Hur få bort skrqpande/sparkande med framhoven?

T

TittiD

Jag har fått ett problem med min häst som inte har funnits tidigare; han har börjat skrapa med framhoven på ett mycket irriterande sätt när man har honom uppbunden i stallgången för att borsta och sadla. Emellanåt tom sparka till ordentligt :eek:(Han är inte hingst)

Han är annars en mycket snäll häst, som är ranglåg och ödmjuk. När man rider försöker han verkligen göra det man begär. Det har nästan aldrig varit problem med honom, förutom att han några gånger har krånglat med att gå in i transporten. Nu har han flyttat till ett nytt stall, och en yngre tjej (mycket duktig)har honom på foder. Själv rider jag 1-2 ggr i veckan bara. Jag tycker mig ha märkt små andra tecken också på att han börjar bli lite uppstudsig.

Frågan lyder alltså; vad göra åt sparkandet? Hoppas nån har nåt bra råd...

Sv: Hur få bort skrqpande/sparkande med framhoven?

Det är ett svårt beteende att bryta.

Troligtvis tycker han att det är supertråkigt och vill ha uppmärksamhet.Det finns två olika skolor i detta..........ett sätt är att avleda honom innan det händer(man ser ofta när de är på g) och att förstärka hans beteende när han gör som du vill med beröm..............ett annat sätt är att träta och skälla men då ger man honom negativ uppmärksamhet vilket gör att beteendet kan stärkas......

I vilket fall så är det konsekvens som behövs.Man måste vara alert hela tiden och det kan vara nog så jobbigt.

Lycka till!

Tack för det!

Jo han pockar på uppmärksamhet, det är nog det som det är frågan om.

Ska försöka med avledningstaktiken det låter som en bra idé, men det gäller ju att var alert, som du skrev.

Skällande tycks nämligen inte hjälpa, han får ju uppmärksamhet då som han tydligen är ute efter. (Jag tycker ju nog att han får uppmärksamhet annars också, men han tycks tycka att jag är alltför tråkig i alla fall)

Tack för ditt svar. Mvh Titti

Min är tyvärr likadan, allt började med att en i mitt förra stall lärde honom att om han skrapar med framhoven får man havre :mad: Jag frågade varför i helskotta hon lärde MIN häst såna saker, då sa hon att hon tyckte det var coolt :cool: Jag försöker avleda honom när han börjar, men det är inte alltid man hinner med... Och nu har han börjat skrapa direkt man går ifrån honom, tex in i sadelkamamren för att hämta sadeln... Jättejobbigt!

Jag har en ganska ny häst som också håller på och sparkar med hoven i stallgången. I början var det hela tiden. När man ryktade, hämtade sadeln... ja han försökte till och med när jag kratsade ena bakhoven men det märkte han snabbt att det inte var så smart för då är det svårt att hålla balansen ;) Jag tror det enda som hjälper är att göra som ZOFUS skriver, att avleda honom innan det händer. Eftersom det är uppmärksamhet dom vill ha så gjorde jag så här i början: Borstade en jättekort stund, kanske 5-10 sekunder, sen gick jag fram till hans huvud och hälsade på honom och pratade lite och berömde. Sen borstade jag lite till och sen gick fram och sa att han var duktig och klappade lite. Han ska inte hinna sparka med hoven nånting innan du går fram till hans huvud för då tror han ju att du kommer fram tack vare att han sparkar. OM han hinner sparka så brukar jag säga NEJ. Så fort han slutar så går jag fram och berömmer. Hela tiden har jag kunnat borsta längre och längre stund innan jag går fram och pratar med honom och ger honom uppmärksamhet. Nu har han slutat sparka nästan helt. Kan höra lite när jag är i sadelkammaren, enligt honom, lite för länge... men för mig har detta funkat jättebra =) Hoppas det löser sig för dig.

när min häst gör sådär så vänder jag ryggen mot honom och ignorerar honom :p

för han verkar göra så för att få uppmärksamhet.

sen när han slutat så berömmer jag honom. Det funkar bra för oss iallafall

Jag kör på samma taktik. Är det envis häst kan en stol och en bok vara bra att ha.

när min häst gör sådär så vänder jag ryggen mot honom och ignorerar honom :p

för han verkar göra så för att få uppmärksamhet.

sen när han slutat så berömmer jag honom. Det funkar bra för oss iallafall

Så är min metod också!

/M

Tack för alla svar. Skönt att min häst inte är den enda som gör så...
Tidigare, ända sen jag köpte honom så har han skrapat med foten när han hör att jag gör i ordning mat åt honom. Jag brukar dock inte ge nån mat förrän han slutar med skrapandet.

Ska nu försöka ge honom lite mer uppmärksamhet när jag borstar honom för att förekomma honom, och vända honom ryggen när han skrapar, så får vi se om det blir bättre småningom. Tack för tipsen!
Mvh Titti

min är likadan..men har slutat nu nästan helt. De som funka på min va att helt enkelt skita i honom, låssas som ingenting vilket antgligen gjorde att han inte fick ut nåt av de och slutade.
de va samma sak när de gällde maten, att helt enkelt bara inte titta på honom ens..bara ignorera.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 170
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 622
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har...
Svar
17
· Visningar
1 781
Senast: Silverplats2
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 725
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar