Hur bra är det med spilta egentligen??

Min tränare har två hästar i spilta och de har halsring. Tror att det är bättre än att ha grimma på dem. Huvudet blir inte lika låst och risken för skav borde ju minska.

I övrigt är jag inte så förtjust i spiltor just för att rerelsefriheten blir så begränsad. Och då får hästarna ju stå och vrida på sig för att se vad som händer runt omkring.

Men att turas om med unghästar i spilta kan nog vara bra, så är det inte främmande för dem om man måste ha dem i spilta på tävling.


En intressant sak är att i travstall förekommer spiltor i princip aldrig, jag har iaf inte sett det på nåt ställe. Skulle vara intressant att veta varför det blivit så.
 
Jag tror inte att spiltan i sig är ett problem, utan mer sättet som hästen sitter fast på i den. Det ständiga trycket på bakhuvudet från grimman med "hänge" i kan ju inte vara bra..
 
Har min häst i box... Han skulle bli tokig av att stå i spilta då han hela tiden vill hålla koll på allt som rör sig..

Ser spilta som något som jag skulle kunna ha min häst i ett tag i nödfall men inte i längden... :)
 
Mycket kan sagas om spiltor och stall...jag har ingenting emot att ha hastar och ponnier kort-tids stallade i spiltor, aven fast vi bara har boxar hemma hos oss.
Men jag skulle aldrig ha en hast i en spilta ar efter ar efter ar. Jag vet inte varfor, men det kanns inte helt ratt pa nagotvis. Jag ser helst att spiltor har en dorr, sa att hasten inte kan borja backa, och dra sonder grimman (eller bindringen) och kanske skada sej nar den ar los.
Men det ar ju enkelt att mocka en spilta!! :)

Detta vacker aven en fraga:
Pa Irland finns det inga spiltor. Undrar varfor? Alla ridskolor har boxar, samt alla andra stall har enbart boxar. :confused:
 
Jag tycker spilta är helt OK. Så länge den är tillräckligt bred och lång. Och att hästen är lugn såklart!

Varför klassas spilta nästan som djurflågeri????
 
Jag skulle aldrig ställa min häst i en spilta.
I en box kan de röra sig någorlunda fritt i alla fall, de timmar de står inne.
 
Håller med dig.
jag fattar inte denna hysteri och varför det är SÅÅÅ förskräckligt att ha hästen i spilta... :confused:
 
tycker inte alla att det är bra att ha hästen instängd i små utrymmen. vare sig det är box el spilta, box är ju självklart bättre än spilta..

man behöver ju bara tänka själv för att komma på vad man tycker är bäst, fastsatt i ett snöre i ett litet rum som hindrar en massa rörelser, el vara i ett litet störe rum och inte sitta fast, el vara "fri" utomhus med massa kommpisar??
 
En intressant sak är att i travstall förekommer spiltor i princip aldrig, jag har iaf inte sett det på nåt ställe. Skulle vara intressant att veta varför det blivit så.

travarbranschen är rikare än riskole-. dessutom är det tveksamt om dessa stressade djur hade klarat av att stå i spilta...
 
Har hör att det i vissa delar av tyskland är förbjudet att ha hästen uppstallad i spilta (någon som kan bekräfta detta?). Är det samma sak på Irland kanske? :confused:

Det som mest talar mot spilthållning är väl att rörelsefriheten är så begränsad...
 
Jag vet en häst som fastnade i spilta också. Vi fick plocka ner väggen ett flertal gånger för att få loss honom :crazy:.
För övrigt tycker jag att spilta kan vara bra till endel hästar även om det inte skulle vara min första hands lösning. Vet faktiskt en häst som inte trivdes med att stå på box utan började må mycket bättre när han fick stå på spilta.
 
Jag är ridskoleryttare och reagerade på ditt inlägg. Jag tycker inte alls att hästar är mer lätthanterade i spiltor. På min första ridskola stod alla i box och allt var frid och fröjd. Var det någon som bråkade så fick man binda upp den hästen under skötskel. Alla hästarna var vana vid att det kom olika människor och det fanns klara regler för hur man betedde sig mot en häst i dess hem (boxen). Det var aldrig någon häst som sparkades eller vägrade låta sig fångas.
Sedan flyttade jag och ridskolan där hade enbart spiltor. Hästarna har ingen chans att vända huvudet till och visa att de är vänligt inställda! Jag blev där sparkad av en häst som stod uppbunden. Hade jag inte haft sadeln framför mig som tog emot hovarna hade det kunnat gå illa. Sedan dess är jag nervös varje gång jag måste gå in till en spilthäst, även om jag idag vet mer om hästens kroppsspråk och oftast kan läsa av deras humör.
Detta är bara min erfarenhet, men jag skulle aldrig permanent placera min häst i en spilta.
 
Grannens häst har stått i spilta ide 13 år de haft henne och hon vill verkligen inte stå i box. De har försökt flera gånger men när hon går in lös från hagen så ställer hon sig alltid i spiltan. Ställer man henne i nån av boxarna blir hon orolig och vill inte äta, flyttar man henne tillbaka till spiltan är allt frid och fröjd igen.

Lägger man till att det är mycket enklare att mocka i spilta och därmed går pt mindre strö, att hästen inte kommer åt att trampa runt i skit och hö, att den inte kan bajsa i krubba och vattenkopp så tycker jag att spilta är helt ok. detta förutsatt att hästen får vara ute mycket och kan röra på sig på dagarna.
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 192
Senast: Vicks
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp