Hur få bort klisterrester?

bettysmatte

Trådstartare
Har målat detaljer ("stripes") på hästtransporten nu i värmen och såklart "smälte" maskeringstejpen och lämnade efter sig klisterrester...:grin: HUR får jag bäst bort klistret utan att skada färgen under?

Sv: Hur få bort klisterrester?

Det finns en spray just för det bland bilvårdsgrejerna på ställen som säljer sånt. Kommer inte ihåg vad det heter dock men det är skitsmidigt och gör att det lossnar på ett kick utan problem

bensin kan också funka, har använt det för att få bort fula klistermärken från bilar.
undvik aceton bara, klistret försvinner, men ofta även färgen under.

Jag pillade nyligen bort majblommor från sisådär 10år tillbaka med hjälp av laknafta, fönsterputs och en vass liten knivliknande skrapa(tänk rakblad typ). Det var visserligen på bilfönster så jag vet inget om det tar bort färgen på transporten men nåt snällare lösande och skrapa kanske kan fungera?:)

Vi skullle ta bort gamla klistermärken på taket av glasfiber på vår transport. Letade förtvivlat ett en flaska T-röd (som är suveränt till att lösa upp gammalt klister med) men kompisen och jag hittade ingen flaska i hennes mans verkstad. Däremot hittade vi en flaska Baccardi :idea: och det funkade superbra. Klisterresterna löstes upp på ett kick :p.

Vet inte hur det funkar på färg men du kan ju testa T-röd (eller någon annan sprit ;)) på något ställe där det inte syns först.

ps. Kompisens man muttrade lite över att vi nallat i hans spritförråd men vi tyckte att vi gjorde en god gärning som använde sådana starka varor till ett bra syfte :laugh:.

Som någon redan upptäckt så funkar sprit. Glycerintvål går också bra, båda dessa är användbara att ta bort kåda med t ex. Matolja eller barnolja är annat som fungerar, olja är också användbart när man vill ta bort klister efter plåster på barn.

Jag tog bort på min trailer med en värmepistol, enkelt, håll inte för länge bara om det är glasfiber under.

Har målat detaljer ("stripes") på hästtransporten nu i värmen och såklart "smälte" maskeringstejpen och lämnade efter sig klisterrester...:grin: HUR får jag bäst bort klistret utan att skada färgen under?

Lacknafta, t-röd, kemiskt ren bensin.

Använd inte aceton, det löser upp både plast och färg.

KL

Tack för alla svar :)! Nu har jag i alla fall en hel del förslag på vad jag kan prova!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Kultur Jag har en karaktär i min roman som smetar skokräm i ansiktet varje dag för att dölja ett ärr han fick som barn. Tänkte testa på mig...
Svar
16
· Visningar
668
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka