Hur byter man snyggast/bäst spöhand?

C

CCorneliaa

Hej!:rofl:
Trots att jag gör det hela tiden så har jag egentligen ingen aning om hur man gör det, byter spöhand! Någon som vet ett snyggt bra sätt?
Jag klantar mig alltid och råkar få spöet i magen eller tappar ena tygeln lite så min stackars kuse inte fattar någonting och svänger.
Hur gör man egentligen på rätt sätt?:confused:

Tacksam för svar:)

Sv: Hur byter man snyggast/bäst spöhand?

Hej!:rofl:
Trots att jag gör det hela tiden så har jag egentligen ingen aning om hur man gör det, byter spöhand! Någon som vet ett snyggt bra sätt?
Jag klantar mig alltid och råkar få spöet i magen eller tappar ena tygeln lite så min stackars kuse inte fattar någonting och svänger.
Hur gör man egentligen på rätt sätt?:confused:

Tacksam för svar:)

bra fråga :eek: vill jag med veta:D

Det är ju svårt:p men jag brukar dra upp spöt först så att jag håller långt ner och sedan byta hand. Då slipper man få det i magen iallafall men om det är så snyggt vet jag inte:angel:
men det kanske är så ni också gör!

Jag byter aldrig spöhand när jag rider med dressyrspö. Jag behöver det bäst på vänstersidan och då får det bli kvar där.

Immer

Hej igen!:)
Måste man föresten byta spöhand på dressyr tävlingar?

Tack för alla svar!:rofl:

jag antar att det gäller på träning efter som man inte får ha det på tävling (??) om du inte "lyckas" byta spöhand utan att "klanta" ;)dig så hade jag saktat av så hästen inte blir förvillad :D:D
Lycka till!

Man kan hålla båda tyglar i ena handen (utan spö) och lyfta över det (sticka "in" det där det ska hamna).

Här kommer ett kavalleristbyte / Uppvisningsbyte som är bra vid långt Dressyrspö.

Håll tyglar och spö i en hand - håll högst upp på spöt.
Vinkla spöet uppåt genom att lägga i kull handen och vrida lillfingret uppåt

Fatta tag om spöet med andra handen med tummen nedåt mot lillfingret på andra handen, släpp och för nya spöhanden till normalpossition.

Elegant sätt om hästen inte blivit slagen med spöet, vilket den ju inte borde ha blivit...

Jag byter nästan aldrig spöhand, gör jag det så blir det oftast i skritt.
Svårast brukar det ju vara i galopp eftersom att det går fortast då ;)
men jag brukar ta tyglarna i ena handen och sedan greppa spöet i nya spöhanden s.a.s . "Vinkla över det" lite försiktigt.

Så byter jag hand, funkar prima, bara vid kandar och byte från höger hand till vänster som jag kan få lite problem då min högerhand inte samarbetar fullt ut!

jag antar att det gäller på träning efter som man inte får ha det på tävling (??) om du inte "lyckas" byta spöhand utan att "klanta" ;)dig så hade jag saktat av så hästen inte blir förvillad :D:D
Lycka till!

Hej!
Hade ingen aning om att man inte fick ha det på tävling...
Jag är, som ni märker ganska "grön" och har inte tävlat i dressyr innan:smirk: .

Jag puttar upp det lite högre i den handen jag har det, tartyglarana i en hand och bytar had, snabbt och lätt, gör det i alla gångarter utan att jag tänker på det..

fick lära mig av min förra tränare att när jag byter spöhand så svänger jag över det i en stor båge... alltså om vi säger att jag har spöet i vänster hand så svänger jag över det till höger sida framför näsan så att säga, och jag håller självklart handen stilla vid manken... så sen när det ligger på andra sidan så är det bara att fatta tag i det med den handen... då behöver man inte ens släppa tygeln... funkar kanon bra, ser snyggt ut och går fort...

Fast detta sätt ska man nog bara använda på hästar som man känner väl. Jag vet t ex ett par exemplar som inte skulle palla att man viftade runt med spöet på det viset. :angel:

Själv gör jag (vid byte från höger till vänster):

Skjuter upp spöet lite högre i högerhanden.
Båda tyglarna i höger hand, spöet i vänster.
Vänster hand drar ut spöet och lägger det sedan vid sidan igen.
Ta tyglarna med båda händerna igen.

Fast detta sätt ska man nog bara använda på hästar som man känner väl. Jag vet t ex ett par exemplar som inte skulle palla att man viftade runt med spöet på det viset. :angel:

eftersom denna tränare har måååånga elever o inte tolererar annat spöhandsbyte än detta så funkar det nog för många... det är ju viktigt att man får spöet nära sig själv... men visst ska man ta det lungt med vissa hästar... och jag känner ju nog min häst väl så det funkar fin fint...

Jag gör faktiskt så med min egen häst också ibland. ;) Hon tål det, och vi känner varandra. Däremot skulle jag inte drömma om att göra så på en häst som jag satt på för första gången eller en som jag vet är lite spörädd t ex.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar