Hur dela på in/utsläpp och fodringar?

anna__panna

Trådstartare
Hur kan man lägga upp in/utsläpp och fodringar på rättvis sätt?

Inget ingår i hyran. Jag bor på gården och har tre hästar själv och en inhyrning.

Dela allt på antalet hästar?
Eller dela allt på två?
Annat schysst upplägg?

Det är utsläpp inkl frukost, lunch och insläpp så tre pass per dag.
Jag har hittills tagit allt själv och inhyrningen har hjälpt till med lunch ibland men inte på något schema eller så.

Nu tänker jag att jag kunde få lite mer hjälp och skulle vilja veta hur ni lagt upp det i ert stall!
 
Vi har alltid delat passen på antal hästar om inte stallägaren som bott vid stallet tagit mer/allt.
Nån gång har jag kunnat fått färre pass också när jag bott längre bort, behövde då aldrig åka till stallet två gånger utan hade ett pass de dagar jag hade nått, så åkte/gick de som bodde nära flera ggr istället.

Att dela antalet pass på hälften blir ju fel tycker jag eftersom du har 3 hästar och hon en?
Har ni tre pass är det kanske rimligt att hon tar ett pass i samband med att hon är där, om det går att få ihop det med hästarnas rutiner och hennes ev arbete/liknande
 
skulle dela på antalet hästar, t ex du tar 3 dagar i rad, inacc tar en dag och då antingen utsläpp + stall, eller insläpp + stall (så hen slipper köra 2 ggr.)

dvs är inaccorderingen där kl 8 så släpper hen ut, mockar, packar hö och gör allt klart för kvällsfodring och även morgonfodringen så att det bara är för dig att ta in hästarna på kvällen och släppa ut på morgonen.
likadant för om hen är där på em och tar in att hen tar allt där då också.

och sen att ni ordnar med lunch grind eller om ni jobbar så ngn alltid kan ta det ?
 
Senast ändrad:
Hade jag haft en inhyrd så hade denne fått ta varannan helg och ev någon dag mitt i veckan. Mest för att jag jobbar varannan helg och tiderna är svåra att kombinera med hästarna. Men det beror ju mkt på var hyresgästen tycker.
 
Inackorderingen bor rätt långt härifrån, någon mil eller så. Jag vill ju vara snäll och skulle ju oavsett om hennes häst står här tagit hand om allt själv annars och har även gjort det tills nu också.

Delar vi på antalet hästar så skulle hon ha 5 pass i veckan och det är ju inte så mycket. Hon skulle nog vilja ta 5 luncher då för det passar hennes tider.

Men då känner jag att det inte blir så mycket hjälp för mig. Morgonen känns dumt att kräva att hon tar när jag själv bor ett par steg från stallet men då kunde vi hjälpas åt med helgerna kanske. (Börjat fundera på vad det är för plus med en inackordering :grin:)
 
Dela per häst är i mina ögon det rimliga, och då en hyfsat jämn fördelning så att den ena inte bara får de lätta passen (enbart fodring) - däremot tycker jag nog att ut- och insläpp kan få räknas som likvärdiga arbetsmässigt (om det är "det vanliga" dvs foder, täcken, flytta hästarna).

Jag har faktiskt tackat nej till en boxplats (vid flera tillfällen) just för att stallägaren hade fyra hästar och delade passen rakt av på antalet hästägare. Jag har bara en häst, och är vi då bara två (inget stort stall, ingen garanti för att vi blivit fler...) som delar hade det blivit väldigt, väldigt mycket mer jobb för min del. Ska jag ha det så, så sköter jag hellre min häst själv.
 
När du har så många som tre hästar och inackorderingen bara en, så tycker jag det blir mest rättvist att dela på antalet hästar. Delar du på två kan det kanske bli svårt att behålla en inackordering om den får väldigt mycket merjobb trots att den bara har en häst.
 
Tack för synpunkter :) ja man har ju en tendens att bara se saker ur sitt eget perspektiv men det är ju klart mycket mer jobb för henne att ta hand om alla mina och inte bara sin egen. Ser om vi kan dela på det per häst då!
 
Skulle nog gärna se att morgonpassen går till den som bor där. Sedan dela resterande på antal boxar. Alltså antal hästar i praktiken. Annars hade jag nog sett helgerna som värda mer, och det innebär att den som tar helgpass kanske ska tillgodoräkna sig dubbla åtaganden?

Eller som du föreslår: de helger du vill ha hjälp.
 
När jag hade min häst installad i stall där stallägaren bodde på gården tog hon ut på vardagarna (ingick i hyran), däremot hjälptes vi åt med helgerna. Ett tag var vi tre hästägare med två hästar var, då tog vi var tredje helg. Insläpp gjorde var och en själv, alla hade varsin hage.

Nu har vi fast schema på vardagarna. Vi är fem, så vi har ett insläpp och ett utsläpp var i veckan. Helgerna sätter vi upp oss på ett visst antal pass/månad, men då lite mer som man vill eftersom alla har olika önskemål. Hade alla slagits om samma pass hade vi haft rullande schema på helgerna.

Det viktigaste tycker jag är att om du har fler hästar ska det synas även i fördelningen av pass. Det är inte rättvist att hon får ta lika mycket om hon bara har en häst. Var fjärde pass = hennes kan ju kännas ganska lämpligt? I och med att du bor på gården (?) så kanske det funkar bäst om ni delar upp helgerna och eventuella insläpp på vardagar?
 
Hur hade du löst det med lunchfodring om hon inte stått där? Det verkar som att hon har lättare för att göra det? Det är värt mycket att ha någon som kan fodra lunch, vilket många gärna glömmer bort för att det är "jobbigare" att släppa ut eller in. Men kan ingen lunchfodra blir det snabbt ett problem. Lunchfodrar hon på vardagar skulle jag nog låta henne slippa de andra passen. Däremot kan hon absolut ta andra pass på helgerna, om du har lättare att ge mitt på dagen då.
 
@Anna-panna vad som är rimligt tycker jag till stor del i just din situation handlar om hur mycket du vill ändra upplägget gällande din enda inack i förhållande till vad som gällde när denne flyttade in, och hur viktigt det är för dig att just denna inackordering stannar ?

Jag har aldrig haft ngt annat upplägg än att pass beror på antalet hästar . Men då har ju det upplägget varit etablerat redan när inackorderingar tackat ja till stallplats och upplägg dvs jag har aldrig ändrat upplägget .

Däremot i ditt fall blir det ju en stor omställning om din enda inack helt plötsligt ska ta väldigt många pass i veckan.
 
Inte dela rakt av, men dela per häst är rimligt. Så har det varit i de flesta stall jag varit inackorderad i och det har funkat bra. Men om du tar alla utsläpp vardagar och din inackordering har exempelvis luncher samt utsläppet varannan/var tredje helg?
 
@Anna-panna vad som är rimligt tycker jag till stor del i just din situation handlar om hur mycket du vill ändra upplägget gällande din enda inack i förhållande till vad som gällde när denne flyttade in, och hur viktigt det är för dig att just denna inackordering stannar ?

Jag har aldrig haft ngt annat upplägg än att pass beror på antalet hästar . Men då har ju det upplägget varit etablerat redan när inackorderingar tackat ja till stallplats och upplägg dvs jag har aldrig ändrat upplägget .

Däremot i ditt fall blir det ju en stor omställning om din enda inack helt plötsligt ska ta väldigt många pass i veckan.
Precis vad jag tänker på, när man bestämmer sig för en stallplats så är det utefter ett visst upplägg. Det är en drastisk ändring att ta 25% av stallpassen eller hur det nu blir. Jag hade flyttat direkt rent spontant, i dagsläget. Ska man göra en ändring bör man avisera i god tid (dvs minst lika lång som uppsägningstiden så att de(n) inackorderade har en chans att flytta.
 
Inackorderingen bor rätt långt härifrån, någon mil eller så. Jag vill ju vara snäll och skulle ju oavsett om hennes häst står här tagit hand om allt själv annars och har även gjort det tills nu också.

Delar vi på antalet hästar så skulle hon ha 5 pass i veckan och det är ju inte så mycket. Hon skulle nog vilja ta 5 luncher då för det passar hennes tider.

Men då känner jag att det inte blir så mycket hjälp för mig. Morgonen känns dumt att kräva att hon tar när jag själv bor ett par steg från stallet men då kunde vi hjälpas åt med helgerna kanske. (Börjat fundera på vad det är för plus med en inackordering :grin:)

Jag tycker att man får fundera på avtalet som helhet.
Beroende på hyra, kan man vänta sig olika insats från hyresgästens sida.
och över huvud taget, som också påpekats tidigare, får du som hyresvärd inte ändra avtalet hur som helst utan omförhandling.

Vad gäller den specifika situationen med antalet pass tycker jag självklart att det måste delas upp utifrån antal hästar: det vore orimligt att begära att en person som betalar hyra, också gör hälften av jobbet när man äger en fjärdedel av hästarna.

Om du nu har valt att skriva ett dåligt avtal så får du nog själv ta konsekvenserna av det.

Jag utgår från att du hyr ut "vitt" med ett ordentligt avtal och då är det egentligen enkelt: det som står i avtalet är det som gäller.
 
Ett tillägg, även om man inte har något skriftligt avtal så räknas det som att man har ett avtal, då med vad man avtalat muntligt eller det "bara blivit". Har man ingen avtalad uppsägningstid så är det rimligt med en månad.
 
Men om lunch går bra för inaccorderingen så kanske hon kan ta stallet var fjärde dag och då ge lunch, mocka och packa höpåsar. Samt förbereda för kvällen.
Även om du får ta ut och in så ger det dig i alla fall 1-2h fritt från stallet :). Och slår man ut mockningarna så blir det ju att du Mockar hennes 3 gånger(3 dagar) och sen Mockar hon 3 av dina(på en dag ;)). Så med det går det ju jämnt ut.
 
I vårt kollektivstall delas passen upp antalet hästar, känns mest rättvist för alla. :) Så jag har 2 pass/veckan medan kompisen har 6 pass/vecka :D
 
Men om lunch går bra för inaccorderingen så kanske hon kan ta stallet var fjärde dag och då ge lunch, mocka och packa höpåsar. Samt förbereda för kvällen.
Även om du får ta ut och in så ger det dig i alla fall 1-2h fritt från stallet :). Och slår man ut mockningarna så blir det ju att du Mockar hennes 3 gånger(3 dagar) och sen Mockar hon 3 av dina(på en dag ;)). Så med det går det ju jämnt ut.
Jag hade som jag varit inne på tidigare haft sjukt svårt för det upplägget om jag flyttat in på andra premisser . Om
Man tex som de flesta ryttare , ändå åker ut till sin häst dagligen för att rida och fixa, så har man sällan något behov av att ens Box då blivit mockad av någon . Dvs det "utbytet" blir inget egentligt utbyte för mångas del , och ffa inte i kombo med att sen någon annan dag mocka någon annans 3 boxar enligt regel/bestämt pass.

Som kommenterat tidigare i tråden som svar till TS så ändra upplägget står en alltid fritt men om man tagit in inackordering under helt andra premisser så får man inse att ändringarna mycket väl kan innebära att dessa väljer att flytta . Så beroende på hur man är villig att ta det faktumet får man överväga ändringar man gör och prioritera utifrån det helt enkelt .
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 543
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 580
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 034
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp