Hur drygt är Carageen?

Immer

Trådstartare
Jag funderar på att köpa Carageen till Min Best som fortfarande inte är riktigt fri från sin hosta.
Var inne och kollade på alg-börjes sida och där stod visserligen hur mycket och hur länge man ska ge, men frågan är : hur länge räcker exempelvis ett kilo?

Immer

Sv: Hur drygt är Carageen?

Komme rinte riktigt ihåg. Var ganska längesen jag fodrade med det. Men det är ganska drygt. När du ringer och beställer så kan du fråga, de är jättehjälpsamma.

Min kompis mejlade dem och frågade,ett kilo ger typ 20 liter...blir väääldigt dyrt om man ska ge en kur avdet :(

Hur länge algerna räcker beror på hur snabbt "invänjningen" går och hur snabbt det funkar att komma upp i full dosering (= 1 liter morgon + 1 liter kväll). Man får ofta fjäska lite för pålle i början, blanda med betfor etc. Köp minst 2 kg alger, mindre kur än så ger ej effekt på häst (däremot på hund) enligt min egen erfarenhet. Vid något tillfälle har jag ringt och beställt 2 kg ytterligare när första kuren närmat sig slutet.
Jag tycker att carrageen-alger är suveränt bra! Är en mycket nöjd användare, trots att det är lite "meckigt" att koka dem.
Ett tips: ge TVÅ ggr/dag som det står på påsen. Jag har fuskat och gett en gång per dag och det ger inte alls samma effekt!
Lycka till
Ps. De blir väldigt fina i pälsen också!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar