Hur få bättre balans, bålstyrka och följsamhet från marken?

LinnK

Trådstartare
Jag har alltid haft halvdålig balans, men efter att ha varit väldigt sjuk och mest sängliggande i lite mer än ett år så är den nu katastrofalt dålig :crazy:

Jag har tappat all balans och följsamhet,
och har inte längre några muskler/stabilitet i bålen (magen/ryggen).

Så snälla tipsa mig om hur jag ska återfå dessa funktioner, och gärna förbättra dem, och hur jag ska bli stark i kroppen igen.

Jag skulle vara tacksam om ni inte kom med hurtfriska råd som
'ut å spring 9 km och gymma 1 timme 3-4 dar i veckan' då jag absolut inte klarar av det i dagsläget då jag fortfarande inte är helt frisk,
men på sakta, sakta återfrisknande.

Kan det vara bra att simma någon dag/vecka i den takt jag orkar för att få rygg o magmuskler? Vad är bra för balansen?

I dagsläget har mina hästar lite för mkt överskottsenergi och vi har dåligt med plant inhägnat utrymme för att jag ska våga rida barbacka eller att någon longerar mig utan stigbyglar tex.

EDIT: Såg att jag lagt tråden fel av misstag, kanske någon snäll moderator kan flytta den? :bow:

Senast ändrad:
Sv: Hur få bättre balans, bålstyrka och följsamhet från marken?

Yoga, Pilates, Core-träning.

Sitta på en pilatesboll framför datorn eller tvn gör massor, mycket mer än man tror. Tränar både balans och bålstyrkan.

Core-träning? Kan du förklara lite mera?

Yoga och/eller pilates tänker jag börja en grupp till våren faktiskt,
jag hann inte med i terminstarten nu, så det får bli då istället.

Balansboll har jag en, men har den någon 'effekt' när jag knappt når ner när jag sitter på den?

Simning är jättebra! Det är skonsamt också, och lätt att öka med någon längd vartefter du orkar :)

Promenader "off road" med hästen kanske? Backigt, ojämnt underlag osv så måste man använda magen och ryggen :D

Pilatesboll har jag just köpt en. Tyvärr fanns de bara i 65 och 75 där jag köpte, så fick bli en 65 till min man, så lånar jag den i början. Jag behöver 55 (är 157 cm kort...)

Det finns en tråd på "Klassisk Ridkonst" som heter Bålstabilitet. Där kan du också få lite tips.

Gå till en sjukgymnast!
Då kan du antingen få ett program att göra hemma anpassat till dig eller så får du träna i gymmet där (Vet inte om det är så överallt)

Jag fick ryggproblem för ett år sen och även om inte sjukgymnasten lyckades få bort dem så tycker jag de var oerhört bra på att lära mig att aktivera muskler som inte längre fungerar som de ska. Oavsett om det handlar om sjukdom eller skada så är de bra på rehabilitering och kan bedöma hur mycket man orkar och ex när fel muskler kompenserar för att man inte är stark nog. Där jag gick behövde man ingen remiss och efter 900:- eller så så får man ju sjukvårdsfrikort!

Jag gick själv på yoga först och trodde det skulle hjälpa men blev istället mkt sämre:crazy: så ta det försiktigt när du börjar träna igen! Men mina tidigare erfarenheter från yoga när min kropp fungerade som den skulle är mkt positiva:)

Om du inte når ner när du sitter på balans-bollen är den för stor.
Jag som är 166 cm lång ska ha en boll med 65 cm i diameter.

Core-träning går ut på att träna de inre buk och ryggmusklerna, kärnan=core.
Handlar inte om att fixa snygg tvättbräda på magen utan bättre hållning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka