Hur bygger jag upp min häst igen?

LEOLIN

Trådstartare
Min gamle häst på 20 år har gått ute på bete hela sommaren och pga att jag själv blev skadad i benet så har jag inte kunnat motionera honom, och där fanns inget stall hos dem som hyrde ut betet så därför har jag inte heller tagit dit någon som skulle motionerat honom. Han har blivit väldigt tunn över rygg och rumpa bara över sommaren. Han har nu tagits in och skall maskas och jag fodrar honom med lusern och olja så han ska få i sig lite extra protein.
Hur sätter jag på bästa och lindrigaste sättet igång honom för att han ska bygga upp sig igen? Jag har tänkt att börja promenera långa rundor i skogen över stockar och i backar och sedan börja longera och tömköra innan jag vill sätta mig på honom. Låter detta korrekt? Eller har ni några andra bra tips?

Sv: Hur bygger jag upp min häst igen?

En häst i bra kondition tappar inte överlinje av att gå på bete i ett par månader, så det låter snarare som om betet inte varit tillräckligt. Jag hade fodrat upp honom i hull först, innan jag börjat med någon motion.

Inte longera, det sliter bara. Promenader i skogen är bra, men börja med korta rundor på plan mark och öka gradvis. Fodra på ordentligt och när hullet är bättre kan du öka träningen.

Det låter som din häst inte klarar av bete, många gamla hästar gör inte det. De skall inte falla ur alls på betet, då är det för lite mat där eller så är det för slitsamt för hästen så den bränner mer energi än den kan få i sig. Gamla hästar behöver massa mat. De mår heller inte bra av att bli avställda en hel sommar, så tycker du skall tänka över om det verkligen är det bästa för din häst att fortsätta gå på sommarbete.

Min gamle häst på 20 år har gått ute på bete hela sommaren och pga att jag själv blev skadad i benet så har jag inte kunnat motionera honom, och där fanns inget stall hos dem som hyrde ut betet så därför har jag inte heller tagit dit någon som skulle motionerat honom. Han har blivit väldigt tunn över rygg och rumpa bara över sommaren. Han har nu tagits in och skall maskas och jag fodrar honom med lusern och olja så han ska få i sig lite extra protein.
Hur sätter jag på bästa och lindrigaste sättet igång honom för att han ska bygga upp sig igen? Jag har tänkt att börja promenera långa rundor i skogen över stockar och i backar och sedan börja longera och tömköra innan jag vill sätta mig på honom. Låter detta korrekt? Eller har ni några andra bra tips?

Du är inne på helt rätt spår, fodra först upp med lucern och olja, samt sedan, långa (2-4 km/dag) promenader VID HAND, som du redan skrivit :)

Till viss del OT men, räknas 2-4km som LÅNGA promenader? O_o För mig är 2km knappt ens uppvärmning? :o:crazy:

Jag är tämligen fet och otränad men för att det ska bli en icke kort promenad så måste jag upp i 10km.

Ska man gå själv med hästen kan 2-4km kännas nog så långt. Beroende på hur lättsam hästen är att gå med förstås.
Min vill inte direkt nöja sig med mattes promenadtempo, och visst kan man övertyga honom att gå långsammare men måste man göra det varannat steg går det ganska mycket matte-energi på det istället! :P

Hursomhelst, -försök lära dig lyssna på hästen och anpassa utifrån dagsformen. Det är inte alls säkert att det inte är bra att rida nu. Men kanske passar inte sadeln lika bra i dagsläget?
Skogspromenader låter som en bra idé. Uppsuttet eller från backen. Uppsuttet tycker jag som sagt det är lättare att låta hästen hålla lite fräscht tempo utan att bli bromsad av mig som måste hinna hänga med! (sen vill man såklart anpassa tempot efter terrängen)
Ridbanan tycker jag inte heller är fel bara man klarar att anpassa kraven och längden på ridpassen utifrån vad som kan bli konstruktivt för hästen och inte bara pressande och övertränande.

Till viss del OT men, räknas 2-4km som LÅNGA promenader? O_o För mig är 2km knappt ens uppvärmning? :o:crazy:

Som sagt, rask takt med häst är 4 km ganska rejält :). Men jag tror jag skrev MINST dessutom. Det var vad veterinär och kiropraktor sa till mig, när jag skulle ha igång min 27-åring för två år sen. Jag frågade om det då var 1-2 ggr i veckan och när kiron sa nej, varje dag. Då bad jag honom titta på mig med medfött handikapp, krossad nackkota med bestående ryggmärgsskada och dubbla höftledsproteser, som just då var inne i ett "taskigt skov" och gick med kryckor om jag såg ut som att jag kunde gå 4 km i rask takt... :D Då sa han att 2 km var bättre än inget. Jag ringde veterinär och frågade om han trodde att jag kunde skritta uppsuttet när kompisar hjälpt mig att gå igång henne lite och det gick bra,

Men som sagt MINST 2-4 km i rask takt var det råd jag fick från kiro. :)

ser nu att jag glömde minst... i tidigare inlägg.

Senast ändrad:

KL

När min fick kotledsinflammation fram fick jag order från veterinären att hästen skulle vila en dag efter behandlingen men sedan ut på promenad 1-2 gånger/dag. Efter första veckan fick jag gärna skritta uppsuttet. Veterinären tyckte inte att min vikt påverkar läkningen och han menade på att det är lättare att hålla igång hästen som ägare om man får ut lite av det hela själv. Då jag är knäskadad själv är det inget alternativ att promenera i flera kilometer.

Vad jag vill säga är att en gammal häst som fallit ur en del inte nämnvärt tar någon notis om en människa sitter på så länge man anpassar fart och underlag så det blir så lätt för hästen som möjligt. Om möjligt, rid gärna barbacka. Det gör jag (och i grimma, men det är kanske inte att rekommendera om man inte har en väldigt lydig häst) och hästen och jag trivs ypperligt och läkningen går framåt. Det blir som sjukgymnastik. :)

Övriga råd, se över foderstaten och utrustningen men det har andra redan skrivit. Ha inte bråttom är mitt bästa råd.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 183
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 964
Senast: Trissa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 299
Senast: Lisa2014
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka