Hur bra är det med spilta egentligen??

P

Poetry_princess

Att majoriteten av alla ridskolor har spiltor vet nog de flesta, men hur bra är det egentligen? Är det någon av er som häst och som har spilta?
Jag ska inte skriva mer, utan överlåter diskussionen till er andra... frågan i sig duger som underlag...
 
Jag väljer box till mina hästar,då jag inte tror att nån av dom skulle trivas i spilta.Det finns säkert de hästar som trivs bättre i spilta men jag tror inte att de är många.I en box har dom ju mer frihet att välja hur dom vill ligga stå osv.
 
Jag tycker inte att spilta är bra, det ger alldeles för lite rörelsefrihet. Jag ser ju själv på mina hästar nu hur mycket bättre de mår av att gå på lösdrift än när de står i box. Så spilta är inte ett alternativ.

Spilta kan vara OK som korttidslösning, t ex daguppstallning på tävlingar eller läger. Men jag skulle inte vilja ha det som enda uppstallning till mina hästar.
 
Jag tycker inte heller om spiltor riktigt. Möjligtvis då som tillfällig lösning, som någon skrev. På min ridskola har alla boxar, och det är jag mycket glad över. Jag känner dock till ridskolor som har boxar som kompensation för att de inte får gå ut i hage, och där tycker jag att det går åt fel håll dock. Hellre att de får gå ut i hage dagtid då, och sen stå i spilta på natten. Än att stå i box och vara inne hela dagarna. Iofs har de inget val än att ha dem inne, med tanke på att de ridskolrna ligger mitt i stan, men ändå...
 
Förr hade vi ett par spiltor mest p.g.a boxbrist och där fick alla hästar/unghästar turas om att stå i kortare perioder.. jättebra träning för de unga och det fungerade mkt bra men visst är boxar mkt bättre för rörelsefriheten, även om hästarna är ute 12 - 14 timmar!!!

En hingst vi hade var mkt lugnare och ägnade sina nätter åt att äta upp hö't i spiltan.. jämfört med att traska runt i boxen varpå en hel del av hö't låg kvar på morgonen, han åt inte av det som var trampat på (typiskt hingstar):D!!!
 
På hela anläggningen där jag själv håller till finns det numera bara boxar, men tidigare var det väl i princip bara spiltor där?

Nackdelen med spilta är väl att hästen inte trivs i spilta
och alla hästar gillar heller inte att stå i spilta.


Men, jag tycker att har man hästen ute så att den får röra
sig ordentligt i en trevlig hage under dagarna och står ute
mycket (helst att den går ut runt åtminstone åtta på morgonen och kanske kommer in vid nio på kvällen) och om hästen trivs i spilta och lever ett sunt liv, så tycker jag att det är helt okej. Den ska förstås vara 'rätt' mått på
den också.

På sätt och vis tycker jag att spilta är bättre en box, faktiskt. I en spilta lägger sig hästen, men i box rullar sig hästarna och jag själv tycker att det är lite läskigt
när hästarna 'rullar fast' :crazy:. För det kan det ju
göra även om boxen är mätt efter alla regler.. Men i spilta vet jag inte nån häst som 'fastnat'..
Ska hästen få rulla sig kan man ju släppa den speciellt i ridhus eller någon ridbana. Annars gör de ju det i hagen..
 
Jag är en av dom få som inte ogillar spiltor något speciellt mkt. :smirk:
Speciellt på ridskola tycker jag det är OK med spilta.
Häst i spilta är MKT lättare att hantera och det är ju en fördel på en ridskola där alla ryttare inte är lika hästvana som en del andra ;)
Jo det är klart att box ger bättre rörelsefrihet.
MEN på en ridskola där varje häst går ett par tre timmar per dag så behöver de inte att box att vandra runt i.Dessutom inte bra om för en orolig ben och leder om den traskar runt i den lilla boxen varv på varv.
Överdriver ju litegrann,men jag hoppas ni förstår vad jag menar..Inte bara nackdelar med spiltor.
tycker inte dom är SÅ hemska.Även om jag kanske väljer box till min häst :D

/brassa :banana:
 
Jag tycker inte heller att spiltor är så hemska. Min häst fick stå i spilta en månad innan jag köpte honom pga att en skadad häst behövde hans box. Fungerade hur bra som helst! Skulle, om jag hade ett stort stall (typ ridskola), antagligen välja spiltor till de som klarade av detta för att ha mer utrymme. Nu har jag box till min häst och vill att han ska ha friheten att röra lite på sig eftersom han börjar bli till åren (18).

Tycker att spiltor kan fungera om hästarna trivs med att stå i spilta.
 
Skulle inte välja spilta till någon av mina hästar. Jag vill att de ska ha friheten att kunna röra sig hur de vill och inte behöva stå fastbunden och stirra in i en vägg.
 
Jag föredrar box men har tyvärr inte möjlighet att stalla upp "min" häst i box utan det får bli spilta.

Jag kan inte säga att jag har märkt att spiltan skulle ha en negativ inverkan på "min" häst. Dom går ut kl 7 på morgonen och kommer in vid 19-tiden på kvällen. På kvällen är jag där och sköter och rider till 21-22 tiden så det är egentligen bara natten hon tillbringar i spiltan.

Visst skulla jag vara den första som skulle försöka tjinga en box om det blev någon ledig men tillsvidare får det funka.

Det jag kan tycka är negativt är att eftersom hon har grimma på sig dygnet runt så får hon en liten bungel på nosryggen. Jag ska köpa halsring, tror det blir bra då. Sen så har allt strö en tendens att ligga längst bak i spiltan när man kommer på morgonen.

I en box har ju hästen större rörelsefrihet så det är ju att föredra men jag tror inte heller att en spilta är helt förkastlig. Som någon skrev här tidigare, på en ridskola underlättar det ju hanteringen betydligt för ovana "ryttare".

Tycker också det är bra som någon annan skrev, de låter sina unghästar turas om att stå i spilta, väldigt bra att de blir spiltvana om det skulle behöva stallas upp i spilta någon gång.

Oj vad långt och svamligt det blev...tror inte jag har vaknat riktigt än.
 
tycker det bästa är när hästen kan röra sig fritt i en stor hage dygnet runt.
 
Jag tycker inte det är så speciellt bra. Om hästen är ute en stor del av dygnet så är det kanske acceptabelt med spilta.
 
Spilta är superbra träning för en unghäst! Tex första vintern, efter avvänjning. Den lär sig att flytta sig för tryck (när man ska in till den), den blir inte bakskygg, den lär sig stå uppbunden utan tjafs, blir troligtvis lättare att transportera då den redan är van vid att stå trångt (relativt)!

I övrigt kan jag inte se att det skulle vara negativt med spilta. Inte så länge de håller rätt mått (längd o bredd). Det handlar ju inte om att hästen ska stå där dygnet runt heller. Och med rätt mått kan hästen lägga sig ner och man slipper rullandet som i boxarna. Tycker också att det är otäckt när de ska rulla sig i boxen! Oavsett hur stor boxen är kan de ju ändå fastna. Plus att spilta är utrymmessparande.
 
Mina hästar står i box, men när jag hade hem en häst för inridning så stod han i spilta och jag anser att så länge spiltan är tillräckligt bred och ljus nog så är det okej. Nu har denna spiltan fyra väggar (som en box, fast smalare) så även om han sitter fast så är han mera skyddad än vad han vart i en spilta som är öppen bak...
En del hästar kan absolut inte trivas i spilta men jag vet flera hästar som faktiskt trivs bra! Hellre en bred och ljus spilta än en liten och mörk box!
 
Mina hästar står i box, men jag har inget emot spiltor. De står alldeles utmärkt i spilta med.

Jag har stött på flertalet hästar som mår dåligt i box, som väver, krafsar och biter på gallren, men som är harmoniska i spilta.

De hästar jag stött på som inte trivs i spilta trivs inte med att vara uppbunda, själva spiltan är inte problemet.

En häst rör sig ofta väldigt lite i boxen, helst står de med huvudet mot en vägg och sidan mot en annan (ungefär som i en spilta) Dessutom - rörelsebehovet skall inte tillgodses i stallet utan i hage och/eller ridning/körning eller vad man nu ägnar sig åt.
 
Vi har precis byggt en spilta hemma till en häst som hela tiden vandrat runt i boxen när han har varit inne. Vi har prövat med allt. Hö i hönät, en stock att bita på, en aktivitets boll mm. Problemet var att hästen hade svårt att hålla hullet trots noggrant räknad foderstat. För att inte tala om att allt strö alltid låg längs väggarna och det var nästan tomt i mitten. Ett helsike att mocka. Vi byggde spiltan så han står vänd mot mittgången i stallet och han har ingen granne som står närmre än 2 meter. Nu trivs han har gått upp i vikt och är nästan lite rund. Vi blir hellre inte galna av att se hans vandrande för att inte tala om mockningen. Hästen går ute i stora hagar med jämnåriga kompisar (3 åringar) 14h varje dag det har han gjort hela tiden. Vi provade först med lösdrift tillsammans med några ettåringar men då tappade han allt hull. Så nu har vi även en spilta i stallet förutom 8 boxar. :) :)
 
Ja, det tycks verkligen vara så att vissa hästar TRIVS bättre med att stå i spilta. Ett av mina exempel är en halvblodshäst som väver och vandrar oroligt i box. Medan i spilta står han lugnt och fint och sover eller kikar ut, utan att visa tecken på oro, såsomn vävning eller krafs med hoven.
 
I ridskoledelen i "mitt" stall står ca hälften av det totala antalet hästar i spilta och andra hälften i box. Ponnierna och de små hästarna står i spilta. De är lugnast och de flesta verkar trivas riktigt bra i spilta, vissa av dem trivs bättre i spilta än i box.

På privatdelen står 11 hästar i box och en har inhyrd spilta på ridskolesidan.

Min häst (halvblod) stod ett tag i spilta, men hon gillade det inte, hon vill se vad som händer runt omkring henne och så vill hon ligga ner på natten, vilket var lite bökigt... Nu står hon i box och trivs kanon! :banana:
 
Det är nog jättebra om alla hästar får lära sig att stå i spilta, men hur kul kan det vara att stå och titta in i en vägg? Jag skulle inte ha hjärta att ställa min häst i en spilta under någon längre period.
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 192
Senast: Vicks
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp