Hur definieras ??

Shettisar

Trådstartare
Ofta står där i annonser, ej nybörjar häst eller kräver erfaren ryttare. Men vad menar dom? Hur definieras en erfaren ryttare och nybörjare?

(Hoppas detta är inlagt i rätt rubrik)

Sv: Hur definieras ??

Detta betyder egentligen - Vi har misslyckats och vi kan inte gå vidare, nu får någon annan försöka.
En häst som hanteras och rids på ett bra sätt från början blir inte någon "problemhäst"

kenneth skrev:
Detta betyder egentligen - Vi har misslyckats och vi kan inte gå vidare, nu får någon annan försöka.
En häst som hanteras och rids på ett bra sätt från början blir inte någon "problemhäst"

Nja, där håller jag inte med. Det finns "skarpa" hästar som kan funka jättebra med en lite duktigare ryttare men som skulle ta kommandot omedelbart med en lite mindre erfaren ryttare.

Naturligtvis finns det även problemhästar som annonseras ut på detta sätt.

Kul att du tar upp ämnet, jag har faktiskt själv funderat en del på detta på slutet. Jag har suttit och drömt över ponny-annonserna, jag är lite sugen på att köpa en B-ponny till dottern, men det kommer nog inte bli av.

Iaf så är detta ganska vanligt och jag blir lika fundersam varje gång. Jag undrar precis som du; hur definieras erfaren och var går gränsen?
Dottern har ridit i sex år, hon blir nio år gammal om ett par veckor. Dom första åren åkte hon ju mest, det är på slutet hon har börjat rida. Hon rider skänkelvikning, framdelsvändning och öppna. Hon hoppar banor i galopp, det högsta är väl kanske runt 80 cm.

Jag vill absolut inte kalla henne nybörjare, för det är hon inte. Men erfaren?? Det vill jag inte heller kalla henne. Hon har ju ridit länge men hon är ganska lättskrämd om en ponny skulle börja bråka med henne... Jag vet ju vad jag skulle vilja ha till henne, en trygg läromästare. Men det finns ju så många föräldrar där ute som överskattar sina barn och även sig själva. Så det är jättesvårt tycker jag att veta var gränsen går, och hur folk resonerar.

Jag har det som gräns på min ponny. pågrund av att hon är för det första pigg specielt utomhus å man måste kunna våga ta tag i henne för att hon ska lyssna på en. Annars så kan hon galoppera ivägg i full rulle å det är ju inte säsrkilt kul. Sedan så msåte man vilja jobba med min oxå, annars kan hon gå å fjanta sig för att det kommer lastbilar på vägen br3edvid som hon egentligen inte alls bryr sig om. Jobbar man henne så bryr hon sig inte och lika så om man kommer galopperandes å möter lastbil så bryr hon sig inte ett dugg.
Där för har jag krav på en erfaren ryttare på min, erfaren betyder för mig att man kan jobba hästen.

Att hästen kräver en erfaren ryttare behöver inte alls betyda att den som säljer inte kan hantera sin häst. Jag har haft min häst sedan han var 3 år, jag känner honom och vi har inga problem i ridningen. Däremot försökte jag under en period, då jag hade ont om tid, hitta någon som ville rida honom någon dag i veckan. Några olika ryttare försökte, ingen nybörjare men inte heller speciellt erfarna (de var alla unga, men några med en hel del tävlingserfarenhet). Det funkade inte alls. Min häst behöver en lugn och trygg ryttare, då går han fram överallt är arbetsvillig och trevlig. Han KAN blir stressad, men med en erfaren ryttare (och lugnt, vilket i och för sig inte alla erfarna ryttare är...) lugnar han snabbt ner sig.

Vissa hästar är mer speciella att rida än andra, och dessa hästar kan kräva en erfaren ryttare. Så ser jag det, men visst finns det också "problemhästar" som av den anledningen kräver en erfaren ryttare.

För mig är en erfaren ryttare någon som har ridit många olika typer av hästar, som är trygg, lugn och lyhörd för hästen. Inte nödvändigtvis en ryttare som har tränat och tävlat mycket...

Enda sättet att veta vad som döljer sig bakom uttrycket i tex. en annons är ju att åka och titta, be ägaren rida och eventuellt rida själv.

Tack alla för era svar.

Men jag blir ändå inte klok på det, givetvis är det ju enklast att ringa till personen som annonsera och fråga.Men om jag hittar en annons som passar mina önskemål och i slutet står där endast erfarenryttare gör sig besvär.Ja då drar jag mig givetvis för att ringa.Jag vet själv inte i vilket fack jag skulle placera mig själv.Jag vill inte ha en för pigg häst/ponny,ej någon problem häst.Utan jag vill ju ha en lugn,olatsfri ponny som gärna är väldigt mjuk i munnen.Dessutom är jag inte intresserad av ridning utan körning.Och det är svårt om där står att hästen är riden och körd och kräver erfaren ryttare......:crazy:

Men om du ksa köra å det står endast erfaren ryttare så är ju det helt olika saker :)

Att rida en häst är en helt annan sak mot för att köra den. Hela personligheten kan förvandlas på hästen med hur den better sig vid körning å hur den beter sig vid ridning. Jag talar av egen erfarenhet där nämligen :)
Så nästa gång tycker jag att du ska ringa å kolla hur det ligger till där :)

moonlightgarden skrev:
Men om du ksa köra å det står endast erfaren ryttare så är ju det helt olika saker :)

Att rida en häst är en helt annan sak mot för att köra den. Hela personligheten kan förvandlas på hästen med hur den better sig vid körning å hur den beter sig vid ridning. Jag talar av egen erfarenhet där nämligen :)
Så nästa gång tycker jag att du ska ringa å kolla hur det ligger till där :)
Ska göra så då :D :angel:

Min känsla inför ett sånt uttryck är: behöver du fråga är du inte tillräckligt rutinerad. Och då får man som säljare ta konsekvensen att det kan vara flera som avstår från att ringa.

Madick skrev:
Min känsla inför ett sånt uttryck är: behöver du fråga är du inte tillräckligt rutinerad. Och då får man som säljare ta konsekvensen att det kan vara flera som avstår från att ringa.
Jag är nog extremt trög idag men vad det jag som skulle vara otillräckligt rutinerad?

Jag reagerar på annonser liknande: Snäll och lätthanterlig häst på xx ålder.Mkt riden och körd osv Behöver rutinerad ryttare.Hur tolkar man det?

En av mina hästar är ett typisk exempel på en häst som är "extremt snäll och lätthanterlig" men kräver erfaren ryttare. Detta pga att han är VÄLDIGT pigg och framåt när man rider. I paddock kan för det mesta vem som helst "åka runt" på honom och han fogar sig i det mesta. Ute i skogen blir han en annan häst eftersom han tycker att det är så KUL! Mindre erfarna ryttare blir ibland rejält skrämda när han "glömmer" var bromsen sitter och far iväg 0-100 på 1 sec. Han kan ibland också hoppa och skutta bara för att han har så roligt. För min del får han gärna vara precis som han är eftersom jag har roligt och trivs när han trivs. Men som sagt... vissa skulle nog tycka annorlunda.

jag har också funderat på det där. Har ridit sedan jag var nio och ridit en hel del hästar. Men jag känner mig själv såpass att jag inte skulle ge mig på hästar som kräver rutinerade ryttare. Visst nån hade jag säkert klarat. Men om jag inte känner att det här klarar jag! då gör jag antagligen inte det heller.

Jag tror att om man är jätte intresserad av en häst så ska man ringa och fråga varför den kräver det den gör. Är den pigg? man kanske är "rutinerad" på pigga hästar? är den svår att ha att göra med istallet? ilsk mot andra hästar? det beror ju på varför den kräver en rutinerad ryttare. En häst kräver ju aldrig samma sak som en annan. Så det är bara att fråga på tror jag!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet