Hur dela på in/utsläpp och fodringar?

Precis vad jag tänker på, när man bestämmer sig för en stallplats så är det utefter ett visst upplägg. Det är en drastisk ändring att ta 25% av stallpassen eller hur det nu blir. Jag hade flyttat direkt rent spontant, i dagsläget. Ska man göra en ändring bör man avisera i god tid (dvs minst lika lång som uppsägningstiden så att de(n) inackorderade har en chans att flytta.

Ja verkligen . I de flesta fall har inackorderingar flyttat in utifrån att ett upplägg funkar för dem och om sen upplägget ändras så drastiskt så givetvis får man då förutsätta att väldigt många inte kan /vill förhålla sig till ändringen om det ffa går från att alla pass ingår till att de inte gör det.

Just pass är oftast en primär anledning gällande hur folk väljer eller inte väljer uppstallning .

Så ja - jag håller med dig i reflektionen och uttalar mig dessutom utifrån att själv haft inackorderingar i väldigt många år . Man ändrar inte upplägget drastiskt om man inte samtidigt är införstådd med att det isåfall kan innebära att man förlorar sina nuvarande inackorderade som man är väldigt nöjd med .
 
Jag går aldrig med på att mocka andras boxar, det upplägget går helt bort för mig. Visst kan jag byta enstaka gånger eller rycka in vid resa etc, men som upplägg. Aldrig någonsin.

I övrigt håller jag med: det viktigaste är att få veta konceptet och att det sedan går att lita på så det inte ska ändras och hattas runt i tid och otid.
 
Jag går aldrig med på att mocka andras boxar, det upplägget går helt bort för mig. Visst kan jag byta enstaka gånger eller rycka in vid resa etc, men som upplägg. Aldrig någonsin.

I övrigt håller jag med: det viktigaste är att få veta konceptet och att det sedan går att lita på så det inte ska ändras och hattas runt i tid och otid.
I ett större inaccorderings stall hade jag heller aldrig velat mocka någon annans box. Men som nu i litet privat stall och bara behöva åka ut 1-2 gånger i veckan och mocka 4 boxar och inte behöva göra ngt öht de övriga 5-6 dagarna mer än att rida. Det hade jag gärna Mockat för.
Är ju avlastning för ägaren mest, då hon ju faktiskt tar hand om ens häst.

Alternativet är ju att man Mockar sin box och packar sina höpåsar varje dag, vilket kanske inte är det smidigaste när man har så långt till stallet.
Eller så får det bli en hel inaccordering med prisbild därefter.
 
I ett större inaccorderings stall hade jag heller aldrig velat mocka någon annans box. Men som nu i litet privat stall och bara behöva åka ut 1-2 gånger i veckan och mocka 4 boxar och inte behöva göra ngt öht de övriga 5-6 dagarna mer än att rida. Det hade jag gärna Mockat för.
Är ju avlastning för ägaren mest, då hon ju faktiskt tar hand om ens häst.

Alternativet är ju att man Mockar sin box och packar sina höpåsar varje dag, vilket kanske inte är det smidigaste när man har så långt till stallet.
Eller så får det bli en hel inaccordering med prisbild därefter.
Men hyresgästen har valt aktuell inackorderingsmodell till aktuellt pris.

Det beror helt på inställning och aktuella förhållanden. Om jag ändå ska åka ut var dag mockar och fixar jag hellre för min egen häst än att göra det mer sällan ( och kanske inte hinna rida). Sedan kanske man vill byta någon gång för att bli ledig.

Vill man inte vara ute hos hästen var dag är det säkert praktiskt.
 
Ja det kanske är en (för) drastisk ändring att nu be om hjälp, har faktiskt inte sett det så. Jag vill ju inte helt plötsligt pracka på inackorderingen orättvist mycket jobb.

Jag har som sagt skött alla fodringar själv, även lunchen, och har inga problem med den då jag är hemma på heltid :)

Men anledningen att jag kände att jag ville ändra läget är att även om jag givetvis kan sköta stallet helt själv så är vi ju trots allt två så man skulle kunna få lite hjälp i alla fall. Delar vi på hästarna så blir det ju ändå bara 5 pass för henne.

I kontraktet som är ett helt vanligt standardkontrakt så ingår inga fodringar eller ut/insläpp utan vi kom överens muntligt när hon flyttade in att vi hjälps åt. Hyran ligger på 500:- och är vit.
 
Ja det kanske är en (för) drastisk ändring att nu be om hjälp, har faktiskt inte sett det så. Jag vill ju inte helt plötsligt pracka på inackorderingen orättvist mycket jobb.

Jag har som sagt skött alla fodringar själv, även lunchen, och har inga problem med den då jag är hemma på heltid :)

Men anledningen att jag kände att jag ville ändra läget är att även om jag givetvis kan sköta stallet helt själv så är vi ju trots allt två så man skulle kunna få lite hjälp i alla fall. Delar vi på hästarna så blir det ju ändå bara 5 pass för henne.

I kontraktet som är ett helt vanligt standardkontrakt så ingår inga fodringar eller ut/insläpp utan vi kom överens muntligt när hon flyttade in att vi hjälps åt. Hyran ligger på 500:- och är vit.

Du får väl diskutera frågan med personen. Det är löjligt lite för stallplats även alldeles utan service. vi kan mest bara spekulera. gillar sen inte personen förändringen måste hon få.tid på sig.att flytta.
 
(Börjat fundera på vad det är för plus med en inackordering :grin:)
Du kanske ska fundera på varför du har en inackordering :idea:
Gör en + och - lista, se över ditt behov! Eller gör du en vän en tjänst?

Jag har gått från att aldrig vilja ha en inackordering i mitt stall, till att nu ha en :angel:
Men det är helt och hållet jag som vill ha en sällskapshäst till min och därför hyr jag ut till en nära vän, men ändå MED ett kontrakt skrivet "ifallatt"... och jag har valt att ha helinackordering till självkostnadspris. Jag vill sköta stallet på mitt sätt... :o;)
Valet för mig var att köpa en till häst när jag tog bort min andra och det är inte aktuellt, därför detta arrangemang just nu och det fungerar jättebra *peppar-peppar*... :)
 
Diskutera med inackorderingen måste ju vara en bra början.

Det är klart man kan ändra, men då tycker jag det är hyggligt att prata med inackorderingen/inackorderingarna och försöka komma på en lösning som alla är okej med. I annat fall får man ändra, missnöjda flyttar, och man får leta ny inackordering som trivs med den lösning man har.

I de stall jag stått som varit kollektiv har det delats på antalet hästar. Dvs i ditt fall, (drygt) 5 pass per häst. Sen hur det ska läggas upp kan ju också vara värt att diskutera. Inackordering tar luncher? Det är ju det klart snabbaste passet, så det ger en rätt ojämn fördelning.
Ska inackorderingen ta alla pass varannan helg (6 pass) och övriga 4 valfritt av de andra under en tvåveckorsperiod?
5 pass var varav minst X antal måste vara morgon eller kväll?
Finns många förslag på hur man kan dela upp det, och bara du (och din inackordering) kan bestämma vad som fungerar bäst.

(Hos oss delar vi upp utsläpp och insläpp, lunchen löser sig ändå eftersom det bara tar någon minut och det i stort sett alltid är någon i stallet runt lunchtid)
 
Jag har drivit inack.stall i flertalet år. De första åren hade vi helgkollektiv och då delades passen på antalet hästar. Lunchpasset däremot låg inne i morgonpasset - eftersom det är så pass enkelt att bara luncha. Så hos oss hade vi insläpp fred kv, utsläpp + lunch lörd morg, insläpp lörd kv, utsläpp + lunch sönd morg, insläpp sönd kv. 5 pass per helg.
Numera har jag stall med full service - här ingår allt, alla dagar i veckan, alla dagar om året.
Som en parantes måste jag bara ställa mig väldigt undrande till din stall-hyra. Såvida din inack inte är en shettis så måste ju bara foderkostnaden överstiga stallhyran? Och sedan antar jag att det tillkommer strö, vatten, el, staketmaterial, hagarna ska ses över, gödselstacken ska tömmas osv osv.
 
Just det - glömde: när jag göra ändringar oavsett om det gäller någon typ av villkor eller priset så säger jag till om det i 2 månader i förväg och skriver sedan nytt avtal med de nya priserna/villkoren.
 
Står inackorderad och det är bara mina och stallägarens hästar i stallet. Jag har dubbelt så många hästar som henne. Vi tar hälften av in- och utsläpp var. Lunchfodringarna tar stallägaren, eftersom hon ofta är hemma vid den tiden. Jag lunchfodrar när hon inte har möjlighet. Så är vårt upplägg :)
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 543
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 580
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 034
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp