Hur existerar mögelsporer???

Cyllene

Trådstartare
Finns de i luften eller sitter de "fast" i halmen/höet osv?

Stallägaren har köpt på sig den hemskaste halm som går att hitta. Stor rundbal som stått ute tills nu! :crazy: Detta innebär att det är ett blött surt lager utanpå. Detta plockar han bort så själva torra kärnan i mitten blir kvar. Problemet är ju att detta inte håller direkt hög kvalitet utan är ofta lite möglig.

Jag har påpekat detta länge nu (och strör bara med de delar som inte är synligt mögliga) men igår blev han förbannad och sa att det inte var mögel utan fruset! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta! :confused: Sen slängde han ur sig "att han inte förstod varför vi var så petiga med foder och om det inte passade så gick det bra att flytta." Jag har höga krav på allt men tyvärr är jag nästan den enda i stallet som är sån så jag är den som framstår som gnällig.

Jag trivs jättebra i stallet (har haft häst där i massa år) och antagligen hade ägaren bara en dålig dag... Faktum kvarstår dock att halmen är skit och min unghäst nu börjat hosta.

Så då är frågan - om jag nu köper eget strö (vettig halm eller spån) - spelar det då ingen roll om de andra 10 strör med den dåliga halmen? :confused:

Sprider sig mögelsporerna i luften eller sitter de bundna till halmen? Det känns som om det borde finnas i luften...

Fan också! :cry: Det finns inga andra bra stall i närheten och allt är perfekt bortsett från detta!! Det är nu man vill ha eget stall!

/C
 
Mögelsporerna sitter löst fast på stråna, så om du skakar ut en bal med mögelsporer så yr mögelsporerna runt.

MEN, du skonar din häst en del genom eget strö ändå. Hon slipper ju konstant andas in mögelsporer som virvlas upp när hon går i halmen.

Det är ju som med damm, det virvlar upp och lägger sig sen, så ströas det när hästarna är ute så hinner det lägga sig. En del lär ju lägga sig i/över din hästs box, men hon slipper ju det ideliga uppvirvlandet av mögelsporer som bli såfort hon rör sig i halmen. Det som de andra hästarna tvingas stå ut med. Hon slipper ju också andas in en massa när hon ligger ner.

Det IDEALISKA är ju såklart att byta stall, men det är ändå en FÖRBÄTTRING för din häst att byta strö. Du får inte bort allt, men en hel del, och det är ju bättre än ingenting.

Så, de sprider sig i luften ja, men bara genom att ta bort sporerna från hennes strö så MINSKAR du ganska rejält vad hon andas in, även om du inte ELIMINERAR det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 934
Senast: Hanna_b
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 299
Senast: Karma
·
Foder & Strö Nu har jag ruttnat till rejält på ägarna och den så kallade personalen i mitt stall. Vi har fått in (egenproducerat utav gårdsägarna)...
Svar
3
· Visningar
1 551
Senast: Mynta2
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 596
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp