Hur brett ska ett stångbett vara?

HannaZ

Trådstartare
Visst är det ok att ha ett stångbett som är en cm bredare än vad hästen brukar ha i tränsbett?

Det inverkar ju annorlunda och kan inte klida igenom/vika sig etc.

/H

Sv: Hur brett ska ett stångbett vara?

det finns väldigt många olika "skolor" vad det gäller sånt. det bästa är att prova vad hästen och man själv trivs bäst med.

Fundrar eftersom hästen har 11,5 i tränsbett och jag köpt ett pelham som är 10,5 och det är för smalt. Mundelen är ok men ringarna till sidstyckena sitter för tight så jag kan tänka mig att det kan bli skav på i munslemhinnan när tänderna går emot.
Tycker att det verkar lite att bara lägga till en cm bär nu detta sitter så pass tight.
Hästen verkar inte bry sig om att det är smalt men skav vill vi inte ha.
Använder det bara när vi ska ut och galoppera.

Enligt den "skola" jag tror på... ;) (Tandläkare Ylva Rubin) behöver ett oledat bett bli ganska ordentligt mycket för långt, kanske 3 cm, innan det finns någon större risk för att hästen ska ta någon skada av det, däremot kan det kännas lite märkligt att rida med. Min häst rider jag med ett 10,5cm oledat tränsbett, men jag har även testat med ett 13,5cm Applemouth-bett (de där som ska smaka äpple) och då blev det lite cykelstyre över det hela.

Men precis som med alla andra bett så sitter nog många gånger anledningen till munskador inte bara i bettet utan mest i andra änden av tygeln.....

Men visst, om hästen trivs med bettet blir den lugn i munnen och då är det lättare att vara lugn och mjuk i handen! :angel:

/Agnetha

Man måste nog ta i beaktning också hur lång tungfriheten är, brukar ju oftast finnas en sådan även på ett pelham. Jag tror inte det spelar någon riktigt stor roll om ett stångbett är 1-2 cm för långt - men problemet kan jag tänka mej, är att tungfriheten blir för lång också och inte längre fungerar som en tungfrihet, lägger onödigt mycket tryck på lanerna etc.

Fast det finns ju hästar som trivs utan tungfrihet alls, så jag antar det handlar om att prova sej fram.

Det jag har nu har är ett mullenmouth, antar att de flesta oledade pelham har det. Det borde inte göra nån skillnad hur långt ett sånt är. Förstår hur do menar med tungfrihet i övrigt dock.

Tack för svaren!

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka