Hur bygga upp styrkan?

westernsuzie

Trådstartare
Jag håller på o jobbar mycket med att ställa min häst utåt och inåt på volter, träna att flytta framdel och bakdel, sidepass, skänkelvikning, öppna m.m. allt för att få kontroll över hästens bogar och ja hela kroppen :) Problemet är att min häst inte är särskilt stark i kroppen än, hon orkar helt enkelt inte bära sig i samlad trav, utan faller lätt inåt på bogarna. Jag försöker då flytta henne utåt för att behålla balansen, men hur bygger jag bäst upp hennes styrka för att hon ska orka bära sig bättre i trav (mer än att just träna på traven då :p )? Det är alltså volter och böjt spår som är problemet, på rakt spår går det bättre.

Jag rider för tränare regelbundet, men hon är på semester nu så därför frågar jag er om råd :) Tränaren blir nog asglad om vi har gjort lite framsteg till nästa träningspass :D

Sv: Hur bygga upp styrkan?

hejsan
om du har möjlighet så ut i skogen(skogstigar inte fina grusvägar bara) med dig, rid i backar så hästen får jobba lite och det blir så naturligt som möjligt rid i volter runt träd mm inte bara vara på ridbanan, ;)

styrkan kommer ju inte över en natt precis.. all ridning ger kondition och styrka, rider du i rätt form så går det fortare.

Öka ridningens längd succesivt, när du känner att du är nöjd - rid 10 minuter till osv..

Som ovan skrev, rid ut i skogen och klättra och gå över stock och sten och mellan träd om du har möjlighet.

Annars är ju det arbetet du redan gör riktigt bra och styrkan kommer så småningom... För att få bra trav så gå tillbaka ett par steg, se till att allt du vill ska fungera i traven, ett det fungerar i skritten först.

Sedan inte ha så höga krav på dig och hästen i början, ställ hästen på volt i trav, flytta den inåt och utåt på volt, rid den rakställd/något utåtställd på volt, trava mellan koner.. Rid öppnor/slutor längs långsidorna, öka traven på långsidorna, korta den på kortsidorna...

en övning jag fått göra mycket är att rida i öppna på långsidan och sedan på mitten lägga en liten volt och sedan rida sista delen av långsidan i en sluta...

Allt detta ska fungera i skritten först.

Ett tag hade jag väldiga problem med min häst att galoppera på ridbana. Så pass stora problem att jag inte galopperade där på ca ett år nästan. Galoppen tog vi ute i skogen, utan krav på form osv... Sedan kunde jag börja rida i en stooor sommarhage och öva galoppen på större yte just för min häst inte orkade inne i ridhuset...

Hoppas du får lite ideer i alla fall, lycka till :bump:

rid ut i naturen, det bästa tips som finns!
rid gärna lite längre turer, en häst som är normaltränad ska "lätt" kunna gå 3timmar. inte i högt tempo förstås.
jag gör så att jag tränar först upp konditionen (skritt skritt skritt 2-3timmar nån gång i veckan) innan jag börjar be om styrka (tex hoppning, samling etc)

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 673
Senast: Piaff
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 676
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V