Hur f-n håller man motivationen uppe?

Riley

Trådstartare
Just det, jag snackar om vintern. Den underbara perioden på året då det är mörkt 24/7, iskallt dygnet runt och man helst av allt vill ta livet av sig. :smirk: Avsaknaden av solen har drabbat mig nu; jag orkar helt enkelt inte med stallet. Klart jag åker dit, motionerar hästarna, mockar och sköter allt ordentligt, men det är ju inte med en helt överlycklig min precis.
Som den gångna veckan: på morgonarna har det varit så tjock dimma att man inte sett ett skit och på eftermiddagarna har det regnat alternativt blåst helvete, definitivt inte inspirerande för att ge sig ut med rockarden i skogen. Dessutom är det slasksnö och is överallt.

Så som rubriken lyder: hur behåller ni motivationen och humöret den här årstiden? Käkar C-vitamin? Tar med ett solarium på ridturerna? Går en Bli En Glad Jävel-kurs? För eftersom alla utom jag verkar äääälska vintern och tycker det är skitkul att galoppera i snön/tolka/whatever så måste det ju finnas någon hemlighet. :cool:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Hm.. Svår fråga. Eftersom jag också hör till de som älskar vintern så har jag nog inte så mycket råd att ge dig.. Nu senaste veckan har varit värsta deppar-veckan och jag låg bl.a. och lipade i en snödriva för att jag inte fick ström i tråden till hagen. Sen, när jag låg där och lipade som värst så kom jag att tänka på hur j-vla patetisk jag är, då lipade jag bara ännu mer. Det har känts hur jobbigt som helst att gå till hästarna, och vissa stunder har det känts som att jag bara vill sälja dem, ta mitt pick & pack och flytta till Hawaii, försörja mig genom att sälja droger, och aldrig komma tillbaka till den här hålan..

Men nu, när jag minst anar det så har allt blivit så himla mycket lättare. Trots en hel del tråkiga saker som hänt mig så ser jag ett ljus i mitt mörker. Hästarna är mitt allt.

Det enda jag kan tipsa dig om är att alltid försöka se nåt positivt i allt. Du kanske bara har en deppar-vecka? Eller pågår detta hela vintern? Kan du inte få nån att hjälpa dig med hästarna så att du får ledigt en dag eller två? Skäm bort dig själv. Sätt på en bra film, och slå dig ner i soffan med en fet påse godis och be alla som stör att fara å flyga :cool: Umgås med folk du tycker om, gör något kul och köp nåt du länge velat ha. Det behöver inte vara nåt stort, utan kanske någon snygg tröja eller ja, vad som helst.

Positiva tankar är din drivkraft! ;)
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Alltså, jag älskar verkligen att galoppera i lämpligt snödjup en månljus vinterkväll...
MEN jag jublar inte när vattnet fryser, fingrarna är stela, när täckena inte torkar, torven fryser, det är blankis eller slask.

Det som håller motivationen uppe är glada vänner som ringer o drar med en ut ibland, och när jag ska ge mig ut själv är en viktig ingrediens för mig vintertid, riktigt bra kläder och en lampa som ger bra ljus. Dessutom är känslan när man avslutat ett pass i dis och dimma, kyla och elände oslagbar när man kommer tillbaka.
Värst är väl ändå ATT komma ut, när man väl är ute är det i regel lika roligt som sommartid.

Men när motivationen är extremt låg, brukar jag utan dåligt samvete faktiskt låta hästarna stå... Pysslar om dem i stallet lite extra, och sen går jag in och pysslar om mig själv.
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Bra fråga du

Men jag tycker hösten är värre. Mörkt, lerigt och blött överallt.
Hästarna blir asskitiga av att gå ute, det är halt och man kan bara rida på vägarna för att marken blir helt upptrampad annars.

Vintern blir ju lite ljusare alla fall tack vare snön, om det nu blir snö nångång vill säga.
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

sälj hästen och gå i ide


det är bara att bita ihop och stånka på... har man häst så har man
hösten är ju 10 gånger värre! Regn, lera, kallt, blött, snusk! Vintern är helt OK om man bara lär sig att klä sig rätt
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Tycker du hösten är värre? :eek: Den som är så mysig. Vackert ute och lagom varmt. Nej, det är bara vintern jag har svårt för, och hur mycket kläder man har påverkar tyvärr inte ett nerdeppat psyke.

biffen skrev:
Värst är väl ändå ATT komma ut, när man väl är ute är det i regel lika roligt som sommartid.
Jo, det kan jag verkligen hålla med om. När man väl sitter där är det väl inga större problem, det är att försöka höja energinivån, dra på sig fem lager kläder och masa sig utanför dörren som är det knepiga.
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Hm.. Svår fråga. Eftersom jag också hör till de som älskar vintern så har jag nog inte så mycket råd att ge dig.. Nu senaste veckan har varit värsta deppar-veckan och jag låg bl.a. och lipade i en snödriva för att jag inte fick ström i tråden till hagen. Sen, när jag låg där och lipade som värst så kom jag att tänka på hur j-vla patetisk jag är, då lipade jag bara ännu mer. Det har känts hur jobbigt som helst att gå till hästarna, och vissa stunder har det känts som att jag bara vill sälja dem, ta mitt pick & pack och flytta till Hawaii, försörja mig genom att sälja droger, och aldrig komma tillbaka till den här hålan..

Men nu, när jag minst anar det så har allt blivit så himla mycket lättare. Trots en hel del tråkiga saker som hänt mig så ser jag ett ljus i mitt mörker. Hästarna är mitt allt.

Det enda jag kan tipsa dig om är att alltid försöka se nåt positivt i allt. Du kanske bara har en deppar-vecka? Eller pågår detta hela vintern? Kan du inte få nån att hjälpa dig med hästarna så att du får ledigt en dag eller två? Skäm bort dig själv. Sätt på en bra film, och slå dig ner i soffan med en fet påse godis och be alla som stör att fara å flyga :cool: Umgås med folk du tycker om, gör något kul och köp nåt du länge velat ha. Det behöver inte vara nåt stort, utan kanske någon snygg tröja eller ja, vad som helst.

Positiva tankar är din drivkraft! ;)

Positiva tankar? Vad är det såhär års? :p
Nämen, depparperioderna kommer väl i perioder. När det väl dykt upp snö som stannar, solen är framme om dagarna och så så är det relativt OK ändå. Det är de här perioderna med noll sol, dis hela dagarna, snö/isslask och knallgrå himmel som är mindre roliga.

Men bra tips, ska försöka tvinga föräldrarna att agera stallslavar en dag eller två ;)
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Tycker du hösten är värre? :eek: Den som är så mysig. Vackert ute och lagom varmt. Nej, det är bara vintern jag har svårt för, och hur mycket kläder man har påverkar tyvärr inte ett nerdeppat psyke.


Javisst hösten är vacker och lagom varmt.... fram tills alla löven har blåst åt helvitta, det regnar konstant, hagarna är en endast stor lerswimmingpool, det blåser, är kallt, det är mörkt

och ändå så envisas hösten att behålla sitt grepp... istället för att det kan få gå över till vinter, minusgrader, frusen backe, ljusare, SNÖ ( :love: ), vinterpigga hästar

nej jag kan inte påstå att tiden just nu på något sätt är mysig :crazy:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

jag måste nog hålla med om att hösten är värst då allt blir så skitigt och blöt :cry:
största nackdelen på vintern är ju att det är så sjukt kallt.

Idag när vi gick ut i hagen för att hämta hästarna vägrade dom komma så vi fick vada i lera och vatten upp till knäna för att släpa in hästar som vägrade gå ett steg i leran, dom ville stå kvar längst bort i hagen där det bara var lera upp över vristerna. :mad:
det är fan det värsta som finns.

Men det man får göra är ju att tänka efter vad det egentligen är som får oss att klä på oss dom där 10 lagerna med kläder, hacka sönder is i vattenkoppar och försöka torka täcken med en gammal hårfön, jo det är våra älskade hästar, vad vore vi utan dom? och skulle vi vilja vara utan dom? :love:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

*kl*

jag är oxå jätte deppig och sur just nu...hästen kostar 50 öre idag..
någon som vill ha? Allt går fel känns det som. Står inför att ev byta stall....kan inte bestämma mig. Eller jo, har nog bestämt mig för att flytta. Piss väder...inga tävlingar.....fick ställa in hoppträningen pga av för få anmälda. Bara mörker och regn......*suck*
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Japp, håller med dig! jag har inget emot att rida i -20, massor av kläder så är det underbart :banana: Hösten är helt klart värst, bara en massa gegga ute i stallet.
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

:) :bow:
Nej en gallop i pudersnö och en klarblå himmel är:love:

Men nu:crazy: lera överallt, uttråkade hästar pga av tråkig hage, är i AKUT behov av stallbyte men hittar inget annat. Ena hästen växer så det knakar och jag börjar känna att han är förstor för mig:cry:

Jag vill ha vinter! nu!
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Man ger hästen en veckas vila, sätter sig och skriver ut allt man kan hitta om kommande träningar/tävlingar/kurser man kan hitta.
Sen sätter man sig med almanackan och inser att man gott kan ägna november åt att pussa hästen på mulen, den måste ju vila inför kommande säsong... Och gör upp en planering för de övriga månaderna, så att man verkligen får ut det mesta av kursen/blir placerad i tävlingen eller vad nu målet är.
Sen är det en bonus om man kan planera några roliga inköp till "målet" också :smirk:

Så i mitt fall blir det såhär... I april gör vi debut på lokal dressyrtävling. Fram tills dess ska vi först konditionsträna, lämna in sadeln på omstoppning och sedan träna programridning. Till tävlingen behöver jag en ny kavaj och hästen ett snyggt schabrak och nya benskydd. För att kunna ta det lugnt på tävlingsplatsen ska vi ha uppstallning. Eftersom tävlingen infaller på min hästs 18-årsdag och vi är så väl förberedda kommer vi att ta med oss en rosett hem. Självklart kommer det att vara fint vårväder och det kommer att gå riktigt bra för alla från stallet.

Den tanken brukar jag spinna på, när det känns motigt. När jag skrittar runt i mörkret på knaggliga isvägar kan jag faktiskt höra ärevarvs-musiken och se hur vi från stallet står och pratar om våra lyckade ritter och underbara hästar. Det är min livlina :)
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

nässla har en bra poäng.....

det viktiga med motivation är att det finns något att sträva efter... ett mål/del mål.. nånting som gör allting meningsfullt.. (lätt för mig att sitta här o säga som har en massa tentor jag inte orkat skriva och kommer få ta alla på en gång för att jag "tappat bort motivationen".. snarare tappat målet med det hela - det finns ett slut, en ände på allt detta eviga läsande och pluggande och det är nära! :D )..

ridningen.. började precis igen i augusti efter 4 års uppehåll så där är motivationen på topp.. åker hellre till stallet än föreläsning.. hellre till stallet än att sova hela dagen osv.. hästarna o stallet får mig att känna att jag inte är helt jäkla hopplös även om pluggandet går åt helvete just nu . men det ordnar sig, jag KOMMER ha mina 30 poäng i januari och csn kommer vara nöjda och glada och jag plågar mig själv ett år till sen är jag klar.


----

och det är ok att tappa motivationen, orket, lusten emellanåt.. bara man orkar ta tag i saker igen och se det långsiktiga :) lev frammåt om idag känns tungt och jobbigt tänk på vad träningen nu och idag bidrar till framtiden :) eller dra täcket över huvudet, inse att det är söndag o stanna i sängen hela dagen för att ta tag i allt när den nya veckan börjar :angel:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

jag lånar oxå knappen :crazy: :crazy:

jag bor ju närmst nordpoolen och har snö nästan året runt :crazy: :crazy:
-30 gradet okej för att jag har ridhus som ständigt är uppbokad
ingen att träna:devil: :devil: för måste åka 10 mil
huuur kul är det när det är minus 25 grader ute och åka i väg med transport.
så jag frågar mig oxå :confused: :confused:
Hur f-n håller man motivationen uppe

jag kan ju sätta in som ett litet ps
att jag älskar verkligen snön och vintern
men det finns ju baksidor oxå
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Ja, du och Tindra har en bra poäng där, ska försöka plocka fram det från bakhuvudet när det är snöstorm och -15 utanför fönstret ;)

vickis-pajala skrev:
Pajala :eek: Då kanske jag ska ta och börja inse att jag inte har det så jäkla svårt om vintrarna ändå... :crazy:
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

jag kan ju säga som så att vi har ju VINTER på riktigt
alltså vintern försvinner i slutet av april början av maj
och kommer i slutet på oktober början på november
mellan dessa månader såå har vi ju VINTER det braskar inte bort
tycker ju jag är bra :crazy: :crazy:
men det finns ju andra saker som inte är såå bra
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

här regnar det ju bara som mest o är lerigt... förra året fick vi en del snö som låg kvar..det var mysigt.. hoppas på snö snart igen! regn o grå moln är uschoblä om det inte är söndag o stanna inne dag :p
 
Sv: Hur f-n håller man motivationen uppe?

Åh det är inga problem att hålla motivationen uppe :love: :love: :love:

Man tänker bara på allt vad vintern innebär för människor och djur...

Massor av snöhelvete, skotta snö är ju jättekul, ständigt blöta fötter eftersom man får in en massa snö i skorna, snöstyltor under fötterna på hästarna (snösulor hjälper - lite), snöiga hästar som inte hittar ett grönt strå på flera månader, iskalla fingrar och tår som inte förmår hålla i vare sig tyglar eller grimskaft ordentligt, halka, snömodd, köra fast med bilen, sand och grus på vägarna som gör att allt blir lortigt förutom att det är kallt och blött, att rida i någon sorts sits är omöjligt eftersom man ser ut som en michelingubbe med fjorton lager kläder och sist men inte minst - det är kroniskt becksvart!!!

Man åker till jobbet på morgonen då är det mörkt. Under dagen går man och kikar genom fönstret och konstaterar att det är fint ute och att NU skulle man ha varit ute och ridit men när klockan blir fem känner man ingen lust alls, för då är det becksvart ute igen.

Jihoooo vad jag älskar vinterhe-vetet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp