finns kvar och att det inte är farligt att vara ensam. det kan man bara göra med tålamod och trygghet, inte tvång.

du kan även ge magnesium, det har dom ofta brist på. funkar väldigt bra, men tar lite tid innan man får full effekt.

Hej! Min häst hade stressmage då jag köpte honom för ett par år sedan. Kan inte heller stå själv i hagen. Står själv i boxen om de andra ska ut o rida nån timme, det fick han helt enkelt vänja sig vid. Narturligtvis har han en tuss hö då. Numera går det bra. I början var jag alltid i närheten när han stod uppbunden i gången eller var själv i boxen och pratade lugnande om det behövdes, gav en tuss hö om jag behövde pyssla lite i sadelkammaren medan han stod kvar.

Jag tyckte att det var viktigt att få ordning på hans mage. Om den är orolig får han ju inte i sig den näring han behöver, dvs hela hästen mår dåligt. Tog bort allt kraftfoder utom lite betfor, gav Mag o Tarm-pulver först men gick sedan över till Equion (ett jättebra mineralpreparat) + kalkpulver o saltsten. Gav ordentligt med hö och lite halm (har torvströ som inte går att äta) och hästarna gick i en hage med gammalt gräs. Alltså fick han så mycket fibrer som möjligt. Blev ändå en del koblajor varje ridtur men jag har jobbat på att han ska gå lösgjord och avslappnad och nu är det inget problem längre. Han får lite mer kraftfoder nu och Equion + kalk fortfarande - havre och endel pellets (som ofta innehåller havre) klarar han fortfarande inte, men magen är bra nu och pälsen glänser.;)

Senast ändrad av en moderator:

Svarar lite till alla.
Ute kan han stå ensam, det är inga problem så länge han har en tuss hö. I gången lugnar han sig synbart efter någon minut (då är det nog bara efterverkningar som gör honom lös i magen dårå). Men jag ska försöka träna på att ha honom i boxen själv. Blir typ att gå in med honom, knäppa lös, klappa, knäppa fast åsså ut igen. Förhoppningsvis blir han bättre. Ha dock inte speciellt hållbar inredning där jag står nu (ska flytta i slutet på maj) så jag kan inte låta honom vara stressad inne och "vänta ut honom". Han skulle nog ganska lätt he sönder dörren om han bara vill... Men tack för alla tips :) Ska ha dom i åtanke!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
959
Senast: Amha
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025