Hur få 8 månaders "valp" rumsren?

Lovisaleonora

Trådstartare
Köpte "begagnad" rottistik för en månad sedan. Vid frågan om hon var rumsren var svaret något luddigt, men ja.

Det har nu visat sig att så är det visst inte. Hon är inte alls rumsren. Och att lära gamla hundar sitta....

Vi rastar bägge hundarna (har sedan tidigare en 5 års hanhund) vid 00-tiden. Ser att hon kissar och går in. Under natten går hon sedan upp och utan ett ljud för att göra sig hörd kommer sedan en REJÄL pöl. Mysigt.

De är ute mycket då sambon jobbar hemma, trots det kommer det både kiss och bajs inne om de blir lämnade 30-60 minuter. Något som jag tolkar som ren protest då det i det här fallet rör sig om småskvättar och rena krysthögar (små, små högar).

Så, mina erfarna vänner - hur tackla?
 
Sv: Hur få 8 månaders "valp" rumsren?

ut ofta och berömm varje gång hon gör ute, ignorera då hon gör inne.... så hade jag gjort....
 
Sv: Hur få 8 månaders "valp" rumsren?

Ja, det är vad vi gör idag. Men nu efter snart 6 veckor börjar man tröttna på att torka bajs ett par gånger om dagen...

Hon kan t o m gå in för att göra det hon ska, när det är öppet in i huset....
 
Sv: Hur få 8 månaders "valp" rumsren?

Jag hade nog gjort precis som med en liten 8veckors valp. Dvs vaka som en hök hela tiden, ta ut vid minsta tecken på nödighet, beröma bisarrt mkt och aldrig ge hunden möjlighet att kissa/bajsa inne.

Lättare sagt än gjort kanske om man inte hade tänkt sig behöva ta den tiden, eftersom den enligt uppgift skulle vara rumsren.

På natten är det ju lite svårare, men kanske att man kan ha henne i bur nattetid, en liten yta med bara hennes säng/bädd/fäll eller vad hon nu sover på?
Det ska ju fungera på mindre valpar iaf.

Själv hade(har) jag min valp i sängen, och när hon var så liten vågade hon inte hoppa ner själv:angel:

Så inga olyckor nattetid ngnsin hos mig!:D
 
Sv: Hur få 8 månaders "valp" rumsren?

Hon ser inte något som helst krux i att behöva sätta sig 50cm från sin korg, fast hon har 50 kvm att sätta sig på (när de är inne på nätterna).

Ska i natt prova att sära henne från äldre vovven och låta henne sova i hallen. Honfår gå ut var 4:e timme, men jag är faktiskt inte förtjust i att vänja dem vid att man går upp mitt i natten, det blir lätt en vana.

Hon säger inte PIP innan hon sätter sig, hon bara spankulerar omkring och kommer på att det är dax.

Börjar nästan misstänka att det är något fysiskt fel på henne, att tarm och blåsa inte ger någon signal att det är dax....
 
Sv: Hur få 8 månaders "valp" rumsren?

Prova även ta bort vattent på kvällen och ställ fram det på morgonen igen.

Kanske är det en som dricker lite vattennär den har tråkigt
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Hej! Har sedan min amstafftik varit liten haft väldigt svårt att få henne rumsren, trots ihärdiga försök till att skapa rutiner som...
Svar
11
· Visningar
7 224
Senast: Piggelkot
·
I
Hundhälsa Hej! finns nog många trådar om detta men jag startar en till. Har en 8 månaders boxertikvalp som fortfarande inte är helt rumsren. Man...
Svar
9
· Visningar
4 425
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp