Hur brukar unga hästar reagera på första skoning?

Alexandra_W

Trådstartare
Är ju lite 'nervös' för hur lilldamen, 1½ år, ska reagera på att hovslagaren tänker spika i hennes stackars fötter ;)

Tidigare har jag aldrig behövt sko någon 'småtting' utan de har fått skor på sig vintern när de är tre eller fyra år gamla, och då har det sällan varit problem.

Men ingen erfarenhet alls av att spika skor på såhär unga som sagt. Men hur BRUKAR de ta det?

Jag antar att jag säkert nojar i onödan, damen må ha ett hemskt humör och kunna bli förbannad in absurdum om inget passar, så visst finns risken det blir krig. Samtidigt så är det för det mesta en resonabel dam och hon är raspad/verkad sen åttadagars ålder och det har gått utan större problem (9 ggr av 19 står hons om ett ljus, den tionde kan hon gnälla lite om att det var då fan att man ska stå här och tråka i evigheter när man kan gå uuut) men har då sansat sig när man talat allvar med henne.

Jag har tagit en hammare och bankat på det lilla livets hovar som lite förberedelse och hon sa inte flaska och tyckte att det var väl inget konstigt med det.

Så, nu vill jag höra hur de brukar reagera här, så jag (förhoppningsvis..) kan stilla nojan över hur hon står där med en sko på och sen är det omöjligt ;)

Sv: Hur brukar unga hästar reagera på första skoning?

Min sa inget särskilt. Kruxade väl lite om att behöva stå på tre ben en stund, men det gör han vid verkning också. Trodde han skulle reagera på hamrandet men det var ingen fara.

det konstigaste är väl att bli "hamrad" på hoven, men det har ni ju tränat på så jag skulle inte vara så orolig över det. Hon kan ju naturligtvis bli less på att stå, men det kan hovis förhoppningsvis hantera på ett bra sätt så blir det inte så farligt.

Om du har möjlighet så ta ett par hovar åt gången så det inte blir så jobbigt för henne att stå och balansera. Känner hon hovslagaren sedan verkning och är lugn tillsammans med honom, så borde det nog gå ganska bra. Kanske kan han hamra lite innan han börjar så att hon vänjer sig vid ljudet, eller göra det en bit bort från hästen. Och matte ska lugna sig !! :-) Annars kommer hon ju definitivt känna att det är något lurt i görningen.

Jag vill inte skrämma upp dig med tanke på att du påpekar hennes humör hela tiden, de flesta unghästar vi skott första gången har varit jätteduktiga men två stycken har varit riktiga små :devil: -ar.

Den senaste gick med mycket envishet och hjälp av väggar som stöd, men med gamla skimmeln vi har fick vi vidta veterinärinsats för att få på skorna (lugnande) men det var endast första gången sen funkade det hur bra som helst... :)

/// ghost

Det blir nog inga problem.:) Ta hjälp av väggar om hon blir trött eller ta en vilo paus.Hovis har säkert några bra knep.

asmodeus skrev:
Om du har möjlighet så ta ett par hovar åt gången så det inte blir så jobbigt för henne att stå och balansera. Känner hon hovslagaren sedan verkning och är lugn tillsammans med honom, så borde det nog gå ganska bra. Kanske kan han hamra lite innan han börjar så att hon vänjer sig vid ljudet, eller göra det en bit bort från hästen. Och matte ska lugna sig !! :-) Annars kommer hon ju definitivt känna att det är något lurt i görningen.

Matte är inte så orolig egentligen, mest lite nojig =)

Vi måste tyvärr antagligen ta alla fyra hovarna samma dag, men hovis är snäll och tålmodig så småttingar brukar få sätta ner när de behöver och sträcka på benen lite medan han tar lite (mer) kaffe. Så så är jag inte orolig ALLS.

Ljudet av skoning är hon ju van med, hon har ju hela sitt liv stått 1-2 meter därifrån när valacken skotts, hans skor riktats etc.

Så är det något hon tänker reagera på så är det att det spikas i HENNES hovar, känslan av det.

Vägg att ställa henne mot har jag tyvärr inte, men jag tror inte det ska behövas heller, hovis brukar sätta ner hoven så mycket så möjligt när det handlar om småttingar.

Och som sagt, jag TROR det kommer gå alldeles utmärkt, men kan inte låta bli att liiite noja för om hon bestämmer sig för att 'NÄ! Skor är äckligt!* :devil: Mest därför jag ville höra att 'det brukar gå finfint' *s*

För rent teoretiskt BORDE det ju inte vara någon skillnad om de får på sig dojorna som 1½ åringar eller 3½ åringar? Det är ju första gången oavsett. Och på de lite äldre är jag inte als nojig fast det är första gången =)

Och hovis är jättebra med unghästar (sen att han en gång sagt att 'du, när du ska ha skor på den där surkärringen så första gången så ring nån annan va?* och flinat verkar han ha glömt och jag tänker inte påminna honom. Dessutom så är han ett av Keles absolut största fan och har varit sen första dagen hans såg en långbent, KAXIG röd liten fölunge kika på honom över boxkanten *s*)

Låter ju då som att det inte finns ett problem alls. Har du vant henne med att knacka i hoven sedan innan, kommer hon nog inte att märka så mkt. Att det tar lite längre tid bara. Det gör ju inte ont att få en rätriktad söm ispikad för en häst.

Min brydde sig inte ett dugg.
Inte heller ngn reaktion som kunde förändra gången tillfälligt som hovis sa ngn enstaka häst kunde, när det blev tyngre på fötterna.
Min är dessutom en "fjant" som alltid känner efter allt han orkar om det KANSKE kan vara lite ont. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·
Träning Ni som har riktigt dumma hästar vid skoning, hur brukar ni lösa det för att hovslagaren ska kunna sko? Ni som ger/gett lugnande: Måste...
Svar
13
· Visningar
2 767
Senast: trazel
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka