Hur f-n håller man motivationen uppe?

Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Man åker till jobbet på morgonen då är det mörkt. Under dagen går man och kikar genom fönstret och konstaterar att det är fint ute och att NU skulle man ha varit ute och ridit men när klockan blir fem känner man ingen lust alls, för då är det becksvart ute igen.

:rofl: :rofl: :bow:

så sant så sant.....
Mackan/med major motivations svacka i leran och mörkret, som inser att snön MÅSTE komma för att rädda henne ur h-tet. :D
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

*KL*

Ja jag undrar också.....
Deppet drabbade mig idag helt utan förvarning....allt som varit kul blev helt plötsligt Blääää.
Kallt och blött och jobbigt....Rida=lasta och åka till ridhus...Suuuck!

Vad sjutton gör man?
Vad sätter man upp som mål när man är fritidsryttare? Jag kommer inte på nåt...

// M
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Tänk så här: att åka ut till stallet är faktiskt friskvård. Du får frisk luft och framförallt motion! Det är precis det som behövs när det är mörkt och jävligt, det skriver de flesta under på.

Mina vinterdepressioner har faktiskt blivit värre sedan jag slutade rida. Det är ju inte så att jag direkt ger mig ut frivilligt och tar en promenad när det är snöstorm, även fast jag kanske borde för att må bättre.

Så se på hästarna som rekreation. Och var snäll mot dig själv. Är det en riktig pissdag så kanske du inte behöver rida/köra, du kanske bara kan stå i stallet och pyssla med hästarna och bara göra det allra nödvändigaste?

Och så glöm inte att göra saker du tycker är riktigt roligt ibland också. Hyr en bra komedi och ät mycket choklad som förhöjer serotoninhalten :D
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Kolla in nyheterna och inse att de flesta av oss har det oerhört bra. Jag vet att det låter klyschigt, men jag är faktiskt väldigt glad över att ens kunna ha två hästar som jag har råd och möjlighet att ge mat och ha glädje av.

Visst, en del dagar känns det värre än andra. antingen kan man gräva ner sig i soffan och tycka synd om sig själv, eller så gör man något man tycker om och gläds över att man kan det. Det kanske är att gå in till hästen en extra gång och lägga ansiktet mot halsen, att sätta på en film, laga god mat eller skriva ett brev till någon. Eller sitta här på Buke och fördriva tiden... :angel:

Eller, så flyttar man helt enkelt från Sverige om man inte står ut med vintern. Man kan ju inte vara deprimerad i 30 år bara för att det blir mörkt- då skulle jag hellre flytta.
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Eller, så flyttar man helt enkelt från Sverige om man inte står ut med vintern. Man kan ju inte vara deprimerad i 30 år bara för att det blir mörkt- då skulle jag hellre flytta.

Tanken har slagit mig mer än en gång...
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

mörkt.. o blött..o kallt.. o lerigt..

:angel:

skulle dratt redan personligen om jag inte vart så satans oföretagsam.. eller mja.. snarare pga att jag pluggar o vill va klar med allt innan jag ger mig iväg..+ att jag inte bestämt vart jag ska.. nej en sak i taget.. annars blir det pannkaka av allt o jag gör inget istället så nu ska det tenta pluggas o sen iväg o hoppa 9 ikväll.. pisstid..
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Skönt att höra att det är fler som tappar motivationen ibland!
Jag är så S-TANS trött efter jobbet (kl 19.00) och är gråtfärdig när jag slääääpar mig ner i stallet och för att inte tala om när jag halkar ut i gyttjan för att hämta in två lerinpackade långhårshästar som naturligtvis står läääängst bort i hagen.
Det är på håret att jag lyckas mocka två boxar och kolla igenom hästarna innan jag däckar av utmattning.
Ridning? Nja, en söndagsförmiddag då solen lyckas titta fram och det inte blåser storm kanske....
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Vill bara tillägga att jag just bokat en resa till Kap Verde (120 mil söder om Kanarieöarna) i januari. Det känns liiite lättare nu iallafall!
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Vill bara tillägga att jag just bokat en resa till Kap Verde (120 mil söder om Kanarieöarna) i januari. Det känns liiite lättare nu iallafall!

Niiiice!! :) Låter riktigt, riktigt 3vligt! Värme *aahh* Har också tänkt på flytt, men jag blir kvar här i mitten. Vill inte flytta för då missar man ju det halvåret som har massor av ljus! Det är så skönt att kunna vara ute till gott och väl klockan 10 på kvällen och ändå se handen framför sig :bump:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

måste bara få vara lite positiv o barnsligt stolt över mig själv som faktiskt släpade mig iväg på hoppningen trots regn/mörker/bråkig mage/fruktansvärd trötthet - sov fördjävligt i går natt, ont i hela kroppen och efter att ha pluggat hela dagen... och utan att veta vilken hästskrutt ja skulle få.. men det va skitkul o vi hoppade bana så de va bra.. nu ska jag sova.. sen vakna, plugga, stallet, rida ut, hem äta sova, plugga, stallet, rida, hem äta, plugga, sova..sova lite till..........:P

jag brukar iof tänka på alla de som jobbar heltid o inte kan åka till stallet mitt på dagen mitt i veckan o rida ut ....då tycker jag inte så synd om mig själv längre..

allt handlar om perspektiv förmodar jag.... vintern har ju inte ens börjat här änn.. :cry: tänk så mycket det är kvar av den.. hehehe
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Eftersom min häst är allt för mej :love: så har jag anpassat mej efter honom och jobbar em/kvällar istället. Jag har alla ljusa fina förmiddagar på mej att rida och sköta allt i stallet. Enda nackdelen är väl att vi oftast får rida ut själva, men det gör ju ingenting, bara man kan rida ordentligt och när det är ljust ute!

:idea: Och ett annat hett tips är:Ridoverall, huva under hjälmen + örommuffar, graninges vinterridkängor och BARBACKA, alt. sadelvärmare & teddyklädda "stigbygels-tofflor(?)", då klarar man vilken kyla som helst!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

:idea: Och ett annat hett tips är:Ridoverall, huva under hjälmen + örommuffar, graninges vinterridkängor och BARBACKA, alt. sadelvärmare & teddyklädda "stigbygels-tofflor(?)", då klarar man vilken kyla som helst!!!
HAHAHAHA!! Det lät ju jättemysigt! Blev nästan sugen på kyla... men bara nästan. Det är så gosigt att bylsa på sig :rofl:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

haha... ja man kanske skulle updatera ridgarderoben.. min är som bäst utrustad för några få minusgrader och regnklädseln är inte att tala om så blöt o go blir jag om det regnar... men rider gör jag ändå! :D

de där teddyklädda sakerna lät bra...hmmm...det är ju jul snart....aldrig för tidigt att köpa julklappar åt sig själv :idea:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Jepp jepp, när jag är fullt påklädd för ridning i 20 minus känner jag mej som en michelingubbe och går upp via rampen och lyckas på nåt sätt kravla mej upp! Men jag fryser aldrig...:D
Självklart får ju hästen lite extra mys på vintern med, fårskinnspäls runt sadelgjorden, varmt skönt ridtäcke och inget kallt bett i munnen! :)
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

:idea: Och ett annat hett tips är:Ridoverall, huva under hjälmen + örommuffar, graninges vinterridkängor och BARBACKA, alt. sadelvärmare & teddyklädda "stigbygels-tofflor(?)", då klarar man vilken kyla som helst!!!

:D Det enda problemet då är väl hur man bär sig åt för att behålla sin smidighet och inte rulla ur sadeln om hästen tar ett steg åt vänster.
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Äh, jag har haft min häst i över sex år och han var ett riktigt monster i början, och han är väldigt hoppig av sej nu me så jag har blitt lite av en expert på att sitta kvar på honom! Har faktiskt bara ramlat av en gång, och det var när sadeln gled runt i en brant nerförsbacke så de va ju mitt fel:o
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Hej! Vi kan ta varandra i hand. Jag har tyvärr inget bra svar åt dig för jag har samma problem själv. Det känns ändå skönt att vi är flera. Jag tycker det är mörkt hela tiden och min motivation hänger helt klart ihop med det. Kommer det en solglimt blir jag pigg på nolltid och sen känns det som om hela jag dör när solen går i moln igen. Nu är det ju mera lera än jag orkar med också. Leran flyter i hagen och det regnar bara ännu mer. Jag trappar ner på träningen under den här perioden så att den ligger på en basnivå. Dels för att vår paddock inte är så bra dränerad att den klarar hällregn flera dar i rad och dels för att min motivation är så låg. Jag går promenader med hästen. rider ut när jag kan (helger så jag får lite ljus) och gör mycket grundläggande skrittarbete. Tömkör lite och gör ganska mycket markövningar i repgrimma. När ljuset kommer tillbaka ökar jag intensiteten igen.
Vissa gillar vintern men vi som inte gör det får försöka hitta metoder så vi står ut. Om det kommer snö blir det i alla fall lite ljusare så det hoppas jag på nu. Kämpa på i mörkret:bump:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

De positiva tankarna kan vara svåra att hitta ibland, de jäklarna är bra på att gömma sig. ;)

Har du lyckats tvinga dem? :D
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Puh, jag är väldigt glad att jag aldrig har drabbats av "mörker-depp", jag har samma motivation året om :D
Jag vill bara rida, träna o sköta hästarna hela tiden ! :rofl:

Oj vad jag kommer hänga i stallet när jag får körkort.. Suck.. :crazy: ;)

I dag var jag ute på promenad med hästen i ös och is-regn, hästen hade regntäcke och jag hade en gammal arbetarjacka med "cyklop-luva" som sitter som en strut för ansiktet :D Skitfult men superbra, för man får inget regn eller blåst i fejan :idea:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

*KL*

Jag har så underbara hästar och underbara vänner i stallet så jag tycker allt är finemang.. :D

Tänk vad mysigt... först är man ute på en mysig ridtur i snön med kompisarna och busar, fryser liiite lätt bara.
Sedan kommer man in, tar hand om hästen, sätter sig i fikarummet och dricker något varmt med fika och värmer sig..
Jag längtar!! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp