Hur brukar katter göra...

M

maisan

när det dyker upp en ny katt på deras teritorium? Jag har själv aldrig haft katter så jag vet inte så mkt om deras beteenden, men jag har tagit hand om katterna i stallet (föreningens stall) några år.
Saken är den att stallkatten som nu är ca 14 år verkar vara rädd för andra katter. Under årens lopp har folk tagit dit olika katter för att dom tyckt att stallkatten behövt sällskap men det har aldrig funkat med nån av dom. Dom katterna som kommit utifrån har lyckats jaga bort stallkatten, hon var t.o.m rädd för en kattunge o vågade inte ens gå in o äta då den var där. Nu har hon varit själv ett par år o har sett ut att trivas ypperligt... tills nu, då nån smart person åter igen släpat dit en ny katt, som tagit över sovplats, ätplats o allt annat o stallkatten vågar inte gå i närheten av den.
Men kan katterna göra så i början o sen vänja sig o komma överens iaf? Eller borde man låta stallkatten få va ensamkatt? Nu blir jag så ledsen när hon inte ens kan sova i värmen utan sitter o kurar i stallet eller ute hela tiden.

Sv: Hur brukar katter göra...

Jag har provat med flera katter för att ge Tindra lite sällskap. En av dem var mycket rädd hela tiden och bara gömde sig. Om stallkatten är underlägsen och inte så framåt så kan det bli så. Det verkar som att hon trivs bättre själv.

Sv: Hur brukar katter göra...

Ja, fick jag bestämma så skulle hon va ensamkatt, men tyvärr är det inte jag som bestämmer... Tänkte bara om det fanns nån chans att dom kanske kunde komma överens när dom vant sig vid varandra(fast jag tror inte det då det aldrig funkat förr o hon är så gammal nu).
Nä usch, jag får väl starta en "få ut nya katten kampanj" igen i stallet, så våran stallkatt får vara i lugn o ro... Det är bara så jobbigt för det blir alltid sura miner o skitsnack.
Men jag kan inte se på när hon både blivit av med sovplats o matplats.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve